Archívum: A körkörös papírgazdaság elkötelezettje
2020. március 10. | Beruházás | Egyéb szektorok
A 2016-ban a magyar piacra lépő Lucart tavaly több mint 19 millió eurós beruházással gyárat avatott Nyergesújfalun. A vállalat stratégiai gondolkodásában a fenntartható fejlődés és az innováció központi helyet foglalnak el. Erről beszélgettünk Francesco Pasquinival, a Lucart Away from Home (AFH) termékeinek vállalati értékesítési és marketingigazgatójával és Babák Ákossal, a Lucart Hungary Kft. ügyvezető igazgatójával.
A Lucart története 1953-as alapításáig nyúlik vissza, amikor a Pasquini család Villa Basilicában (Lucca, Olaszország) létrehozta első üzemét, és mára a családi vállalkozás nemzetközi érdekeltségekkel rendelkező európai piacvezető vállalatcsoporttá nőtte ki magát a tissue- és airlaid papírtermékek és az egy oldalt fényes rugalmas csomagolópapírok gyártása terén. A csoport 10 termelőüzemet foglal magában, ebből 5 Olaszországban (Porcari, Diecimo, Torre Di Mosto, Castelnuovo di Garfagnana, Avigliano), egy Franciaországban (Laval Sur Vologne) és Magyarországon (Nyergesújfalu), valamint 3 Spanyolországban (Guenes, Aranguren, Artziniega) található. A csoport része még egy Altopascióban (Lucca megye) üzemelő logisztikai központ, illetve egy kereskedelmi vállalat is (Frankfurt). A cég termelési kapacitása mára meghaladja az évi 395 000 tonna papírt, amely 12 folyamatosan működő gépen készül. Összesített bevétele meghaladja a 500 millió eurót, emellett pedig több mint 1500 alkalmazottat foglalkoztat. A Lucart termelő tevékenysége 3 üzleti egységre osztható: a Business to Business (B2B) termékeket, a nem otthoni felhasználásra szánt (Away from Home, AFH) termékeket és fogyasztói terméket előállító üzletágakra, amelyek különböző termékeket fejlesztenek és forgalmaznak egymástól elkülönülő márkanevek alatt.
Környezettudatos technológiai újítások
A vállalat 2018-as fenntarthatósági jelentéséből kiderül, hogy a papírtermékek előállításához felhasznált anyagok 53%-a újrahasznosított papírból származik. – A környezetvédelem területén a Lucart úttörőnek számít Európában. Különösen büszkék vagyunk arra, hogy 1997-ben a világon elsőként vezettük be a piacra a Mater-Bi csomagolással ellátott újrahasznosított toalettpapírt, illetve mi voltunk az első olaszországi cég, amely megszerezte az Ecolabel minősítést – mondta Francesco Pasquini, a Lucart AFH termékeinek vállalati értékesítési és marketingigazgatója. A vállalat EcoNatural termékcsaládjába tartozó összes termék rendelkezik ezzel a védjeggyel, és Magyarországon is forgalmazzák őket. A termékpaletta alapanyagául az úgynevezett Fiberpack® szolgál, melyet az italos kartondobozokból kinyert cellulózrostok újrafelhasználásával hoznak létre. A Fiberpack® projekt jelentős lépés volt a papíriparban, amelyet 2010-ben a Lucart és a Tetra Pak® közösen indított el. A díjnyertes kezdeményezés a körkörös gazdaság jegyében született, és bemutatja a papír evolúcióját. A projektnek köszönhetően a Lucart több mint 4,4 milliárd italkartont hasznosított újra, amelyek egymás mellé helyezve 25-ször érnék körbe a Földet. A kezdeményezés további sikere még, hogy 1,9 millió fát mentett meg a kivágástól.
Hét másodperc alatt vízben feloldódó
– A piaci folyamatokat folyamatosan figyelemmel kísérjük azáltal, hogy napi kapcsolatot tartunk fenn az értékesítési lánccal. Az egyik ezen a megfigyelésen alapuló újításunk az AquaStream. Gondoljunk például a vonatok, hajók, repülőgépek, kempingek, tengerparti üdülőhelyek mosdóhelyiségeire. Közös bennük az eldugulás veszélye a keskeny, ívelt vagy csekély lejtőjű csövek miatt. Ezek az akadályok komoly kellemetlenséget okozhatnak. Ez a tapasztalat vezetett el az AquaStream, egy olyan szövettermék létrehozásához, amely hatékonyan megakadályozza a WC-k eltömődését. A termékcsalád teljes választéka (toalettpapír, kéztörlők) megtartja a Lucart Professionaltól elvárt lágyságot és kompaktságot, miközben 7 másodperc alatt feloldódik a vízben. Kéztörlőt kifejezetten azért fejlesztettünk, mert az a tapasztalat, hogy használat után azokat is sokszor véletlenül a WC-be dobják. A fejlesztés 1 évig tartott. Ennyi idő kellett ahhoz, hogy olyan papírt érjünk el, amely kémiai adalékanyagok használata nélkül képes ilyen gyorsan feloldódni miközben minősége és lágysága változatlan marad – foglalta össze Francesco Pasquini.
