Archívum: IFOY AWARD 2020: 16 innováció a döntőben

2020. január 22. | Logisztika | Egyéb szektorok

17 eszköz és megoldás az IFOY AWARD 2020-ra jelölt 16 intralogisztikai szolgáltatótól. A jelöltek februárban részt vesznek a világszerte elismert teszten, Hannoverben. Először vehetnek részt az új IFOY teszthelyszínen az intralogisztikai döntéshozók.

Kihirdették az IFOY AWARD (Az Év Nemzetközi Intralogisztikai és Targonca Díja) idei döntőjébe jutott vállalkozásokat. A világhírnévre szert tett díj odaítélésének nyolcadik fordulójában a zsűri döntésének eredményeként 32 vállalat közül 16 gyártó 17 terméke, illetve megoldása jutott a döntőbe, és száll versenybe az év intralogisztikai terméke és megoldása elismerésért. A verseny már régóta nem csupán a targoncák között zajlik. A legkülönbözőbb raktári anyagmozgató eszközöktől kezdve a személyre szabott termékeken, a legkülönbözőbb anyagáramlási megoldásokon, robotokon, drónokon keresztül a targoncavezérlő szoftverekig bezárólag számos megoldást kínálnak az idei döntő neves résztvevői. A Bosch Rexroth, Combilift, Crown, Easy Mile, Geek +, Hyster, Jungheinrich, ProGlove, Raymond, Sany Europe, Still és Toyota Material Handling, valamint olyan startup cégek, mint a cellumation, a doks. innovation, tovább a ForkOn és a Wiferion egyaránt szeretné megnyerni az idei versenyt.

IFOY TESZTNAPOK

A döntősök megoldásai részt vesznek az IFOY TESZTNAPOK-on rendezett IFOY Auditon, amelyre február 6. és február 13. között kerül sor az IFOY partnerszervezeteként számon tartott Hannoveri Vásáron. Az IFOY-teszt során szakértők vetik össze a versenyzők megoldásainak kulcselemeit egy sztenderdizált folyamat során. Az IFOY innovációs ellenőrzés során pedig tudósok becsülik fel, milyen értéket képviselnek a döntőbe jutott termékek és megoldások. Az innovációs vizsgálatot a dortmundi Fraunhofer Anyagáramlási és Logisztikai Intézetének (IML), a Drezdai Egyetem Anyagkezelési Tanszékének, valamint a Müncheni Egyetem Anyagáramlási és Logisztikai Intézetének specialistái végzik. 

Az IFOY TESZTNAPOK végeztével az európai, ausztrál, brazil és orosz zsűritagok az alsó-szászországi metropoliszba utaznak, hogy megvizsgálják és maguk is teszteljék a döntőbe jutott termékeket és megoldásokat. Idén első alkalommal a világ legnagyobb intralogisztikai piacának szakértője is részt vesz a bírálatban: Ying Xu, szakújságíró Pekingből kifejezetten e célból utazik Hannoverbe. 

A bírálók többek között az innovatív értéket, a technológiát, a tervezést, az ergonómiát és a kezelhetőséget, a biztonságot, a piacképességet és a felhasználói élményt értékelik, csakúgy, mint a gazdasági hatékonyságot és a fenntarthatóságot. A zsűrit 19 ország 27 jól ismert szakújságírója alkotja, köztük a Supply Chain Monitor szaklap főszerkesztője, Rapi-Jaubert Szilvia is.

– Az IFOY-teszt aranyszabálya, hogy a versenyzők pályázatait nem egymáshoz hasonlítjuk, hanem a piacon lévő versenytársak legjobb megoldásaihoz. Csak azok a termékek és megoldások válhatnak döntősökké, amelyek innovációs szintje olyan magas mértékű, hogy felveszik a versenyt közvetlen versenytársaik megoldásaival, és akár a dobogó legmagasabb fokára is felállhatnak – mondta Anita Würmser, az IFOY-zsűri elnöke. 

A legjobb termékeknek és megoldásoknak járó díjakat 7 kategóriában adják át a 2020. április 20-án, a Hannoveri Vásáron tartott IFOY Award Night alkalmával. Több mint 500 nemzetközi vendéget várnak a 3-as számú teremben tartandó díjátadóra. Köztük VIP vendégeket, akik a szállítmányozási szakma, a logisztika és az intralogisztika kiemelkedő szakemberei közül kerülnek ki. Addig pedig mind a versenyzők, mind pedig a közvélemény előtt titokban marad, mely megoldások nyerték el az idei évben a díjakat.

