A koronavírus logisztikai hatásai

2020. március 16. Gazdaság | Egyéb szektorok

A koronavírus (COVID-19) terjedésével kapcsolatban az EKOL Logistics Kft. ismét készített egy rövid összefoglalót, a vírus okozta logisztikai hatásokról.

A kínai Wuhan városából indult járvány már nemcsak a kínai és egyéb távol-keleti küldemények behozatalának nehézségeiről szól. A fertőzés mind Hubei tartományon, mind Kínán kívül is megjelent. Sajnos a rohamos európai terjedése miatt a saját bőrünkön érezhetjük a szigorításokat, melyek a vírus terjedését szolgálják megakadályozni.

Noha Kínán belül, beleértve Hubei tartományt is, február második fele óta csökkenő tendencián van mind az új fertőzések, mind a pillanatnyi fertőzöttek száma. A gyógyultak aránya immár lényegesen meghaladja az aktív fertőzöttek arányát, talán március végére várható, hogy azok normál ügymenetben működjenek.

A kínai tehervonatok már február közepe óta heti rendszerességgel járnak. Az Ekol Logistics Kft. a Xian-Budapest vonalon kínál megoldást az import áruk elhozatalára.

Az európai légitársaságok legtöbbje március végéig-április közepéig felfüggesztette a Kínába irányuló járatait. Az Air China Peking-Budapest légijárata 2020. március 12-én, a Shanghai Airlines Shanghai-Budapest légijárata (beleértve a Shanghai-Xi’an-Budapest és a Shanghai-Chengdu-Budapest járatokat is) és a Hainan Airlines Csungking-Budapest légijárata pedig már február elején felfüggesztésre került, a járat-újraindítások időpontjai egyelőre bizonytalanok, azzal kapcsolatban a légitársaságok tájékoztatója az irányadó.    

Az európai, köztük a magyar korlátozások komoly logisztikai kihívást jelentenek a hazai vállalkozásoknak. A magyar kormány veszélyhelyzetet hirdetett 2020. március 11-én 15:00 órától.

Ausztria és Szlovénia után Magyarország is visszaállította az ideiglenes határellenőrzést, és az Olaszországból érkezőket – COVID 19 fertőzés gyanújának kizárása esetén – 14 napos hatósági házi karanténba küldik. Noha az intézkedések a kormányzati tájékoztatást szerint az áruszállítást nem érintik, a kiadott kormányrendelet alapján mégsem tesznek különbséget az árutovábbítást végző munkavállalók és más magyar állampolgárok között, így jelenleg az olaszországi kiküldetésből érkező gépkocsivezetőket 14 napos karanténba kényszerítik.

Egyelőre a bizonytalanság nagyobb, a rendeleteket ugyanis nem egyformán értelmezik a határokon eljáró hatóságok. Pénteken a saját kamionjainkon keresztül tapasztaltuk, hogy Bánréve határátkelőn se be, se ki nem tudtunk lépni a kamionunkkal. Alvállalkozónk pénteken az osztrák-magyar határon belépve azonnal kapott egy karanténra szóló utasítást, ugyanis az elmúlt 14 napban olasz fuvart is végzett.

Már most komoly kihívás olaszországi fuvart, de spanyol szállítást is elvégezni – ugyanis Szlovéniába nem engednek belépni, Ausztria olasz határán már csütörtökön is több mint 30 km-es sor torlódott fel, Szlovákia felé nem tudunk szabadon közlekedni, így a német tranzit is kérdéses – holott a rendeletek nem korlátozzák az áruforgalmat. Ausztriában további problémát jelent, hogy Tirolban pár települést lezártak. Március 13-án Lengyelország, Dánia és Ukrajna is lezárta a határait, nem engednek be külföldieket. Bulgária is szükségállapotot hirdetett.

Dánia továbbment, már az áruforgalmat is korlátozza, kiadta, hogy csak gyógyszerek, élelmiszerek és a nélkülözhetetlen árucikkek szállítását engedélyezik. Spanyolországban is fokozódik a helyzet, rohamosan terjed a vírus, az olaszhoz hasonló szigorításokra, teljes karanténra készülnek.

Kamionstop törlés: Magyarország és Csehország után már Ausztria és Olaszország útjain sincs hétvégi közlekedési korlátozás. Magyarországon és Csehországban visszavonásig, Ausztriában április 3-ig él a feloldás. Az olaszok szombaton jelentették be a tilalom feloldását.

Mivel naponta többször is változik a helyzet, igyekszünk folyamatosan információkkal ellátni olvasóinkat.

(SCM)