Archívum: Méltó a nevéhez

2021. november 15. | Logisztika | Egyéb szektorok

A Ghibli cégcsoport idén ünnepli alapításának 25. évfordulóját. Szabó Zoltánnal, a cég alapító-tulajdonosával beszélgettünk.

Supply Chain Monitor: A Ghibli szó jelentése a Szahara felől Afrika északi, észak-nyugati partjai felé fújó, szárító hatású, sivatagi szél. Miért éppen ezt a nevet választották a cég alapításakor?
Szabó Zoltán, a Ghibli Kft. ügyvezető igazgatójaSzabó Zoltán: Nem volt véletlen a Ghibli névválasztás, mert ez fejezte ki leginkább azt, amit az újonnan alakuló cégben szerettünk volna megvalósítani – nagyon gyors szolgáltatás –, és a szél dinamikát, gyorsaságot szimbolizál. A tulajdonostársaimmal olyan nevet szerettünk volna választani, ami különleges, ami mindenkit kíváncsivá tesz. Az elmúlt 25 év alatt pedig fel is tudtuk építeni ezt a márkát úgy, hogy méltó legyen ehhez a névhez: gyorsak és dinamikusak vagyunk – egy olyan cég, ahol magas szintű az ügyfélkiszolgálás. Ezt egyébként folyamatosan mérjük, és tavaly a kiszolgálás minősége 99,7%-os volt.

Hogyan indult a cég?
Olasz-magyar vállalatként 1996-ban alakult meg a Ghibli Kft., amelyben én voltam az egyik alapító tag. Édesapám révén volt már kötődésem a szakmához, mivel ő korábban fuvarozással foglalkozott, emellett közlekedésmérnökként végeztem a Budapesti Műszaki Egyetemen. Az akkori tulajdonostársak révén olaszországi szállításokkal kezdtük el a tevékenységünket, és az ország bérmely részéből 24 óra alatt, szinte bármekkora volument be tudtunk hozni Magyarországra. Sikerült egy olyan prémium, szállítmányozási szolgáltatást kiépíteni alvállalkozói partnerekkel, amelynek keretében a hozzánk beérkező ügyféligényekre másnapi árufelvételt biztosítottuk Olaszország területén, ami harmad vagy negyed nap érkezett meg Budapestre. Akkoriban a piac ismerete óriási előnyt jelentett, ami nálunk az induláskor adott volt. Egyébként a Ghibli Kft.-t sokáig olasz-specialistaként ismerték a piacon, és ez így is volt, sőt most is így van. De sokat dolgoztunk azon, hogy a megrendelőink lássák: mi más szolgáltatásban is jók vagyunk. A légi és tengeri szállítmányozással együtt több mint 100 országba szállítunk már évek óta. Két világhálózatnak vagyunk a kizárólagos magyar tagja, amelyek hasonló méretű cégeket tömörítenek, mint a Ghibli Kft., ahol a tulajdonos is a cégben dolgozik. Ezeken a hálózatokon keresztül világviszonylatban bármely desztinációba tudunk szállítani, és ott a piacot jól ismerő helyi partnereken keresztül biztosítjuk a vámkezelést, illetve a címzetthez szállítást. Így bizonyos szempontból multinacionális szolgáltatást nyújtunk, versenyképes árakon.

Milyen mérföldkövek mentén fejlődött mára komplex szolgáltatási portfóliót biztosító cégcsoporttá a Ghibli Kft.?
A cég alapításakor még az volt a cél, hogy amit csinálunk, azt a lehető legjobban tegyük. Így egyre bővült az ügyfélkörünk, és hamarosan arról kellett határoznunk a tulajdonostársaimmal, hogy az alkalmazotti létszám növekedésével, hogyan kellene a szervezetet átstrukturálni. Az első mérföldkő tehát 1999-ben a gyors bővülést lekövető szervezeti átalakítás volt, majd 2000-ben a tulajdonosi összetétel is megváltozott az olasz tulajdonosok kilépésével, és ekkor kezdtük a saját járműflottánkat is kiépíteni, ami akkor még szűk keresztmetszetet jelentett az engedélyek miatt. Magyarország Európai Unióhoz történő csatlakozásának évében, 2004-ben kezdtük el a raktározási tevékenységünket bővíteni. 2008-ban már 12 000 m2-en szolgáltattunk, és onnan költöztünk át 2009-ben a Csepeli Szabadkikötő területén található jelenlegi székhelyünkre, ahol egy 1300 m2-es iroda- és 15 000 m2 raktárterület áll a rendelkezésünkre. 2013-ban a tulajdonosi összetétel ismét módosult és a logisztikai iparágban érdekelt, kínai szakmai befektető, a CECZ cégcsoport lépett a tulajdonosi körbe. Hozzá kell tennem, hogy a 2009-es válság után tudatosan kerestem azokat a lehetőségeket, amelyekkel a stabilitás megteremthető, és a kínai irány minden szempontból jónak bizonyult, hiszen Kína a világ második legnagyobb gazdasági hatalma, és dinamikusan növekvő piac.

