Archívum: A körkörös papírgazdaság elkötelezettje

2020. március 10. | Beruházás | Egyéb szektorok

A 2016-ban a magyar piacra lépő Lucart tavaly több mint 19 millió eurós beruházással gyárat avatott Nyergesújfalun. A vállalat stratégiai gondolkodásában a fenntartható fejlődés és az innováció központi helyet foglalnak el. Erről beszélgettünk Francesco Pasquinival, a Lucart Away from Home (AFH) termékeinek vállalati értékesítési és marketingigazgatójával és Babák Ákossal, a Lucart Hungary Kft. ügyvezető igazgatójával.

Babák ÁkosA Lucart története 1953-as alapításáig nyúlik vissza, amikor a Pasquini család Villa Basilicában (Lucca, Olaszország) létrehozta első üzemét, és mára a családi vállalkozás nemzetközi érdekeltségekkel rendelkező európai piacvezető vállalatcsoporttá nőtte ki magát a tissue- és airlaid papírtermékek és az egy oldalt fényes rugalmas csomagolópapírok gyártása terén. A csoport 10 termelőüzemet foglal magában, ebből 5 Olaszországban (Porcari, Diecimo, Torre Di Mosto, Castelnuovo di Garfagnana, Avigliano), egy Franciaországban (Laval Sur Vologne) és Magyarországon (Nyergesújfalu), valamint 3 Spanyolországban (Guenes, Aranguren, Artziniega) található. A csoport része még egy Altopascióban (Lucca megye) üzemelő logisztikai központ, illetve egy kereskedelmi vállalat is (Frankfurt). A cég termelési kapacitása mára meghaladja az évi 395 000 tonna papírt, amely 12 folyamatosan működő gépen készül. Összesített bevétele meghaladja a 500 millió eurót, emellett pedig több mint 1500 alkalmazottat foglalkoztat. A Lucart termelő tevékenysége 3 üzleti egységre osztható: a Business to Business (B2B) termékeket, a nem otthoni felhasználásra szánt (Away from Home, AFH) termékeket és fogyasztói terméket előállító üzletágakra, amelyek különböző termékeket fejlesztenek és forgalmaznak egymástól elkülönülő márkanevek alatt.

Környezettudatos technológiai újítások

Francesco PasquiniA vállalat 2018-as fenntarthatósági jelentéséből kiderül, hogy a papírtermékek előállításához felhasznált anyagok 53%-a újrahasznosított papírból származik. – A környezetvédelem területén a Lucart úttörőnek számít Európában. Különösen büszkék vagyunk arra, hogy 1997-ben a világon elsőként vezettük be a piacra a Mater-Bi csomagolással ellátott újrahasznosított toalettpapírt, illetve mi voltunk az első olaszországi cég, amely megszerezte az Ecolabel minősítést – mondta Francesco Pasquini, a Lucart AFH termékeinek vállalati értékesítési és marketingigazgatója. A vállalat EcoNatural termékcsaládjába tartozó összes termék rendelkezik ezzel a védjeggyel, és Magyarországon is forgalmazzák őket. A termékpaletta alapanyagául az úgynevezett Fiberpack® szolgál, melyet az italos kartondobozokból kinyert cellulózrostok újrafelhasználásával hoznak létre. A Fiberpack® projekt jelentős lépés volt a papíriparban, amelyet 2010-ben a Lucart és a Tetra Pak® közösen indított el. A díjnyertes kezdeményezés a körkörös gazdaság jegyében született, és bemutatja a papír evolúcióját. A projektnek köszönhetően a Lucart több mint 4,4 milliárd italkartont hasznosított újra, amelyek egymás mellé helyezve 25-ször érnék körbe a Földet. A kezdeményezés további sikere még, hogy 1,9 millió fát mentett meg a kivágástól.

Hét másodperc alatt vízben feloldódó

– A piaci folyamatokat folyamatosan figyelemmel kísérjük azáltal, hogy napi kapcsolatot tartunk fenn az értékesítési lánccal. Az egyik ezen a megfigyelésen alapuló újításunk az AquaStream. Gondoljunk például a vonatok, hajók, repülőgépek, kempingek, tengerparti üdülőhelyek mosdóhelyiségeire. Közös bennük az eldugulás veszélye a keskeny, ívelt vagy csekély lejtőjű csövek miatt. Ezek az akadályok komoly kellemetlenséget okozhatnak. Ez a tapasztalat vezetett el az AquaStream, egy olyan szövettermék létrehozásához, amely hatékonyan megakadályozza a WC-k eltömődését. A termékcsalád teljes választéka (toalettpapír, kéztörlők) megtartja a Lucart Professionaltól elvárt lágyságot és kompaktságot, miközben 7 másodperc alatt feloldódik a vízben. Kéztörlőt kifejezetten azért fejlesztettünk, mert az a tapasztalat, hogy használat után azokat is sokszor véletlenül a WC-be dobják. A fejlesztés 1 évig tartott. Ennyi idő kellett ahhoz, hogy olyan papírt érjünk el, amely kémiai adalékanyagok használata nélkül képes ilyen gyorsan feloldódni miközben minősége és lágysága változatlan marad – foglalta össze Francesco Pasquini.

