IFOY AWARD 2021

2021. január 12. Logisztika | Egyéb szektorok

Az IFOY AWARD díjra 2021-ben 14 intralogisztikai vállalat 17 termékét és megoldását jelölték. Március 25-26-án a jelöltek részt vesznek a dortmundi vásárközpontban megrendezendő IFOY Auditon, amikor is az intralogisztikai döntéshozók számára is megnyílik az Intralogisztikai Tesztaréna.

Január 12-én nyilvánosságra hozták az idei IFOY AWARD (Az év nemzetközi intralogisztikai szolgáltatója és targoncája) döntőjének résztvevőit. Az elismerés – amelyet az Intralogisztika Oscarjának is neveznek – elbírálásának kilencedik fordulójába a zsűri a 36 fős mezőnyből 14 gyártó és szolgáltató 17 berendezését, illetve megoldását juttatta a döntőbe, amelyek a cím az IFOY AWARD elnyeréséért versenyeznek. – A zsűri ebben az évben a klasszikus targoncák és raktári eszközök néhány csúcsmodelljére koncentrált, és különösen nagy hangsúlyt fektetett a nem is olyan távoli jövő raktári megoldásaival nevező versenyzőkre. Ez egyértelmű jelzés, hogy mely területeken a leglátványosabb a fejlődés: az automatizáció, a technológia, a szoftver- és holisztikus megoldások ma fontosabbak mint valaha – mondta Anita Würmser, az IFOY zsűri elnöke.

Ebben az évben az  arculus, a Cargotec Engineering, a HAI ROBOTICS, a Hänel, a H+E Produktentwicklung, a HHLA Sky, a the BMW subsidiary IDEALworks, az Interroll Group, a NIMMSTA, az OPPIDUM TIC, a STILL, a SYNAOS, a VOLUME Lagersysteme és a WAKU Robotics versenyeznek a díjért.

A döntőbe jutottak március 22-26 között vesznek részt a háromlépcsős IFOY Auditon, az idén első alkalommal a Dortmundi Vásár kiállítási csarnokában rendezett IFOY TESZTNAPOK alatt. Az IFOY teszt során a szakértők szabványosított eljárás során vizsgálják a döntősök megoldásait. Az IFOY Innovation Check során, a tudósok értékelik a nevezett termékekben és megoldásokban rejlő innovációs potenciált. Az innovációs vizsgálatot a Dortmundi Fraunhofer Anyagáramlás és Logisztika Intézetének (IML), a Drezdai Egyetem Logisztikai-Technológia karának, valamint a Müncheni Műszaki Egyetem Anyagkezelési, Anyagáramlási és Logisztikai karának (fml) szakértői végzik. Az IFOY TESZTNAPOK végén az Európából, Brazíliából, Kínából, Indiából Oroszországból és Dél-Afrikából érkező zsűritagok is a Ruhr-vidékre utaznak, hogy közelebbről is szemügyre vegyék a döntőbe jutott termékeket és megoldásokat, illetve hogy saját maguk is teszteljék azokat. 

A 21 tagú, vezető logisztikai szaklapoktól érkező szakújságírókból álló zsűri – melynek Rapi-Jaubert Szilvia, a Supply Chain Monitor szaklap főszerkesztője is tagja – az innovációs érték, a technológia, az ergonómia és a kezelés, a biztonság, a piacképesség, a tervezés, illetve az ügyfelek számára nyújtott előnyök, valamint a költséghatékonyság és a fenntarthatóság szempontjait értékelve döntenek a helyezésekről. Lényeges tudni, hogy a versenybe nevezett termékeket és megoldásokat nem egymással, hanem a piacon található hasonló megoldásokkal hasonlítják össze. – Kizárólag azoknak a termékeknek és megoldásoknak van esélyük a győzelemre, amelyek az innováció tekintetében képesek közvetlen versenytársaikon túlmutatni – hangsúlyozta Anita Würmser.

