Archívum: 11. Nemzetközi Közlekedéslogisztikai Konferencia

2020. március 10. | Logisztika | Egyéb szektorok

Az MLSZKSZ január 30-31-én, Herceghalmon megrendezett konferenciája a logisztikai tisztánlátásban próbált segíteni, hogy a döntéseket minél kisebb kockázattal lehessen meghozni.

Az MLSZKSZ minden évben megrendezi a közlekedéslogisztikai szakma legrangosabb eseményét, a Nemzetközi Közlekedéslogisztikai Konferenciát, amelynek tervezett tematikája a szakmát érintő és érdeklő aktuális témák, újdonságok, innovatív és jövőbemutató megoldások, hazai és nemzetközi területről. 2020-ban a digitális világ gyors változásai egy olyan ritmust generálnak, amely csak akkor tartható, ha folyamatosan előre tekintünk, fejlődünk, keressük az új és hatékony megoldásokat. Ez az előrehaladás gyakran kockázatos, mert nem mindig sikerül az élet sokszínűségében tisztán látni, de akinek sikerül, az komoly versenyelőnyre tehet szert. Az MLSZKSZ idei rendezvénye is a logisztikai tisztánlátásban próbált segíteni, hogy a döntéseket minél kisebb kockázattal lehessen meghozni.

Nehéz helyzetben a közúti fuvarozók – markáns visszaesés az uniós piacon

Jelenleg a Mobilitási Csomag és a sofőrhiány jelentik a legnagyobb kihívást a fuvarozási szektorban. Jelentősen visszaesett a magyar közúti fuvarozók piaci részaránya az uniós piacon az elmúlt 5 évben, a tavalyi év második felében pedig már a belföldi piacon is csökkent a szállított áruk mennyisége – ismertették az ágazat helyzetét az MLSZKSZ konferenciáján. A fuvarozó vállalkozások ötöde veszteséges, nagy az ágazat strukturális kitettsége és komoly fenyegetést jelentenek a fuvarozókra az EU tervezett protekcionista intézkedései (Mobilitási Csomag), amely a magyar vállalkozások nemzetközi bevételének 35%-át kitevő cross-trade tevékenységét alapjaiban veszélyezteti. A teljes logisztikai iparágat tekintve az ágazat szereplői a legnagyobb problémának a sofőrhiányt, a Duna 320 napos hajózhatóságát, a vasúti árufuvarozási infrastruktúra fejlesztések elmaradását, valamint a logisztikai szolgáltatások tekintetében a támogatási rendszer hiányát tekintik.

Kelet-Közép-Európa legnagyobb intermodális terminálja Fényeslitkén

A legmodernebb technológiával felszerelt, új intermodális logisztikai terminál építésének előkészítését kezdték meg a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Fényeslitkén – jelentették be a konferencián. Az East-West Intermodális Logisztikai Szolgáltató Zrt. beruházásában 18 milliárd forintból megvalósuló vasúti kombiterminál a legnagyobb ilyen létesítmény lesz Kelet-Közép-Európában. A terminál évente akár félmillió 20 lábas konténert (TEU) is tud majd kezelni – átrakodni a közúti forgalomból vasútra, illetve vasútról vasútra –, és ezzel majdnem duplájára nőhet a hazai intermodális kapacitás. A 2021 végén elkészülő beruházásnak köszönhetően Magyarország aktív részese lehet az Új Selyemút kontinentális forgalmának, és új lehetőségek nyílnak meg a Kínába irányuló magyar export számára is. A terminál energiaellátása az országos klímastratégiával összhangban zöldtechnológiával valósul meg. Magyarország újra felkerülhet a vasúti logisztika térképére – jelentősen nőhet a hazai intermodális forgalom.

Elkezdődnek a debreceni BMW-gyár építési munkálatai

A konferencián elhangzott: február 13-án kezdődnek a debreceni BMW-gyár cölöpözési munkálatai, a beruházás első ütemében 460 000 négyzetméter alapterületű épületet építenek meg. A Debreceni Infrastruktúra Fejlesztő Kft. tájékoztatása szerint a gyár helyszínéül szolgáló teljes 400 hektáros területet az előkészítési munkálatokat követően áprilisban adják át a beruházónak. Zajlanak az ipari és közlekedési infrastruktúra kialakításának munkálatai, amelynek keretében többek között két autópálya-leágazást, nagy kapacitású vasúti átrakót, kamionparkolót és új vonatmegállókat is létesítenek. Az előzetes becslések szerint az idei évtől kezdődően mintegy 6000 ember dolgozik majd a gyár és környezetének építési munkálatain.

Esettanulmányok és szakmai megoldások

Az Optimum Solar Csoport előadásában ismertette azokat a megoldásokat, amelyek lehetőséget biztosítanak a logisztikai központok raktár, az ipari csarnokok gyártóépületei tetőzetének hasznosítására, áramtermelésre. Emellett foglalkoznak elektromos autók töltőhálózatának kiépítésével, illetve a hidrogén meghajtás alkalmazásával a fuvarozási szektorban. A teljes folyamatot menedzselik a tervezéstől az engedélyeztetésen és építésen át a hatósági áramátvétel ügyintézéséig. Az LLP Group a rendezvényen ismertette a LEAN szemléletű karbantartási metodikát. Napjaink vállakozásainál a termék előállítása 95%-ban úgynevezett „non value added” műveletekből épül fel. Ezek olyan tevékenységek, amely közvetlenül nem ad értéket a végtermékhez. A LEAN abban nyújt segítséget, hogy az ilyen műveletekből adódó veszteséget minimalizálja 7 veszteségtípus (MUDA) meghatározásával.

Az iData digitális megoldásait mutatta be a konferencián, amelyek segítenek az adminisztrációs idők és költségek csökkentésében, a fuvarszervezés hatékonyságának növelésében, illetve az úthasználattal kapcsolatos költségek csökkentésében. A D.A.S Jogvédelmi Biztosító Zrt. A jogviták professzionális kezelése a logisztikai vállalkozások jövedelmezőségének szolgálatában címmel esettanulmányokat mutatott be. Az eit Digital által hozott logisztikai esettanulmányok pedig az EU szintű digitalizációs megoldásokat mutatta be, mint például: a raktározás robotikai megoldása, amellyel 70%-os időmegtakarítás és 99%-os pontosság érhető el 600 tétel/óra kiszedési sebesség mellett. 

MLSZKSZ

Supply Chain Monitor
2020. február-március