A kategóriák jelöltjei

Ellensúlyos targonca: Hyster, Still

Hyster Hybrid Reach
Stacker SRSC45H9
Still RX 60-25/35

Az ellensúlyos targonca kategóriában az egyik díjra jelölt versenyző a lítiumionos akkumulátorral felszerelt Hyster Hybrid Reach Stacker SRSC45H9. A targonca előnyei között említhető a kifejezetten energiatakarékos működést biztosító energiatároló rendszer kialkítása, valamint alacsony súlypontja és tágas kabinja is. 

A kategória másik jelöltje a Still 3,5 tonna teherbírású új zászlóshajója az RX 60-25/35 szériából. A gép fejlesztése során a gyártó kiemelt figyelmet szentelt az energiahatékony működésnek éppúgy, mint a kiemelkedő teljesítménynek.

Speciális jármű: Combilift, Sany Europe

Combilift Combi-CBE4  Sany Europe SRSC45H9A Hybrid

Az írországi gyártó, a Combilift Combi-CBE4 típusjelű gépével nevezett a kategória versenyzői közé. A 4 tonna teherbírású, kompakt kialakítású, négykerék-meghajtású elektromos targonca többirányú mozgást tesz lehetővé. 

A Sany Europe is bejutott a kategória döntőjébe a versenyben indított SRSC45H9A Hybrid Reach Stacker típusú gépével. A konténergyűjtő targonca használói alacsony működési költséggel számolhatnak, amelyet az energiavisszanyerő rendszernek, a hatékony erőátviteli rendszernek, valamint a korábbi modellekhez képest csökkentett súlynak köszönhetnek. 

Magasemelésű raktári targonca: Crown, Jungheinrich

Crown ESR 1000  Jungheinrich ERC 216zi 

Az amerikai Crown ESR 1000 típusú gépével indult a versenyen. A korábbi verzióhoz képest az Xpress Lower technológia megkettőzte a súlyleengedési sebességet, az újonnan kifejlesztett Gena operációs rendszer pedig javította a támogató rendszerek teljesítményét, továbbá intuitív működést tesz lehetővé. 

A Jungheinrich ebben a kategóriában a második jelölést kapta az ERC 216zi géppel. Ahogy a Jungheinrich első, elektromos meghajtású, integrált lítiumion-akkumulátorral szerelt magasemelésű targoncája, úgy ez a kompakt gép is komoly teljesítményt és maximális kényelmet biztosít a felhasználónak.

Alacsonyemelésű raktári targonca: Combilift, Raymond, Toyota Material Handling

Combilift a CombiCS Raymond Corporation
Courier 3030 
Toyota BT Levio LWI160

A zsűri három gépet is jelölt ebben a kategóriában a díjra. A Combilift a CombiCS-szel nyerte el a lehetőséget. A gyalogkíséretű targoncát kifejezetten szűk területen elhelyezett raklapok kezelésére fejlesztették ki. A speciális kormánykarnak és a kompakt kialakításnak köszönhetően az alig 1,05 méter hosszú gép biztonságos kezelést és jó kilátást biztosít az operátor számára. 

Az amerikai Raymond Corporation a Courier 3030 automata villástargoncával nevezett a versenyre, amely a gyártóterület és a raktár közötti anyagmozgatásra kiválóan alkalmas. A fejlesztők olyan integrált rendszert alakítottak ki, amely egyrészt 360 fokos kilátást biztosít a targonca környezetében, másrészt pedig megállítja az eszközt, amennyiben valamilyen tárgy vagy személy kerül az útjába. 

A kategória harmadik jelöltje a Toyota Material Handling új Toyota BT Levio LWI160 alacsony emelésű, palettaszállító targoncája. A gyalogkíséretű gép a tervezés és a kivitelezés új korszakát jelenti. A Toyota moduláris akkumulátorrendszeréhez kifejlesztett lítiumionos technológiával ellátott LWI160 kifejezetten könnyű, helytakarékos és energiahatékony megoldást jelent. Az akkumulátorrendszer és annak elemei egyetlen egységben kaptak helyet, így nincs szükség a hagyományos akkumulátortérre. 

AGV/Robot kategória: EasyMile, Geek+

EasyMile TractEasy  Geek+ C200 

A kategória egyik jelölését a francia EasyMile nyerte el. A TractEasy típusú, magasan automatizált vontató mind beltéri, mind kültéri használatra alkalmas. A 25 tonna teherbírású géppel lehetséges a logisztikai folyamatok automatizálása. A jármű különlegessége, hogy kültéri használat esetén a legkülönfélébb környezeti és forgalmi helyzetek megoldása sem jelent gondot számára. 

