Archívum: Tartós negatív hatásokkal számolva

2020. május 15. | Logisztika | Egyéb szektorok

Az EKOL Logistics Kft. minden logisztikai üzletágban jelen van, így ahhoz, hogy képet kapjunk az egyes szállítási módozatokat, illetve a raktárlogisztikai szolgáltatásokat érintő piaci tendenciákról, a cég ügyvezető igazgatójának tettünk fel néhány kérdést.

Kovács Ákos, az Ekol Logistics Kft. ügyvezető igazgatója– A járvány Kínában történő felbukkanása, illetve az azt követő intézkedések hatására a forgalom minden szállítási módot érintően hosszú hetekre leállt. Ez főként a vasúti szolgáltatásunkat érintette, de természetesen a légi és tengeri szállítást is. A vasúti fuvarozás állt elsőként helyre, indult újra és jelenleg is stabilan működik, eltekintve attól, hogy a lengyel határ ismét nagyon terhelt, ami lassítja az európai, utolsó szakaszt – mondta Kovács Ákos, az EKOL Logistics Kft. ügyvezető igazgatója arra a kérdésünkre válaszolva, hogy hogyan érintette a COVID-19 a cég tevékenységét a járvány kitörésekor. Kína után Olaszországban, majd pedig egész Európában megjelent a vírus, ami komoly kihatással volt az egész ellátási láncra és annak szereplőire. A kormányzatok mindenütt hangsúlyozták, hogy az áruforgalom folyamatosságát biztosítani kell, ami egy támogatandó és támogatott irányelv volt, ugyanakkor különféle egyedi korlátozások, karantén rendelkezések, hirtelen (és általában rövid ideig tartó) határzárak nehezítették a tervezést és végrehajtást.

– Az országhatárok nagy része ismét határként funkcionált az Európai Unión belül, azaz ellenőrzés alá vonták a személy- és teherforgalmakat is, ami nagy mértékben lassította a kamionok haladását, egy fuvarfeladat teljesítése hosszabb időt vett igénybe, mint korábban, így a fajlagos költség is növekedett, míg a fuvardíjak nem emelkedtek. Sőt, április közepétől érezhetően visszaesett a szállítandó áruk mennyisége, elsősorban a nagy nyugat-európai országok vonatkozásában. Ez nemcsak a szinte teljesen leálló Olaszországot érintette, hanem a gazdaság motorjának tekinthető Németországot is. Hiába a szabad áruforgalom, ha a kereslet és kínálat aránya nagy mértékben felborul! Több fuvarozó állította le flottáját vagy annak egy részét, de ennek ellenére sem mondhatni, hogy akár csak közelítene egymáshoz a kereslet és a kínálat, azaz a munkára készen álló fuvareszközök száma nagyságrendekkel nagyobb, mint a fuvarfeladatoké. Ennek következtében a fuvardíjak folyamatosan, soha nem látott szintre csökkennek, amelyből a költségeket kigazdálkodni nem lehetséges, még úgy sem, hogy időközben az üzemanyag ára is jelentősen visszaesett. Úgy vélem, a legnagyobb gond minden gazdasági szereplő számára a bizonytalanság. Ezzel kell élni és cselekedni minden döntéshozónak. Úgy kell tervezni, lépéseket meghatározni, hogy 3 elemző négyféle állásponton van a közeljövőt illetően... – fejtette ki az ügyvezető, hozzátéve: összességében a közúti fuvarozás szenvedte (és szenvedi) el a legnagyobb negatív hatást. Az intermodalitás, mint alternatíva néhány hét erejéig felértékelődött mind a nyugat-európai, mind pedig a török viszonylatokban. A határzárak, karantén rendelkezések hatására több nagy fuvaroztató felismerte: itt az ideje annak, hogy megismerjék, teszteljék ezt a módozatot arra az esetre, ha országok el lesznek szigetelve egymástól egy komolyabb hatású járványidőszak esetére.

