Archívum: Normál közúti félpótkocsik vasúton

2019. december 18. | Logisztika | Egyéb szektorok

A Mahart Container Center Kft. ismét egy innovatív megoldással bővíti portfólióját.

Magyarország legrégebbi konténerterminálja, a Mahart Container Center Kft. novemberben a NiKRASA rendszerrel bővítette szolgáltatási portfólióját. Ez az innovatív megoldás lehetővé teszi a normál – intermodális fuvarozásra nem átalakított – félpótkocsik vasúton történő szállítását, és ehhez az úgynevezett daruzható félpótkocsik szállítására alkalmas vasútikocsi-típusok (például T2, T3000) megfelelők. A NiKRASA rendszer használata tehát – más technológiákkal vagy a kísért, Ro-La forgalommal ellentétben – nem igényel speciális, drágább, nehezen üzemeltethető vasúti eszközt.

A NiKRASA rendszer

A NiKRASA rendszer egy terminálplatformból áll, amelyen egy szállítóplatform helyezkedik el. Az átrakáskor a kamion a terminál belső parkolójában rakja le a félpótkocsit, ezután a vontató és a sofőr a terminált elhagyhatja, a következő feladatra indulva. A félpótkocsi terminálon belüli mozgatásáról a termináli vontató gondoskodik, mely felhúzza a félpótkocsit a terminálplatformra és a szállítóplatform közepére helyezi azt. A terminálplatform oldalain elhelyezett megfogó eszköz segíti a rakomány mozgatását. A pótkocsi és a szállítóplatform egyetlen egységgé válik, és ettől kezdődően a vagonba rakása, illetve a mozgatása ugyanúgy történik, mintha daruzható félpótkocsiról lenne szó. A vasúti kocsikba illeszkedő NiKRASA-keret teremti meg a lehetőséget a normál közúti félpótkocsik vasúti felrakására.

A módszer számos előnnyel bír. Az átrakás hasonló, mint a korábban alkalmazott szabványok (terminál, átrakóeszköz, zsebes vagon), illetve a daruzható félpótkocsik esetében. A NiKRASA rendszerrel lehetővé válik a nem daruzható félpótkocsik átrakása, melyek piaci aránya 85-90% (az Európában az utakon közlekedő mintegy 1,5 millió félpótkocsik kevesebb, mint 10%-a daruzható). Alapvetően minden trailer átrakásánál alkalmazható a NiKRASA módszer: klasszikus félpótkocsi, dobozos és hűtős félpótkocsi, valamint ömlesztett és folyékony anyagok szállítására alkalmas tartálykocsi. A hasznos teher nagyobb (akár 4 tonna) a közúti szállításhoz képest. Megtakarítható az intermodális trélerre költött összeg. Könnyen, gyorsan és rugalmasan kezelhető szinte minden terminálon, a rakodási idő pedig csupán néhány perccel több, mint a daruzható félpótkocsik esetében. A NiKRASA rendszer használatához nincs szükség a vagonok vagy félpótkocsik módosítására, sőt, a már használatban lévő átrakóberendezések mindenféle pótlólagos beruházás nélkül továbbra is használhatók. A NiKRASA-rámpa is szabadon áthelyezhető a terminál szükséges pontjára.

Eszközbeszerzés nélkül

– A NiKRASA rendszer véleményünk szerint alkalmas arra, hogy a közúti fuvarozóknál mára általánossá vált sofőrhiányon enyhíteni lehessen egy környezetbarát közlekedési mód bevonásával. Az intermodális félpótkocsi szállításánál a közúti fuvarozónak vontatót és sofőrt csak az út egy részére – terminálig előfuvarozás, illetve érkező terminálon félpótkocsi kifuvarozása – kell biztosítania, és ezzel a vontatóeszköz, illetve a gépkocsivezető is megtakarítható. Ugyanakkor az intermodális fuvarozás a közúti fuvarozóknál nagyobb adminisztratív felkészültséget igényel a közlekedési módváltás miatt, emellett az intermodális fuvarozásban részt vevő daruzható félpótkocsik is beruházást igényelnek, az eltérő eszköz üzemeltetési környezetének kialakításával együtt.

A NiKRASA rendszer ilyen szempontból jó belépési lehetőséget kínál a közúti fuvarozók felé, hiszen eszközbeszerzést nem igényel, a fuvarozók a meglévő eszközeikkel szerezhetnek tapasztalatot az intermodális fuvarozásban, és csupán az adminisztratív munkák módosulása, illetve kicsit más gondolkodásmód elsajátítása a feladatuk. A folyamatok megismertetésével és az adminisztratív teendők bemutatásával terminálunk igyekszik segíteni a közúti fuvarozókat. Ennek első lépése volt az a technikai bemutató, amelyet 2019. november 12-én láthattak az érdeklődők a terminálunkon. Mindez azt jelenti: az ügyfeleknek újabb kombinált szállítási lehetőség áll rendelkezésére az MCC-terminálon, és ezzel lehetővé válik, hogy még több árut tereljenek át közútról vasútra. Örülök, hogy ezt az innovációt a TXL céggel együttműködésben Magyarországon is elérhetővé tettük – nyilatkozta Fábián Zoltán, a Mahart Container Center Kft. ügyvezető igazgatója. 

RJ

Röviden

A Mahart Container Center Kft. 1999-ben kezdte meg működését és jelenleg 111 000 m2 területen 7100 TEU tárolási kapacitással, 5 darab rakodóvágánnyal és 220 méter hosszú rakodópartfallal rendelkezik, és az év minden napján éjjel-nappal üzemel. Ez az ügyfelek számára lehetővé teszi, hogy a legkényelmesebben, az általuk kiválasztott módon bonyolítsák forgalmaikat, üzleteiket az MCC közreműködésével.

Fotók: Mahart Container Center Kft.

Supply Chain Monitor
2019. december