Archívum: Vibráló piac

2019. december 18. | Logisztika | Egyéb szektorok

A hajóstársasági szövetségek létrejötte óta folyamatosan „vibrál” a tengeri szállítmányozási piac.

Nagy Péter– Nemcsak a hajós szövetségek, hanem a hajóstársasági felvásárlások is alakították az elmúlt időszakban a globális tengeri szállítmányozási piacot. Bár a szövetségeket alkotó hajóstársaságok egymástól függetlenek, saját menedzsmenttel, infrastruktúrával, hajó- és konténerparkkal, de közösen határozzák meg a menetrendeket és az útvonalakat, emellett azonban egyszerre kooperálnak és versenyeznek is egymással. Így sokszor ugyanazon a vonalon és ugyanazon a hajón fuvarozó hajóstársaságok az alacsonyabb díjakkal konkurálnak egymással, hogy a forgalom nálunk realizálódjon. Az idei évben, a transzatlanti exportvonalon a hajók full kapacitással üzemeltek, de ez a tendencia most megtorpanni látszik, több hely áll rendelkezésre a hajókon, mint korábban, ezért az árverseny még jobban érvényesül és lassan csökkenő tendencia figyelhető meg. A globális gazdaságban lassulás tapasztalható, és a szállítmányozási szektorban ez azonnal látható: jelenleg elsősorban a légi – főleg export irányú – fuvarozásban érezhető a volumencsökkenés, de ez előbb utóbb a tengeri szállítmányozás területén is éreztetheti majd hatását.

A lassuló tendencia elsőként a meghatározó globális piacokon érzékelhető, Magyarországon várhatóan később fog jelentkezni. Németország esetében például a tavalyi évhez képest a nyári időszakban közel 25%-kal esett vissza a légi exportforgalom (szállított súly) a IATA statisztikák alapján. Hazai viszonylatban a lassulás abból látható, hogy a transzatlanti vonalakon, ahol korábban nagyon tele voltak a hajók, és több hétre előre kellett foglalni, a hajóstársaságok most keresik a forgalmat. De megfigyelhető, hogy a gyártó cégek is visszavették a termelésüket, illetve azon gyártók, amelyek késztermékeket állítanak elő, és tartják a korábbi termelési volument, jelenleg készleteket halmoznak fel – fejtette ki Nagy Péter, a cargo-partner Kft. tengeri szállítmányozási üzletágának vezetője a piaci trendekről nyilatkozva. Kitért arra is, hogy mivel a hazai piac mérete jelenleg nem nő, ezért az elkövetkezendő időszakban a verseny kiéleződése várható a szállítmányozási szektor egészét tekintve, ennek kapcsán pedig a hajóstársaságok között is. Ez elsősorban az árakban jelentkezhet, de – mint arra volt már példa a múltban – kapacitásokat is kivonhatnak a forgalomból, hogy a fuvardíjakat szinten tartsák. Ez utóbbit azonban az is befolyásolja, hogy jövő év január elsejétől bevezetik az eddiginél drágább, új üzemanyag kötelező használatát – vagy egy speciális szűrő felszerelését minden hajóra –, amelynek révén a korábbi 3,5%-os kéntartalom 0,5%-ra csökkenthető. Emiatt a hajóflottákat üzemeltető társaságok kénytelenek voltak felárat bevezetni már idén, december 1-től.

– Ez persze hatalmas áremelést is eredményezhetne, de én azt gondolnám, hogy amilyen arányban csökkennek majd a piaci árak, olyan arányban fogják érvényesíteni az üzemanyag-többletköltséget a hajóstársaságok, hogy a díjakat az eddigi szinten tudják tartani. Azonban az, hogy fix összeget garantálnak a társaságok egy-egy desztináció kapcsán, amelyben az üzemanyagfelár is beépül – úgynevezett all-in díjak –, már nem lesz tartható, hanem az üzemanyag-felár külön kerül rögzítésre egy-egy hosszabb távú szerződésben, amely a világpiaci ár függvényében lesz változtatható meghatározott periódusonként. Ezekről a változásokról természetesen ügyfeleinket folyamatosan tájékoztatjuk – mondta Nagy Péter. A cargo-partner Kft. idei évi forgalmáról nyilatkozva a szakember kiemelte, hogy a cég tengeri szállítmányozási portfóliójában elsősorban a transzatlanti export a meghatározó az amerikai kontinens irányába, ahová késztermékek juttatnak el tengeri úton – a megbízói kör itt nagyrészt autóipari és hi-tech gyártó cégekből áll –, az import vonatkozásában pedig továbbra is a távol-keleti alapanyagbeszállítás a jellemző. Idén, a tengeri üzletág mintegy 12%-os forgalomnövekedéssel zárja majd az évet az előző évhez viszonyítva. 

RJ

Supply Chain Monitor
2019. december