A kínai Geek+ C200 Robot Shuttle System rendszerével nevezett a versenyre, amely azonosítja és begyűjti a sztenderd méretű csomagokat, és azokat a komissiózó zónába, illetve csomagolásra elszállítja. Az eszköz extra szolgáltatása, hogy öntanuló rendszer, képes az intelligens útvonaltervezésre és a pontos navigációra, valamint automatikus rakodó funkcióval is rendelkezik. 

Intralogisztikai szoftver kategória: Bosch Rexroth, ProGlove

Bosch Rexroth Laser Localization Software ProGlove Cloud 

A kategóriában egy nagy- és egy kisvállalat megoldása kapott jelölést. A zsűri a Bosch Rexroth Laser Localization Software megoldásának adott zöld utat. A megoldás olyan kulcstechnológiát kínál az önvezető járművek intralogisztikai és termelési területen történő alkalmazásához, amely lézert használ a környezet automatikus feltérképezésére, valamint a jármű helyzetének és haladási irányának meghatározására. A fejlesztés során kiemelt figyelmet kapott, hogy az eszköz a lehető leggyorsabb és legegyszerűbb komissiózásra legyen képes: egyetlen kattintással történő felismerés, azonnali lokalizáció és a térkép automatikus frissítése. 

A müncheni gyártó, a ProGlove, amely már tavaly is részt vett a versenyen, idén a The ProGlove Cloud megoldásával indult a megmérettetésen. A felhőalapú megoldás segíti a vállalati folyamatok feltérképezését, valamint az eszközök együttműködésének menedzselését, a logisztikai kihívások azonosítását, a zökkenőmentes raktári folyamatokat és biztosítja az intelligens munkafolyamatokat. A gyors plug-and-play szoftverintegrációnak köszönhetően ez az egyedülálló megoldás gyorsan üzembe helyezhető és futtatható, ráadásul működése nem függ az ERP- vagy WMS-adatoktól.

Az év startup vállalkozása kategória: cellumation, doks. innovation, ForkOn, Wiferion

cellumation celluveyor  doks. innovation
inventAIRy X
ForkOn Wiferion etaLINK 3000

A zsűri 4 startup vállalkozást jelölt a kategória döntőjébe. A cellumation a celluveyor elnevezésű megoldásával indult a versenyen. A vállalat által kínált megoldás egy hatszögletű cellákból álló anyagáramlási rendszer, amelynek cellái tetszőlegesen kapcsolhatók egymáshoz, és így bármely kívánt alakzat létrehozható segítségével. Felületén a csomagok tetszőlegesen és rugalmasan mozgathatók és pozícionálhatók, köszönhetően a felületen található és tetszőleges irányban mozgatható kerékrendszernek. Így még bonyolult anyagáramlási feladatok is megvalósíthatók a segítségével. 

A doks. innovation inventAIRy X megoldását indította a versenyen. A rendszer drónból, egy- valamint kétdimenziós érzékelőkből, 12 megapixeles kamerából, valamint a doks. szoftveréből áll. Ez utóbbi tanulási algoritmusokkal kibővített adatgyűjtő, -feldolgozó rendszer, amely egy önvezető jármű segítségével önállóan képes felmérni a raktárkészletek nagyságát. Alkalmazásával a felhasználók időt és erőforrásokat takaríthatnak meg az egyébként jelentős élőmunkaigényes folyamatok során, s az így felszabaduló munkaerőt nagyobb hozzáadott értéket termelő folyamatokban foglalkoztathatják. 

A ForkOn flottakezelő megoldásával nevezett be a végső győztes címért. A cég által kínált megoldás az első, gyártótól független flottamenedzsment megoldás targoncák és egyéb ipari gépek számára. A felhőalapú, felhasználóbarát, szolgáltatott szoftver platform (SaaS) éves szinten 20%-kal képes csökkenteni a költségeket azáltal, hogy a teljes birtoklási költséget tartja szem előtt. Más funkciókat, mint például a beltéri nyomonkövetést és a rakodásmenedzsmentet szintén integrálták a rendszerbe. 

A Wiferion más megoldások mellett elektromos meghajtású ipari gépekhez gyárt és forgalmaz vezeték nélküli energiarendszereket. A skálázható, moduláris energiarendszerek az etaLINK 3000 elnevezésű, szabadalmazott induktív töltési megoldáson alapulnak. A Wiferion töltési megoldása nem igényel sem plug in, sem érintkező felületet a kapcsolathoz, és így is képes biztosítani az akkumulátorok gyors és hatékony töltését.

(SCM)