Az Ekol és a Rail Cargo Hungaria együttműködése a kombinált fuvarozás területén

2019. július 3. Logisztika | Egyéb szektorok

Kamionok ezreivel csökkenti a közutak forgalmát az Ekol Logistics Kft. és a Rail Cargo Hungaria Zrt. együttműködése.

Dr. Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára július 3-án indította el Budapestről 1200 kilométeres útjára azt a vonatot, amely az Ekol Kft. 3000. pótkocsiját vasúton juttatja el nyugat-európai célállomására. Ezzel a megoldással a magyarországi gyárak termékei a közúti fuvarozással összemérhető menetidő alatt jutnak el nyugat-európai piacaikra biztonságosan, környezetkímélő módon, gépjárművezetők igénybevétele nélkül. 

A vonatokat a Rail Cargo Hungaria korszerű mozdonyai vontatják, amelyek visszatáplálják a vasúti energiahálózatba a fékezési energiát. A pótkocsikat a Rail Cargo Terminal - BILK-en daruval emelik a vagonokra, ahonnan 1200 kilométer megtétele után, a németországi Neuss vasútlogisztikai központjában ugyanígy kerülnek vissza az útra. Innen a pótkocsik hagyományos közúti fuvarozással jutnak el végső rendeltetési helyükre. A megoldással az Ekol Kft. Magyarországon megvalósította a közút-vasút modalitások kombinációjának tervezhető, menetrendszerű forgalmát, és többszázezer tonnával csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását.

Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár az eseményen hangsúlyozta, hogy a vasúti fuvarozás a szárazföldi áruszállítás leginkább környezetbarát módja. A háztól-házig történő szállítás érdekében az ideális megoldást a kombinált árufuvarozás jelenti, amelynek gerincét a fenntartható és energiahatékony vasút adja, rövidebb távokon a közúti fuvarozással kiegészítve. Szakértői becslések szerint a különböző fuvarozási módok hatékonyabb együttműködésével évi mintegy 50 000 kamionnal lehetne kevesebb a magyarországi közutakon. Az Európai Unió a nagy távolságú vasúti árufuvarozás 30%-os részesedésének elérését tűzte ki célul 2030-ra. Magyarországon az ágazat részaránya jelenleg az uniós átlag körül alakul, 20% alatt marad az összes áruszállításban. A vasúti szolgáltatások fejlesztését és az ágazat versenyképességének növelését ebben az uniós ciklusban 1000 milliárd forint, a következő pénzügyi időszakban pedig a tervek szerint hasonló forrásmennyiség segíti. A kombinált fuvarozás térnyerésében fontos előrelépést jelent az Ekol és az RCH között megvalósult, tartósan sikeres együttműködés.

Kovács Ákos, az Ekol Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a magyarországi gyáripar egyre több nagyvállalata ismeri fel a közúti és a vasúti fuvarozás kombinációjának előnyeit. Az igények kielégítésére a társaság 150 daruzható pótkocsit szerzett be, és kapacitásokat épített ki Németországban. A Rajna-vidékre, Franciaországba, Hollandiába és Belgiumba irányuló szállítások csaknem háromnegyede már így bonyolódik. Az Ekol a budapesti BILK-ből az idei évtől kezdve törökországi rendeltetésű fuvarjainak nagy részét is intermodális módon valósítja meg. 2018-ban a teljes árbevételének 28%-át tette ki kombinált fuvarozás. Az eseményen részt vettek a Török Köztársaság budapesti nagykövetségének kereskedelmi tanácsosai, Ayşe Başak Araslı és Meral Sengül.

Dr. Kovács Imre, a Rail Cargo Group Igazgatóságának tagja, a Rail Cargo Hungaria Igazgatóságának elnöke az eseményen elmondta, hogy a Rail Cargo Group vállalatai közösen dolgoznak a fuvarfeladat sikeres teljesítése érdekében. A rakodás a Rail Cargo Terminal - BILK-en történik, a vonatokat a Rail Cargo Hungaria kezeli és a Rail Cargo Operator szervezi. 33 millió tonnás éves forgalmával az RCH a magyarországi vasúti árufuvarozás piacvezető vállalata, amely volumen 80%-át nemzetközi viszonylatban bonyolítja. A kíséretlen pótkocsi forgalmak az RCH intermodális forgalmán belül még csak mintegy 6%-os arányt képviselnek, de részesedése érezhetően növekszik. A megbízók számára érezhetően egyre fontosabbak a környezettudatosság és környezetvédelem szempontjai, ugyanakkor döntésüknél figyelembe veszik a közutak zsúfoltságát, valamint a költséghatékonyság és az árubiztonság követelményeit is. Ezek pedig a közúti és a vasúti modalitást összekapcsoló fuvarozás előnyeit mutatják. A szakember végezetül rámutatott, hogy a társaság alapértéke a környezet iránti felelősség, ezért mindennapi tevékenysége során kiemelt figyelmet fordít a környezetszennyezés és a zajterhelés minimális szintre történő csökkentésére. 

(SCM)