Újrahasznosítás a helyiek bevonásával
2015-ben a Lucart volt az első olyan olasz vállalat, amely körkörös gazdasági projektet dolgozott ki a háztartási papírszektorban. – A körkörös gazdaság célja, hogy a termékek élettartamát a lehető legjobban meghosszabbítsuk. Ez a modell kiemelt fontossággal bír a vállalat mindennapjaiban, nem véletlen, hogy nemrég csatlakoztunk az ezzel foglalkozó Ellen MacArthur Alapítvány CE100 programjához is – emelte ki Francesco Pasquini. A European Cleaning Journal által szervezett 2019-es európai tisztítási és higiéniai díjat a Municipal-Material-Cycle® (MMC®) projekt nyerte el októberben. A Lucart célja az MMC® létrehozásával az volt, hogy olyan rendszert teremtsen, amely tartós, sokszorozható és aktívan bevonja a helyi közösségeket, hogy használt italos kartonok újrahasznosításával új higiéniai és tisztasági papírtermékek készüljenek.
Francesco Pasquini ismertette, hogyan zajlik ez a folyamat jelenleg. A helyi hulladékgazdálkodó és a hulladékanyagokat a saját platformjain szétválogató, osztályozó és kezelő konzorcium segítségével a Lucart begyűjti a használt italos kartonokat, és egyedi gyártási folyamatával újrahasznosítja azokat. A vállalat képes különválasztani az italos kartonok szervetlen (polietilén és alumínium) és szerves (cellulóz rostok) alkotóelemeit. Az előzőeket újrahasznosított műanyagból készített termékadagolók és raklapok készítésére, az utóbbiakat pedig a Grazie Natural és a Lucart Professional EcoNatural termékcsaládok háztartási papírtermékeinek gyártásához alkalmazzák. Ezeket a háztartási termékeket (papírtörlőket, WC-papírokat, szalvétákat stb.) az adagolókkal együtt értékesítik a helyi forgalmazóknak, akik azon környék közhivatalainak, iskoláinak, állami vállalatainak és sportlétesítményeinek mosdóiba szállítják a termékeket, ahonnan az újrahasznosításhoz használt italos kartonok érkeztek. A teljes körforgást az illetékes önkormányzati szervek jóváhagyásával működtetik. Az MMC® projekt próbaidőszaka 2015-ben indult a szlovén Novo Mesto és 7 másik szomszédos település (körülbelül 65 000 lakos) részvételével, és az első 3 év alatt 105 tonna italos karton újrahasznosítását eredményezte. A projektet idén Ljubljanában is beindították, ahol a Novo Mestoban meglévő lehetőségek és fogyasztás ötszörösével lehet számolni.
Gyáravatás Nyergesújfalun
Az olasz Lucart Group a Bokk Paper Kft. megvásárlásával 2016-ban lépett be a magyar higiéniai papírtermékek piacára. A közép- és kelet-európai, valamint a magyar piac legjobb kiszolgálása érdekében a Lucart megvásárolt egy több mint 50 000 négyzetméteres területet Nyergesújfalun, ahol tavaly több mint 19 millió eurós beruházással fejezték be a körülbelül 12 000 négyzetméteres üzem építését. Az üzemben a Lucart franciaországi és olaszországi papírgyáraiból, valamint a helyi gyártóktól érkező papírtekercseket dolgozzák fel végtermékekké, például WC-papírrá, ipari tekercsekké, egészségügyi tekercsekké és kéztörlőkké. Az üzem a Lucart csoport európai működésére jellemző magas minőségi és fenntarthatósági követelményeknek megfelelően képes termékeket gyártani. Ahogyan 1998-ban Olaszországban is a Lucart volt az első vállalat, amely megszerezte az ökológiai minőséget tanúsító közösségi védjegyet, az Ecolabel-t, úgy 2018-ban Magyarországon is a Lucart Kft. lett az első olyan cég, amely EcoLabellel ellátott háztartási papírtermékeket készít.
– A hazai leányvállalat további számos minőségi és környezetvédelmi tanúsítvánnyal is rendelkezik, például UNI EN ISO 9001, UNI EN ISO 14001, de számos olyan célt is meghatároztunk, amelyek túllépik a törvény által előírtakat – mondta Babák Ákos, a Lucart Kft. ügyvezető igazgatója. Kiemelte: folyamatosan arra törekednek, hogy minimalizálják a környezetre és a termelési folyamatokra gyakorolt negatív hatásokat, és még energiahatékonyabbá tegyék azokat. Fontosnak tartják a pazarlás elkerülését, ennek jegyében zajlik a munkatársak környezetvédelmi oktatása is.
Fotók: Lucart
Supply Chain Monitor
2020. február-március