A rangos trófeákat május 21-én adják át a bécsi Hofburgban. A LOGISTIK.Kurierrel és az Osztrák Kereskedelmi Kamarával együttműködve az Osztrák Hermes Kereskedelmi és Logisztikai Díj átadásán kerül sor az IFOY AWARD díjátadójára is. A Hofburg báltermében tartandó ünnepségre több száz nemzetközileg ismert vendéget várnak, köztük a szállítmányozási, a logisztikai és intralogisztikai szakma jeles képviselőit. Hogy kik nyerték végülis a díjakat, az a május 21-i díjátadóig mind a döntősök, mint a nagy nyilvánosság előtt titokban marad. 

Íme a döntősök!

Az ingolstadti német szoftver- és robotikai szakértő arculus két termékkel és megoldással is bejutott a IFOY AWARD 2021 döntőjébe. Az arculus Fleet elnevezésű, több ügyfeles flottakezelő rendszer lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy különböző gyártók önvezető járműveit (AGV) egy felületen keresztül működtessék és kezeljék az új VDA 5050 interfész segítségével. A rendszer magában foglalja a tervezést, valamint többek között a valós idejű közlekedési információk alapján történő intelligens útvonalválasztást.

Az arculus abban reménykedik, hogy másik megoldásával is esélye van a győzelemre, és ezzel az IFOY AWARD elnyerésére. Az AGV arculee2 elnevezésű, egy tonna kapacitású, ipari sorozatgyártás kiszolgálására alkalmas önvezető robotjukat kifejezetten beltéri gyártási és logisztikai környezetben való alkalmazásra fejlesztették ki. A robotot vezérlő automatika vezeték nélküli kapcsolattal képes a rendszert frissíteni, illetve a flottát irányítani.

A Cargotec Engineering Ireland a MOFFETT E4-25.3NX második generációjával jutott be a verseny döntőjébe. A gép a világ első, teljesen elektromos teherautóra szerelhető targoncája. A 2,5 tonnás teherbírású anyagmozgató gép számos biztonsági funkció mellett teljesen elektromos háromkerék-meghajtással rendelkezik, és ennek köszönhetően nincs károsanyag-kibocsátása.

A Hänel intralogisztikai szolgáltató raktári megoldásával indult a versenyen, és jutott be az IFOY AWARD döntőjébe. Megoldásában a raktártechnológiai szolgáltató 12 Hänel Rotomat liftet integrált két szinten az MSC Technologies számára. A karusszelrendszer nem csupán a két szint között biztosítja az áruk fizikai áramlását, hanem zökkenőmentesen integrálódik az SAP környezetbe is. Egyedülálló megoldás: a lift vezérlése maga is egy SAP terminál.

H + E Produktentwicklung HUSKi vontatóvonat megoldása is bekerült a döntőbe. A HUSKi akár 1,4 tonna súlyú árut is képes érintésmentesen, automatikusan és önállóan szállítani, lehetővé téve ezzel az autonóm intralogisztikát a nagytömegű áruk kezelése során.

Jelölést kapott még a Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) leányvállalata, a HHLA Sky Integrált Drónirányító Központja is. A drónirányító rendszer egyetlen platformon képes a drónok és a távvezérlésű járművek tevékenységének összehangolására. A rendszer egyidejűleg képes akár 100 drón mozgásának összehangolására.

A kínai Sencsen városából érkezett HAI ROBOTICS két megoldással is képviselteti magát a döntőben. A zsűrit lenyűgözte a vadonatúj HAIPICK A42T, a világ első teleszkópos liftkezelő autonóm robotja (ACR). A megoldás lehetővé teszi az intelligens, „személyre szabott” rendelésfelvételt, valamint teleszkópos emelési funkciójával akár 6,50 méteres magasságban is képes dolgozni. A HAIPICK A42N modellen alapuló raktári megoldás szintén bekerült a döntőbe. Az A452N a világ első autonóm kartonszedő robotja, amely lehetővé teszi a különböző méretű kartondobozok és csomagok kezelését. A gyártó a 3D vizuális felismerési technológia alkalmazásával teszi alkalmassá a gépet a csomagok és dobozok kódok nélküli lokalizációjára, illetve direkt hozzáférésére.