A raktárlogisztikai tevékenység mekkora területen zajlik?
Csepelen közel 30 000 m2, a Budapest Airport területén 4000 m2 területtel rendelkezünk. Így mára összesen 33 000 m2-en dolgozunk a raktárlogisztikát, a belföldi disztribúciót és a szállítmányozást illetően, amely tevékenységek önálló üzletágba összevonva, 2009-től már külön cégbe szervezve működnek a Ghibli Raktárlogisztika Kft. keretein belül. A cégcsoportban jelenleg mintegy 200 főt foglalkoztatunk, közel 200 autóból álló flottával, alvállalkozók bevonásával biztosítjuk a nemzetközi és belföldi szállításokat. 2013-tól, a CECZ cégcsoport belépését követően a légi és tengeri szállítmányozást is integráltuk a portfóliónkba, és ez a szolgáltatás azóta egyre nagyobb forgalmat produkál. A vasúti fuvarozás területén is sokat fejlődött a cégünk, 2018-ban több mint 160 Kínából érkező interkontinentális vonatot fogadtunk, és ma már heti rendszerességgel közlekedtetünk áruszállító szerelvényeket ebben a relációban. A légi forgalmunk is látványosan fejlődik, 2018-ban éves szinten mintegy 60, jelenleg hetente 3-5 cargogéppel érkeznek az áruk Kínából, de idén októbertől már napi járatokkal, azaz heti 7 repülővel dolgozunk. A cégcsoportunk kínai tulajdonosai szervezik a szállításokat, mi pedig Budapesten fogadjuk, illetve saját vámrészlegünk vámkezeli a rakományokat, valamint biztosítjuk a disztribúciót az Európai Unióban. Megemlíteném, hogy a legnagyobb kínai e-kereskedelmi platform sok szállítmányozó közül a Ghibli Kft.-t választotta az európai disztribúciós tevékenység lebonyolítására, és jelenleg, naponta mintegy 200 000 vámkezelést végzünk, ami a repülőtér vámkezelési darabszámának több mint 90%-a. A rohamosan fejlődő B2C szegmens kiszolgálásához cégcsoport szinten jelentős befektetéseket eszközöltünk, többek között szoftvereket fejlesztettünk, és készülünk arra, hogy a közeljövőben a raktárkapacitásunkat is bővítsük.

Hallhatnánk a jövőbeni tervekről?
A kínai partnerünk előrejelzése alapján komoly fejlődés előtt állunk a Ghibli Kft.-vel együttműködésben bonyolított forgalom tekintetében, és nem csupán az e-kereskedelmi szegmensben. De ez csak egy része a tevékenységünknek, hiszen a raktározásban is komoly terveink vannak: jövőre a jelenlegi kapacitásaink jelentős bővítését tervezzük. Úgy gondolom, hogy a pandémia okán az ellátási láncok jelentős változáson mennek keresztül, ami a mi tevékenységünket illetően is átalakulást eredményez a közeli jövőben. Egyrészt az e-commerce rohamos bővülésének hatására, ahol egyre nagyobb lesz az igény a piacokhoz közeli raktárkészletek kialakítására, hogy az fogyasztók/ügyfelek által elvárt egyre rövidebb kiszállítási időt teljesíteni lehessen. Másrészt azért, mert a gyártóknak, kereskedőknek magasabb biztonsági készletekre lesz szükségük, és ez szintén raktározási igényt generál. Ezt csak egy rugalmasan alkalmazkodni tudó szervezettel vagyunk képesek elérni. Számomra ezért elsődleges cél volt már a vállalat alapítása óta, hogy a Ghibli a legjobb szállítmányozási és logisztikai munkahely legyen, egy olyan cég, ahová jó bejönni dolgozni. És úgy hiszem, hogy munkavállalókként ezt minden nap meg is élik a kollégák.

SRJ

Supply Chain Monitor
2021. november