Kevesebb árut, hosszabb távra szállítottak a harmadik negyedévben

2019. december 2. Logisztika | Egyéb szektorok

Kevesebb árut hosszabb távolságokra szállítottak a harmadik negyedévben, a közúti és vasúti áruszállítás teljesítménye csökkent, miközben a dunai áruszállításé nőtt – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szállítási ágazatról szóló, december 2-án megjelent összefoglaló kiadványából.

A KSH adatai szerint a harmadik negyedévben az áruszállítás teljesítménye (14,4 milliárd árutonna-kilométer) 1,7%-kal csökkent 2018 azonos időszakához viszonyítva. A nemzetközi szállítás árutonna-kilométerben mért teljesítménye 0,7, a belföldié 3,9%-kal mérséklődött.

A szállított áruk tömege (81 millió tonna) 7,4%-kal csökkent az előző év azonos időszakához képest. Ezen belül a vasúton szállított áruk tömege 7,0, a közúton szállítottaké 13%-kal esett vissza, a többi típusé nőtt. A nemzetközi áruszállítás volumene (a belvízi és a csővezetékes szállításjavuló teljesítményének köszönhetően) 5,5%-kal nagyobb, a belföldié 13%-kal kisebb lett.

A közúti áruszállítás árutonna-kilométerben mért teljesítménye meghaladta a 9 milliárdot, összesen 54 millió tonna árut szállítottak a vállalkozások. A szállítmányozók nagyobb távolságokra kaptak fuvarmegbízásokat, az átlagos szállítási távolság 167 kilométerre nőtt. A gyengébb kapacitáskihasználtság miatt az üresen megtett utak aránya 21%-ra emelkedett. A szállítás iránya szerint a belföldi forgalomban 15%-kal kevesebb árut szállítottak, 4,8%-kal alacsonyabb árutonna-kilométerben mért teljesítmény mellett, a nemzetközi forgalomban a volumen 1,8, a teljesítmény 7,9%-kal csökkent.

A vasúti áruszállítás tonnakilométerben mért teljesítménye 3,4%-kal 2,5 milliárdra, a szállított áruk mennyisége 7,0%-kal 12,2 millió tonnára csökkent. Az átmenő nemzetközi forgalom volumene 2,4%-kal 2,7 millió tonnára, a kivitel volumene 1,8%-kal 3,0 millió tonnára nőtt a behozott áruk tömege 2,4%-kal 3,2 millió tonnára mérséklődött. A teljes  forgalomban az átlagos szállítási távolság 8 kilométerrel, 207 kilométerre nőtt.

A dunai áruszállítás teljesítménynövekedése a KSH kiadványa szerint 2019 előző negyedéveihez hasonlóan a III. negyedévben is folytatódott. A növekedés oka továbbra is az, hogy 2018-ban az extrém alacsony dunai vízállás miatt a forgalom is nagyon alacsony volt. A belvízi áruszállítás volumene összességében 13, teljesítménye 30%-kal nőtt 2018 azonos időszakához viszonyítva.

Míg a belföldi áruszállítás volumene 40%-kal (29 000 tonnára), teljesítménye 17%-kal (1 millió árutonna-kilométerre) csökkent, addig a nemzetközi viszonylat volumene 14%-kal (2,0 millió tonnára), teljesítménye pedig 30%-kal (474 millió árutonna-kilométerre) nőtt.

A Duna magyarországi szakaszán a tranzit áruforgalom jelentősen, mintegy 50%-kal nőtt. A belvízi áruszállításban a magyar zászló alatt hajózó járművek részesedése mind az összes szállított áru tömegéből, mind az árutonna-kilométerben kifejezett összteljesítményéből hasonló nagyságrendű, 9-10% körüli volt.

(MTI)