Az újonnan alapított BMW leányvállalat, az IDEALworks teljesen autonóm mobil robot iw.hubja nemcsak attraktív ára miatt lenyűgöző, hanem mert felhőalapú irányító platformja, az AnyFleet két nap alatt, szerkezeti átalakítások nélkül üzembe helyezhető a VDA 5050 szabvány alapján, akár harmadik féltől származó eszközök felhasználásával is.

Az Interroll Group intelligens raklapszállító gépe (SPM) szintén bejutott a döntőbe. Egy új, mobil robotikai megoldásról van szó, amely a gyártási környezetben, illetve kommissiózási  területen képes automatikus raklapszállításra akár 1000 kilogrammos súlyú raklapok vagy dobozok esetében is. Az IFOY AWARD egyik ismert résztvevője a hamburgi székhelyű intralogisztikai szolgáltató, a STILL idén egyrészt az EXH-S 25 típusú, alacsony emelésű, 2,5 tonnás teherbírású, kifejezetten nehéz és keskeny munkaterületeken is jól használható anyagmozgató gépével nevezett a versenyre. A targonca különösen kompakt méretei, és akár 14 km/h haladási sebessége kategóriájában kiemelkedőnek számít. A STILL a második jelölést egy raktári megoldásért kapta. A Danfoss Projekt részeként három, egymással tökéletesen összehangolt és teljesen automatizált targoncát szállítottak a Danfoss Power Electric dániai Tinglevben épülő raktárába, és installálták a rendszer összes komponensét.

A zsűri nem kevesebb, mint öt start-up nevezését fogadta el az „Év Start-upja” kategória 2021-es versenyére. A NIMMSTA az első érintőképernyős kézi szkennerrel, a HS 50-nel indult a versenyen, amely lehetővé teszi a kéz használata nélküli beolvasást. A spanyolországi Zaragozából az OPPIDUM TIC a LOGISTICS INTERCHAT platformmal nevezett, amely a szállítmányozók ki- és berakodást végző munkatársainak kommunikációs problémáit hivatott megoldani. A platform segít megfelelni a társadalmi távolságtartás
előírásainak is. 

A hannoveri székhelyű SYNAOS SYNA.OS Logistics szoftverrendszere szintén bejutott a döntőbe. A megoldás gyárak és logisztikai központok tevékenységének összehangolására szolgál. Ennek során a mesterséges intelligencia és a felhőalapú technológiák segítségével optimalizálják az intralogisztikai folyamatokat, ellenőrzik az autonóm mobil robotokat, valamint optimalizálják az útvonalakat. 

A start-up kategória döntőjébe került negyedik jelölt a VOLUME Lagersysteme Volume WAVE megoldása. Ez a világ első ultrakompakt, teljesen automatizált raktára, amely egyedi hozzáférést biztosít a nagy tárolási sűrűségű rakathelyekhez. A megoldás egyben alternatívát jelent a jelenleg alkalmazott automata tárolási rendszerek esetében.

A kategória ötödik döntőse a WAKU Robotics WAKU Sense megoldása. Egy valós idejű analitikai irányítópultról van szó, amely különböző robottípusok teljesítményének, kapacitáskihasználtságának és megbízhatóságának összehasonlítására szolgál a különböző telephelyek között.

Az Intralogisztikai Tesztaréna

Az „IFOY és az üzleti szféra találkozása” szlogenhez híven a logisztikai szektor B2B szakértői ebben az évben is részt vehetnek az IFOY Tesztnapok eseményein, március 25-én és 26-án. Az Intralogisztikai Tesztaréna lehetővé teszi a logisztikai döntéshozók számára, hogy tesztvezetéseken vegyenek részt, teszteljék a gépeket, és eszmecserét folytassanak azon cégek képviselőivel, amelyeknek gépei és megoldásai bejutottak az IFOY AWARD döntőjébe. Az eseményen az előző évek döntőseit is bemutatják. 

(SCM)