Újrahasznosítás a helyiek bevonásával

2015-ben a Lucart volt az első olyan olasz vállalat, amely körkörös gazdasági projektet dolgozott ki a háztartási papírszektorban. – A körkörös gazdaság célja, hogy a termékek élettartamát a lehető legjobban meghosszabbítsuk. Ez a modell kiemelt fontossággal bír a vállalat mindennapjaiban, nem véletlen, hogy nemrég csatlakoztunk az ezzel foglalkozó Ellen MacArthur Alapítvány CE100 programjához is – emelte ki Francesco Pasquini. A European Cleaning Journal által szervezett 2019-es európai tisztítási és higiéniai díjat a Municipal-Material-Cycle® (MMC®) projekt nyerte el októberben. A Lucart célja az MMC® létrehozásával az volt, hogy olyan rendszert teremtsen, amely tartós, sokszorozható és aktívan bevonja a helyi közösségeket, hogy használt italos kartonok újrahasznosításával új higiéniai és tisztasági papírtermékek készüljenek. 

Francesco Pasquini ismertette, hogyan zajlik ez a folyamat jelenleg. A helyi hulladékgazdálkodó és a hulladékanyagokat a saját platformjain szétválogató, osztályozó és kezelő konzorcium segítségével a Lucart begyűjti a használt italos kartonokat, és egyedi gyártási folyamatával újrahasznosítja azokat. A vállalat képes különválasztani az italos kartonok szervetlen (polietilén és alumínium) és szerves (cellulóz rostok) alkotóelemeit. Az előzőeket újrahasznosított műanyagból készített termékadagolók és raklapok készítésére, az utóbbiakat pedig a Grazie Natural és a Lucart Professional EcoNatural termékcsaládok háztartási papírtermékeinek gyártásához alkalmazzák. Ezeket a háztartási termékeket (papírtörlőket, WC-papírokat, szalvétákat stb.) az adagolókkal együtt értékesítik a helyi forgalmazóknak, akik azon környék közhivatalainak, iskoláinak, állami vállalatainak és sportlétesítményeinek mosdóiba szállítják a termékeket, ahonnan az újrahasznosításhoz használt italos kartonok érkeztek. A teljes körforgást az illetékes önkormányzati szervek jóváhagyásával működtetik. Az MMC® projekt próbaidőszaka 2015-ben indult a szlovén Novo Mesto és 7 másik szomszédos település (körülbelül 65 000 lakos) részvételével, és az első 3 év alatt 105 tonna italos karton újrahasznosítását eredményezte. A projektet idén Ljubljanában is beindították, ahol a Novo Mestoban meglévő lehetőségek és fogyasztás ötszörösével lehet számolni.

Gyáravatás Nyergesújfalun

Az olasz Lucart Group a Bokk Paper Kft. megvásárlásával 2016-ban lépett be a magyar higiéniai papírtermékek piacára. A közép- és kelet-európai, valamint a magyar piac legjobb kiszolgálása érdekében a Lucart megvásárolt egy több mint 50 000 négyzetméteres területet Nyergesújfalun, ahol tavaly több mint 19 millió eurós beruházással fejezték be a körülbelül 12 000 négyzetméteres üzem építését. Az üzemben a Lucart franciaországi és olaszországi papírgyáraiból, valamint a helyi gyártóktól érkező papírtekercseket dolgozzák fel végtermékekké, például WC-papírrá, ipari tekercsekké, egészségügyi tekercsekké és kéztörlőkké. Az üzem a Lucart csoport európai működésére jellemző magas minőségi és fenntarthatósági követelményeknek megfelelően képes termékeket gyártani. Ahogyan 1998-ban Olaszországban is a Lucart volt az első vállalat, amely megszerezte az ökológiai minőséget tanúsító közösségi védjegyet, az Ecolabel-t, úgy 2018-ban Magyarországon is a Lucart Kft. lett az első olyan cég, amely EcoLabellel ellátott háztartási papírtermékeket készít.

– A hazai leányvállalat további számos minőségi és környezetvédelmi tanúsítvánnyal is rendelkezik, például UNI EN ISO 9001, UNI EN ISO 14001, de számos olyan célt is meghatároztunk, amelyek túllépik a törvény által előírtakat – mondta Babák Ákos, a Lucart Kft. ügyvezető igazgatója. Kiemelte: folyamatosan arra törekednek, hogy minimalizálják a környezetre és a termelési folyamatokra gyakorolt negatív hatásokat, és még energiahatékonyabbá tegyék azokat. Fontosnak tartják a pazarlás elkerülését, ennek jegyében zajlik a munkatársak környezetvédelmi oktatása is.

Fotók: Lucart

Supply Chain Monitor
2020. február-március