Csökkentek a szállítási teljesítmények

2021. március 8. Logisztika | Egyéb szektorok

A tavalyi év negyedik negyedévében – leginkább a közúti szállítás visszaesése miatt – 5,8%-kal csökkent az áruszállítás teljesítménye az egy évvel korábbihoz képest. A vasúti szállítás viszont nőtt. A személyforgalmat az előző negyedévhez képest még inkább érintette a csökkenés, a helyközi közlekedés teljesítménye 58, a helyié 36%-kal esett vissza. A legmarkánsabb, 98%-os visszaesést a légi közlekedés szenvedte el – összegezte a szállítási ágazat teljesítményéről közölt legfrissebb, március 8-i jelentésében a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

A tavalyi év egészét tekintve 8,5%-kal csökkent a szállított árumennyiség és 11,3%-kal a szállítási teljesítmény árutonna-kilométerben. Az előző évihez mérten 3,2%-kal csökkent a vasúton, 7,2%-kal a közúton és 21,6%-kal a csővezetéken szállított árutömeg, a vízi fuvarozás mutatott 2,4%-os emelkedést. Árutonna-kilométerben 4,8%-kal nőtt a vasúti szállítások teljesítménye, 12,8%-kal csökkent a közúti, 5,8%-kal a vízi és 25,1%-kal a csővezetékes szállítás teljesítménye. A negyedik negyedévben a belföldi szállítás árutonna-kilométerben mért teljesítménye 5,1%-kal, a nemzetközi szállításé 6,1%-kal elmaradt az egy évvel korábbitól.

A magyar fuvarozók, szállítmányozók közúti áruszállítási teljesítménye 9,8%-kal, 7,5 milliárd árutonna-kilométerre esett vissza, a szállított árumennyiség 6,1%-kal 44,3 millió tonnára csökkent az egy évvel korábbihoz képest. A nemzetközi forgalomban folytatódott a 2017 óta tartó visszaesés, a teljesítmény 12%-kal, a volumen 6,5%-kal csökkent, amiben szerepet játszott az új koronavírus okozta járvány mellett az Európai Uniónak a közúti áruszállítás egyes feltételeire – például a pihenőidőre, a járművezetők hazatérésére és a napidíjra – vonatkozó szabálymódosítása is. A rendelkezések jelentősen befolyásolják a közép- és kelet-európai fuvarozók piaci helyzetét a nyugat-európai viszonylatokban.

A vasúti áruszállítás árutonna-kilométerben mért teljesítménye 8,5%-kal, 3 milliárdra, a szállított áruk mennyisége 3%-kal, 13,6 millió tonnára nőtt a tavalyi év negyedik negyedévében. A szállítás iránya szerint a forgalom vegyes képet mutatott: az átmenő nemzetközi forgalom és a kivitel volumene egyaránt 20%-kal nőtt, miközben a belföldi forgalom 17, az importforgalom pedig 5%-kal csökkent. A belvízi áruszállítás volumene 6,6%-kal nőtt, árutonna-kilométerben kifejezett teljesítménye 2,3%-kal csökkent az előző év negyedik negyedévéhez viszonyítva. A helyközi személyszállításban 2020. október-decemberben a teljesítmény 58%-kal, az utasforgalom 30%-kal volt kisebb, mint egy évvel azelőtt. Az utasok 80%-át autóbusszal, 20%-át vasúton szállították.

A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma 96%-kal esett vissza az egy évvel korábbiról. Az utasforgalom 80%-kal kevesebb járattal valósult meg. A járványügyi veszélyhelyzet következtében a helyi személyszállításban az utasok száma és az utaskilométerben mért teljesítmény egyaránt 36%-kal elmaradt az előző év azonos időszakától. Az utasok 70%-a változatlanul a fővárosban vette igénybe a közösségi közlekedést.

(MTI)