– Ez az elszigetelődés nem történt meg, így a hirtelen megjelenő, nagy érdeklődés alábbhagyott, ugyanakkor többen is megismerték, hogy mi is az intermodalitás, és hogy melyek e szállítási módozat előnyei és hátrányai. Emellett az üzemanyag alacsony árszintje, valamint a közúti díjak radikális csökkenése miatt az intermodalitásra az igény tovább csökkent, gyakorlatilag egyik hétről a másikra eltűntek az új igények. A török vonalon a külföldi állampolgárokat érintő karantén elrendelés okán közel három héten át szinte teljesen megállt a közúti forgalom, és akkor csak az alternatív megoldások működtek. Akkor elképesztő mennyiségű árut szerettek volna az ügyfeleink és potenciális ügyfeleink elszállíttatni cégünkkel, de sajnos minden igényt nem tudtuk kielégíteni. A török forgalom egyébként jellemzően erős volt május első napjáig, amikortól kezdett eluralkodni az a fajta pánik, mint ami Európára volt jellemző 3-4 héttel korábban. Új rendelkezések, kétségek, hogy merjenek-e több száz vagy ezer fős gyárban egyszerre annyi embert visszaengedni dolgozni egy műszakban stb. Ez, a nyugati gazdaság jelentős lassulásával komoly visszaesést eredményezett a török vonalon is. Komplex logisztikai szolgáltatóként ez a fuvarozás mellett a vámügynöki szolgáltatásainkat is érinti – hangsúlyozta Kovács Ákos. Kiemelte: a közúti és kontinentális intermodális fuvarozást leginkább a bizonytalanság a jövő trendjeit illetően, illetve az egyik napról a másikra változó igények és piaci helyzetek határozzák meg. Az interkontinentális fuvarozásban is értelemszerűen érződik az európai gazdaságjelentős lassulása, a leállított beruházások. Így a tengeri és légi volumenek is alacsonyabbak, sőt, légi vonalon ezt tetézi az is, hogy az utasszállító gépek leállása miatt nagyon sok vonalon a „belly cargo” megoldások nem elérhetők, így még a szállítás megoldása is nehézségekbe ütközik, ha cargo gépek nem, vagy limitáltan közlekednek egy adott országot érintően.

– Az elsőként vesztesnek látszó Kína annyiban mindenképpen profitál a vírus okozta válságos helyzetből, hogy rengeteg maszk és egyéb segédeszköz érkezik onnan Európába. Az általános fogyasztási cikkek, alkatrészek, alapanyagok importja töredéke a korábbiaknak, de ez szinte észrevehetetlen, főként a légi árufuvarozásban, hiszen olyan nagy az igény a járvány kezelését és megelőzését szolgáló, valamint e-kereskedelemi árucikkekre, hogy folyamatosan tele vannak a gépek, a fuvardíjak sokkal magasabbak, mint a járvány előtti időszakban, és várakozni kell a helyekre. Több szállítmányozó indított charter járatokat Kínából – a mi cégünk is fogadott egyet május 2-án –, ami nem volt jellemző korábban – mutatott rá a szakember. Kitért arra is, hogy az új helyzet a raktárlogisztikai szolgáltatást egyelőre nem érintette jelentősen hátrányosan. Az azonban várható, hogy a 2008-as időszakhoz hasonlóan a vállalkozások igyekeznek csökkenteni a raktárkészleteket, és olcsóbb fuvarozást gyakrabban igénybe venni, kisebb tételeket fuvaroztatva határidős szállításokkal.

