Archívum: Hosszú távra tervezve

2024. január 21. | Beruházás | FMCG

A Rossmann Magyarország Kft. a folyamatosan növekvő volumenek lekövetésére 2025-ben egy új, részben automatizált raktárat állít üzembe, amely lehetővé teszi a piaci igények hatékony logisztikai kiszolgálását. Erről beszélgettünk a Rossmann Magyarország Kft. és a raktártechnológiai beszállító, az SSI Schäfer Systems International Kft. vezetőivel.

Supply Chain Monitor: Bemutatná röviden a Rossmann Magyarország Kft.-t és azt, hogy miért döntöttek egy új raktári beruházás mellett?
Németh Kornél, a Rossmann Magyarország Kft. társügyvezetője: A Rossmann Magyarország Kft. az egyik legdinamikusabban fejlődő drogériahálózat Magyarországon. A vállalat az első üzletét 1993. december 17-én nyitotta meg, 2012-ben pedig elindította a Rossmann webshopot. Az online forgalmunk látványosan fejlődik, a szegmensünkben piacvezetők vagyunk. Magyarországon a Rossmann üzemelteti a 16. legnagyobb webáruházat, és 2024-ben 10 milliárd forint feletti forgalmat várunk az online értékesítésből. Jelenleg 2200 munkatársunk van, és mintegy 250 szaküzlettel vagyunk jelen a hazai piacon. A Rossmann központja, illetve a magyar piacot kiszolgáló logisztikai operáció 2009-ben költözött Üllőre, egy 24 500 négyzetméteres épületbe, amely kiváltásának gondolata 2017-ben fogalmazódott meg. Már akkor látható volt, hogy a 2020-as évek közepére szükséges lesz a raktári kapacitás bővítése a dinamikusan növekvő piaci igények kiszolgálásához. Abban az évben megvásároltuk Üllőn azt a közel 120 000 négyzetméteres telket, amelyen zöldmezős beruházás keretében felépül majd cégünk új központja 4000, valamint raktárbázisa 28 000 négyzetméteren. Az épület alsó szintjén kerül kialakításra a raktár, az első és a második emeleten pedig az irodák, valamint az öltözők és a szociális helyiségek kapnak helyet. Több fázisú bővüléssel tervezünk, és elkötelezettek vagyunk amellett, hogy a Rossmann Magyarországon a jövőben is az egyik meghatározó piaci szereplő legyen folyamatosan bővülő üzlethálózattal. 

Milyen nagyságrendet képvisel a beruházás?
Szuchy Csaba, a Rossmann Magyarország Kft. logisztikai vezetője: A raktártechnológiai beruházás összköltsége közel 6 milliárd forint, amit saját forrásból finanszírozunk, az épület pedig további 14 milliárd forintból kerül felépítésre, amelyet egy hazai ingatlanfejlesztő céggel kötött bérleti konstrukció keretében üzemeltetünk majd. Az új raktári beruházáshoz sikerült egy olyan technológiát kiválasztani, ami megfelelt a német anyavállalat számára mind a technológia, mind eredményesség szempontjából. A projekt tervezése 2018 és 2022 között zajlott. A projekt megvalósítására 2022-ben kaptuk meg a jóváhagyást a cégcsoport vezetőségétől. 2023-ban írtuk ki a tendert, amely szeptemberben zárult le, és 2023 utolsó negyedévében írtuk alá a szerződéseket a kiválasztott beszállítókkal, mind az épületre, mind a raktártechnológiára vonatkozóan.

Hogyan zajlott a raktártechnológiai beszállító partner kiválasztása?
Németh Kornél: A pályázatra több mint 10 céget hívtunk meg. Kiemelt figyelmet fordítottunk arra, hogy a pályázók által ajánlott IT-háttér, az új raktárban bevezetésre kerülő WMS rendszer mennyire stabil, hiszen ez lesz a raktár lelke. A tender végén nagyon szoros versenyben az SSI Schäfer mellett tettünk le a voksunkat. Egyrészt azért, mert azokban az országokban, ahol a Rossmann jelen van logisztikai operációval, az SSI Schäfer által szállított raktártechnológia már hosszú évek óta bizonyított. Másrészt pedig – minthogy az üllői raktárberuházás kapcsán helyi döntés született – a cég által ajánlott technológia és a hozzá kapcsolódó vállalások számunkra a legkedvezőbbek voltak, mind ár/érték arányban, mind a hosszú távú megtérülés tekintetében. 

A projekt megvalósítását milyen szakaszokra osztották?
Szuchy Csaba: A raktárépület 2024-ben kerül felépítésre, 2025-ben történik a raktártechnológia telepítése – amely mintegy 9 hónapot vesz igénybe –, illetve tesztelése zajlik majd. 2026 elején költöztetjük át a jelenlegi logisztikai operációt az új épületbe, és elindul az éles üzem. Ma már a konkrét tervezési folyamat zajlik az SSI Schäfer szakembereivel. Januárban kezdtük el a raktárirányítási rendszer részletes tervezését a kialakítandó logisztikai folyamatok és a specifikus elvárásaink mentén, illetve a raktártechnikai hardverelemek műszaki tartalmának kidolgozását, ami több hónapos szoros együttműködést igényel a beszállító partnercéggel. 

