Versenyképes vasút

2021. október 14. Logisztika | Egyéb szektorok

A versenyképes vasút programja összesen mintegy 6000 milliárd forintnyi ágazati korszerűsítési igényt azonosít be. A tervezett beruházások alapvető célja az utasok és fuvaroztatók magas színvonalú kiszolgálása, a vonatközlekedés vonzerejének növelése. A fejlesztések a hazai gyártású termékkínálat bővítésével, nívójának emelésével járulhatnak hozzá a magyar vállalkozások helyzetbe hozásához is – ismerteti az Innovációs és Technológiai Minisztérium október 14-i közleményében.

A vasút nemcsak sín és mozdony, ezért a pályaépítésen és járműgyártáson túl a vonatozást biztonságossá és kényelmessé tevő további területeken is meg kell erősíteni a belföldi ipari és beszállítói kapacitásokat. A vasútbiztonsági automatikai rendszereket egyetlen tisztán magyar tulajdonú vállalkozásként építő Prolan Zrt. e folyamatban megkerülhetetlen szereplő lehet. A társaság szakmai rendezvényen mutatta be fejlesztésének eredményeit, alkalmazási lehetőségeit október 14-én, Budapesten. A vasúti biztosítóberendezésekben 30 évvel ezelőttig a jelfogós technikát használták, ekkor még minden alrendszer és részegység hazai gyártásához adottak voltak a feltételek. Az elektronikus megoldások kilencvenes években megkezdődött fejlesztésébe és előállításába azonban Magyarország már csak minimális mértékben volt képes bekapcsolódni. A magyar teljesítés mára ugyan körülbelül 35%-ra növekedett, ám még mindig jelentősen elmarad az egyéb vasúti alrendszereknél regisztrálható akár 85-90%-os hazai hozzáadott értéktől. Az uniós átjárhatósági követelmények miatt is a vasútépítési projektek mintegy harmadát teheti ki a biztosítóberendezési rendszerek telepítése. A hozzávetőleg 700 magyarországi vasútállomás több mint tizedén már elektronikus biztosítóberendezési rendszerek üzemelnek. Fontos tehát, hogy magyar szellemi termékként előálló fejlesztésekkel ezen a területen is pozíciót fogjon a hazai ipar. A Prolan állomási hibrid-elektronikus biztosítóberendezése, a Proris közel 200 mérnökévnyi munkával készült el. A teljes termékcsalád kifejlesztését összesen 1,6 milliárd forint állami támogatás segítette. A biztosítóberendezés moduljait is a cégcsoport budapesti elektronikai gyárában állítják elő. Az első telepített berendezés tavaly augusztus óta üzemel Gyál állomáson. Az ITM közleménye idézi Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkárt, aki kifejtette: „a kormány a fenntartható növekedés alapvető feltételének tartja, hogy a gazdaság magyar, high-tech és zöld legyen. A hazai ipar és a nemzeti vállalkozások támogatása és védelme érdekében a kis és közepes vasútállomások átépítésekor komolyan számolni kell a Prorissal. A magyar gyártó szállítja a legkorszerűbb technológiákat használó egyik intermodális terminál vasútüzemét kiszolgáló biztosítóberendezést is.”

(MTI)