Jobb félni, mint megijedni

Az EKOL mind helyi, mind pedig cégcsoport szinten az első perctől komolyan vette azt, hogy egy olyan ellenség bukkant fel, amelyik esetében nem lehet tudni mire képes, ezért jobb félni, mint megijedni. Külön csapat került felállításra, melynek jelenleg is az a feladata, hogy folyamatosan figyeljék az eseményeket, változásokat, megelőző lépéseket terjesszenek elő a munkatársak egészségének megóvása érdekében. – Emellett egy kibővített körrel összedolgozva április 1-től egy intézkedési tervet léptettünk életbe, amelyben a külön csapat konkrét lépések mellett forgatókönyveket készített és vázolt fel, illetve cselekvéseket határozott meg azok bekövetkezésének esetére. Sok más vállalathoz hasonlóan mi is elrendeltük az otthoni munkavégzést, amely érvényben van jelenleg is. Emiatt át kellett alakítani a megbeszélési rutinokat, a kommunikációs csatornákat, az ügyfelekkel a kapcsolattartásokat, kontroll mechanizmusokat. Ma már sokkal több mindent és máshogy mérünk, mint korábban, és a vezetők több operatív feladatot kaptak annak érdekében, hogy mélyebben belelássanak a területük működésébe és az iránymutatás, támogatás, illetve kontroll „távirányítással” is tudjon működni. A folyamatosan romló gazdasági mutatók és trendek hatására nem a kormánytól vagy az Uniótól vártuk és várjuk a megoldást, de természetesen örülünk, ha van olyan segítség, amit igénybe lehet venni. Sajnos a jelenleg igénybe vehető legjelentősebb programokból nem tudunk részesülni, egyikben nagyvállalati minősítésünk, másikban pedig a fuvarozással kapcsolatos beszerzések kizárása miatt. Ugyanakkor a moratórium a lízingelt eszközeink esetében likviditási szempontból segítség, így azokat májustól igénybe vesszük. Saját kamionjaink esetében a fuvardíjak jelentős csökkenése miatt a piacokat átstrukturáltuk, de bármikor készen állunk visszaállni, ha változik a helyzet. Márpedig az látszik, hogy gyorsan változnak a körülmények, és a rugalmasság, a gyors reakció és a változások követése, menedzselése kulcsfontosságúvá vált. Értékesítésünk is így rendezkedett be: amint van egy újra erősödő piac, akkor arra fordulunk nagy erőkkel, és kampányokat bonyolítunk, míg a leszállóban lévőket „jegeljük”. A válsághelyzetre adott fontos, és nagyon pozitív reakciónak tartom azt, hogy tulajdonosunk, Ahmet Musul úr, aki egyébként is folyamatosan hangsúlyozza milyen erő és lehetőségek rejlenek a cégcsoporton belüli összedolgozásban, videokonferencia keretében adta ki az iránymutatást arra vonatkozóan, hogy milyen módon és módszerekkel tudnak, illetve kell a szállítással foglalkozó üzletágaknak a különböző EKOL-országokban együttműködni, egyesíteni az erőiket, és kihasználni a nagy számú saját járműparkot – vázolta azokat az intézkedéseket Kovács Ákos, amelyeket cég-, illetve cégcsoport szinten bevezettek a járvány okozta hatások kezelésére.

Optimista forgatókönyv nincs

A szakember szerint a korábban is említett bizonytalanság, eltérő elemzői álláspontok és várakozások okán igen nehéz előre tervezni akár rövid távon is. A fuvarozást tekintve úgy véli: az átrendeződések, a gyors reakció szükségességének igénye továbbra is fennmarad majd annak érdekében, hogy az eszközök kihasználtsága és rentábilis működtetése tartható legyen.

– A raktárlogisztika vonatkozásában nincsenek aggodalmaink, mert a 12 000 négyzetméter területünk optimális kihasználását illetően éppen a napokban is zajlik egy átrendeződés: néhány korábbi, kisebb volument képviselő ügyfelünkkel üzletpolitikai megfontolásból felbontottuk a szerződést, miközben egy új nagy partnerünk árui folyamatosan érkeznek. E cég számára európai elosztóközpont szerepet fogunk ellátni júniustól, és a várakozásokat tekintve ennek az ügyfélnek az üzletmenetét minimálisan befolyásolja a vírushelyzet okozta gazdasági válság. Ezen ügyfelünk részére gyártási tevékenységet is el fogunk látni, amely 3 ütemben épül fel és már júniustól indul, amit tervezünk kiterjeszteni más vállalatok irányába is. Ez a szolgáltatás a fontossági rangsorban most előlépett fókuszterületté. Az alacsony kőolajár várhatóan az olajipari ügyfeleinkre kihatással lesz rövid távon, tehát más iparágak felé erőteljesebben nyitnunk kell a Special Freight üzletágunkkal. Erre készülünk – vázolta a jelenlegi átrendeződéseket az ügyvezető. Mint mondta: az EKOL Magyarországon és cégcsoport szinten is arra számít, hogy a gazdaságokat érintő negatív hatások tartósan fennmaradnak, így ennek megfelelően rendezkednek be a következő időszakot illetően.

– Optimista forgatókönyv nincs, nem is számolunk ezzel. A növekvő munkanélküliség és a bizonytalanság miatt amúgy is visszaeső fogyasztás, a banki finanszírozás, hitelkihelyezések nagyon lassan várható visszaállása mind azt vetítik előre, hogy nem várható a gazdaságok szignifikáns fellendülését katalizáló tényező, folyamat. És akkor azt még nem is vettük figyelembe, hogy az állampolgárainak és gazdasági szereplőinek segítséget nyújtó államok is idővel szeretnék viszont látni az elengedett vagy támogatásra fordított adóbevételeket – összegzett Kovács Ákos.

Rapi-Jaubert Szilvia

Supply Chain Monitor
2020. május