A DB Schenker Berlinben mutatta be az iHub projektet

2018. június 13. Logisztika | Egyéb szektorok

A DB Schenker és partnerei betekintést nyújtottak berlini projektjükbe, amely a városi logisztikai szolgáltatók elektromos tehergépkocsi flottáiban rejlő potenciált és előnyöket vizsgálja – áll a DB Schenker június 13-i sajtóközleményében.

Míg napjainkban a logisztikai központokban használt villástargoncák és rakodógépek általában elektromos meghajtásúak, a logisztikai szolgáltatók többsége még nem használ elektromos járműveket a hosszabb menettávú, valamint a konténernél kisebb szállítmányok kézbesítéséhez.

Az iHub projekt célja annak bemutatása, hogy az IT-támogatású rendszer hogyan használható a dízel és az elektromos teherautók flottáinak hatékonyabb kezelésére. A projekt megvalósítása érdekében a DB Schenker együttműködésre lépett a FRAMO-val, a szászországi elektromos teherautó-gyártó vállalattal, a karlsruhei PTV szoftvergyártóval, a drezdai Fraunhofer IVI Közlekedési és Infrastrukturális Intézettel, valamint a münsteri Fosszilis Üzemanyagok Logisztikai Intézetével. A finanszírozást a Szövetségi Gazdasági és Energiaügyi Minisztérium biztosítja.

Az elektromobilitás különös kihívást jelent a konténernél kisebb szállítmányok esetén a logisztikai tevékenységek vonatkozásában, mivel ezen szektor kiszállításainak gyorsnak, pontosnak és megbízhatónak kell lennie. Tekintettel arra, hogy az elektronos járműveket rendszeresen tölteni kell, hátránynak tűnhet ez a tulajdonságuk a dízel járművek használatával szemben. Ennek a hiányosságnak az ellensúlyozására, az elektromos járműparkot használni kívánó logisztikai szolgáltatóknak intelligens irányítási rendszer igénybe vétele szükséges a dinamikus járattervezéshez. Ennek segítségével a kiszállítási sor csak akkor kerül egy elektronos járműhöz hozzárendelésre, ha az ugyanolyan megbízhatósággal működik, mint egy dízel jármű. A fejlesztés alatt álló iHub rendszer látja el ezt az irányítási feladatot. A futárok és a szállítmányozó cégek már elektromos kisteherautókat és kisebb teherszállító járműveket használnak szolgáltatásaik biztosítására, azonban az általuk szerzett tapasztalatok a logisztika kontextusába nem illeszthetők bele.

Figyelembe véve az elektromos teherautók korlátozott hozzáférhetőségét, valamint a városközponthoz közeli elhelyezkedésüket, a DB Schenker berlini fiókját választották a tesztelés helyszínéül. A projekt megvalósításához 3 elektromos tehergépkocsit használnak, amelyek megengedett össztömege legfeljebb 18 tonna. A szoftver a leghatékonyabb, és újratöltés nélkül lejárható útvonalat számítja ki az egyes járművekre szabva. Az akkumulátorok hatékonyságának maximalizálása érdekében a járművek működési adatai online követhetők, melynek segítségével így konkrét útvonal javaslatok adhatók meg.

(SCM)