Milyen területekre osztották fel a raktárat?
Szuchy Csaba: Az új raktárban a raklapos termékek soros állványrendszerben történő tárolása mellett egy 3 szintes, szintenként 3500 négyzetméter alapterületű galéria is kialakításra kerül, ahol a kisáruk kiszedése történik pick-by-light félautomata, papírmentes komissiózási technológiával a hatékonyság és a produktivitás növelése érdekében. Erről a területről szállítópályákon, műanyag tárolóládákban kerülnek továbbításra a termékek a konszolidációs területre, ahol 48 kiszedőállomáson zajlik mind az üzletek, mind a webshopon keresztül leadott rendelések összekészítése. Egyébként a raktárban mintegy 22 000 SKU-t kezelünk.

Hogyan zajlott a projekt előkészítése és a közös munka?
Kardos Péter, az SSI Schäfer Systems International Kft. ügyvezetője: A terder első körében megkaptuk a Rossmann logisztikai és kereskedelmi adatai alapján megfogalmazott elképzelést, amely egy német-lengyel logisztikai tervező cég bevonásával készült. Ahogy egyre mélyebbre mentünk a technológiai részletekbe, egyre pontosabban körvonalazódtak a tervezéshez szükséges műszaki adatok. A harmadik kör végén pedig cégünk került kiválasztásra a raktártechnológia beszállítójaként. A tender során, ha volt bármilyen jobbító ötletünk, akár a hardverrel, akár a szoftveres folyamatokkal kapcsolatban, akkor a javaslatokat közösen átnéztük. Amennyiben ezek a Rossmann számára előremutató megoldásnak bizonyultak, úgy beépítésre kerültek a projektbe. A folyamatos kommunikáció és a bizalom jellemezte a közös munkát a tendereztetés során. A raktártechnológiai rendszer a Rossmann részéről nagyon jól átgondolt koncepció mentén került kidolgozásra annak érdekében, hogy a jelenlegi és az extrapolált jövőbeni rendelésállományt biztonsággal le tudja fedni logisztikai operációs oldalról. A projekt műszaki tartalma 2023 augusztusára állt össze, szeptembertől novemberig pedig a szerződéses feltételeket egyeztettük. 

Hallhatnánk részletesebben a raktártechnológiáról?
Palasik Márton, az SSI Schäfer Systems International Kft. értékesítési vezetője: A technológia egy 3 szintes galériarendszert foglal magában dobozos szállítópályákkal, és fényvezérelt kiszedőállomásokkal. A Rossmann részéről elvárást volt, hogy a jelenlegi raktárban működő voice picking rendszer áttelepítésre és integrálásra kerüljön az új raktárba a raklapos tételek komissiózásához. Az új raktárban nemcsak az üzletek felé kiszállítandó tételek rollikocsikra történő kiszedése, hanem a webshopon keresztül leadott rendelések, akár egy darabos termékek komissiózása is ugyanazon rendszerben történik. Ez egy sokkal komplexebb folyamat, mint az üzletek által leadott rendelések feldolgozása, hiszen sokszor egy darabos tételeket kell komissiózni, amelyek mindegyike egy kiszedési sort jelent a rendszerben, azaz rengeteg logisztikai mozgással kis mennyiségeket szükséges kezelni. Mindezeket a logisztikai folyamatokat – az áruk beérkeztetését, a raktározást, a komissiózást és a kiszállítást – az új WMS rendszer tudja majd kezelni, de emellett számos más, a Rossmann elvárásai alapján meghatározott területet is lefed, mint például a munkaerő- és műszaktervezést. Az IT-háttér kialakítása egyébként 3 szintet foglal magában: egyrészt a szállítópályák vezérlését, másrészt a szállítópályákon zajló anyagáramlási folyamatot irányító szoftvert, végül pedig a raktárvezérlő szoftvert, amely a komplex raktári működést irányítja. 
Kardos Péter: És hogy néhány nagyságrendet is említsünk: az új raktárba több mint 100 raklapos állványsor kerül felépítésre, a telepítendő szállítópálya mintegy 2000 méter hosszú, a galériás raktári rendszerben több mint 85 000 tárhely lesz kialakítva, és több mint 42 000 darab műanyag tárolóláda szolgálja majd a komissiózási igényeket. 

A raktártechnológia telepítését milyen szakaszokban valósítják meg?
Kardos Péter: Az épület 2024-ben kerül megépítésre, és csak ezután, 2025-ben – amikor infrastruktúra-oldalról minden feltétel adott – tudjuk elkezdeni a raktári technológia telepítését. A raktár üzembe állítása két szakaszban történik: az első fázisban a web-shopon keresztül érkező megrendelések feldolgozását, a második fázisban pedig az üzletek kiszolgálását indítjuk el. A feladatunkat még komplexebbé teszi, hogy a galériarendszer összeszerelését 4 lépésben tudjuk megoldani – a kötelező tűvédelmi infrastruktúra kiépítését követve –, és csak ezt követően fogjuk a szállítópályákat kiépíteni. Itt tehát egy nagyon komoly koordináció és együttgondolkodás szükséges az építésben részt vevő különböző álvállalkozó cégekkel. Az új raktártechnológiának köszönhetően a Rossmann Magyarország biztonsággal tudja majd lekövetni operációs oldalról a megnövekedett rendelésállományt mind az üzletek kiszolgálása, mind a webshopon keresztül történő értékesítés tekintetében. 

Milyen eredményt várnak az új raktár üzembe állításával?
Németh Kornél: Sokkal stabilabb működést, még pontosabb komissiózási teljesítményt, és jelentős produktivitás-, illetve kapacitásnövekedést. 

Jaubert Szilvia
Supply Chain Monitor 2023. december – 2024. január