Archívum: Nehezebb piaci körülmények

2016. április 1. | Logisztika | Egyéb szektorok

A nemzetközi szállítmányozásban részt vevő hazai szolgáltatók ma jóval nehezebb piaci környezetben kénytelenek tevékenykedni, mint évekkel korábban.

Szabó Norbert, a Schenker Nemzetközi Szállítmányozási és Logisztikai Kft. FTL/LTL osztályvezetője– A szállítmányozók számára a tavalyi esztendő sem volt mentes a „belső”, azaz a szektorunkat érintő nehézségektől, illetve a külső „akadályoktól”. Belső nehezítő tényezőként említhető a 2015 elején gyorsan, de kissé előkészítetlenül bevezetett EKÁER. Az új ellenőrző rendszer, amely két hónapig csak tesztfázisban működött, számos tisztázatlan kérdést, bizonytalanságot hozott magával, nem utolsó sorban pedig jelentős adminisztrációs és pénzügyi terhet jelentett és jelent mind a megbízóknak, mind nekünk, szállítmányozóknak. Cégünknél ez többletmunkaerő felvételét, illetve hardverek, irodai felszerelések beszerzését tette szükségessé. Külső tényezőként a menekültválság okozott problémát. Az schengeni zónában ideiglenesen visszaállított határellenőrzések, vagy éppen a teljes határzár – például 2015 szeptemberében a szerb határszakaszon – lassították a forgalmat. A díjak alakulását, mint minden piacon, a kereslet és a kínálat alakítja, s ez a szállítmányozási szektort tekintve a legtöbb esetben folyamatos árcsökkentést jelent. A díjak mérséklődéséhez az alacsony üzemanyagár, valamint az orosz embargó miatti fuvarozói kapacitástöbblet is nagyban hozzájárul – mutatott rá a szállítmányozókat érintő aktuális problémákra Szabó Norbert, a Schenker Nemzetközi Szállítmányozási és Logisztikai Kft. FTL/LTL osztályvezetője. A piac egészséges működését gátló tényezőként említette azt is, hogy a megbízói oldalon gyakran okoz gondot a bizonytalan magyarországi finanszírozási és tőkehelyzet. Az egyre romló fizetési morál számos hazai cégnél mind nagyobb kintlévőség-állomány kialakulásához vezet, s ez a helyzet akár a szállítmányozók likviditását is veszélyezteti. Közvetett probléma a jól képzett gépkocsivezetők hiánya is. A helyzetet tovább árnyalja az, hogy a nyugat-európai fuvarozók „elszívják” a közép- és kelet-európai, köztük a magyarországi gépkocsivezetőket, így munkaerőhiányt okoznak a térségi fuvarozóknak, közvetetten pedig az őket megbízó speditőröknek is.

– Vállalatunk szerencsére olyan helyzetben van, hogy a megfelelő tőkeellátottság, a szakértelem és a nemzetközi hálózat birtokában a nehezebb piaci körülmények között is biztosítani tudja a megbízók által elvárt minőséget. Másként fogalmazva: képesek vagyunk arra, hogy nyugat-európai színvonalon szolgáltassunk kelet-európai árakon. A kiterjedt hálózatunk adta lehetőség révén, vagyis azáltal, hogy szélesebb földrajzi lefedettséggel rendelkezünk, számos szállítási variációt tudunk felkínálni partnereinknek, megtalálva a számukra optimális megoldást. Erős versenypozíciónkhoz nagyban hozzájárul, hogy cégünknél képzett és lojális munkavállalók dolgoznak, akik hozzáértésükkel támogatják a szállítási és logisztikai folyamatokat. Mindez azért rendkívül fontos, mert a szállítmányozók kiválasztásnál a megbízók figyelembe veszik a szolgáltatás minőségét, a speditőr tapasztalatát, de megfigyelhető, hogy egyre inkább a környezettudatos megoldásokat keresik, a döntő tényező azonban továbbra is a versenyképes ár – hangsúlyozta Szabó Norbert.

Speciális igények, egyedi megoldások

Palotás Gábor, a Mafracht Kft. szállítmányozási területért felelős menedzsere– A nemzetközi szállítmányozási piacon az ár továbbra is döntő tényező, de egyre fontosabbá válik a rövid tranzitidő. Ez a túlméretes szállítások területén is érezhető, és nem ritka, hogy az ilyen jellegű megbízások esetében csak a szállítást megelőző, vagy az adott napon kapunk értesítést arról, hogy az áru felvehető, ezért a lehetőségeink igen korlátozottak a szabad kapacitás és az útvonalengedélyek miatt. Azonban a szűk mozgástér ellenére ebben a szegmensben is jellemző a piaci verseny, ezért fontos, hogy szinte azonnal reagáljunk egy-egy aktuális, akár speciális fuvarfeladatokra irányuló szállítási igényre, valamint egyedi megoldásokat dolgozzunk ki – mondta Palotás Gábor, a MAFRACHT Kft. kereskedelmi vezetője. A cég az expressz szállítások mellett a kisebb volumenű, akár néhány raklapos tételek célba juttatására a közelmúltban indította el gyűjtő- és részrakó szolgáltatását az észak-kelet franciaországi, a dél-nyugat németországi, valamint a belgiumi és a hollandiai relációkban.

– A megbízói igények iparáganként is eltérést mutathatnak. A közúti fuvarokat illetően az autóipari gyártók és energiaipari vállalatok elvárásaihoz igazodva – korszerű és folyamatosan fejlesztett flottánkban – rendelkezésre állnak az emelhető tetős Mega és Varios pótkocsik, amelyek teljesítik a DC95 és DIN EN 12642 Code XL szabvány előírásait, továbbá Multi Lock technológiával tudjuk garantálni a rakományok megfelelő rögzítését. Flottánk járművei EURO 6-os besorolásúak, és 3 évnél fiatalabbak. A túlméretes szállítások esetében a gépek és berendezések, így például a megmunkálóközpontok, vagy a gyártósorok nagyobb egységeinek fuvarozása esetében megoldásként ajánljuk a szélesíthető ponyvás mega és mélyágyas, illetve mélybölcsős pótkocsikban történő szállítást is. Ezzel alkalmazkodunk a megbízói igényekhez, ugyanis részükről elvárás a ponyva alatt szállítás, mert a nyitott szerelvényeken a takaróponyvázás nem biztosít minden esetben védelmet a nedvesség, illetve a pára ellen. A projektcargo szegmensben rendszeresen előforduló igény a különlegesen nagy méretű szerkezeti elemek hajóba rakodás előtti, kikötőben történő összeszerelése. Ehhez nem minden esetben könnyű megtalálni a megfelelő infrastruktúrával rendelkező partfalat és kikötői területet, amely közel esik a gépek, berendezések vagy épített szerkezetek gyártójához. A raktározás területén a speciális áruk kezelését is hatékonyan kell megoldanunk, többek között azért, mert például a papírtekercsek, acéltekercsek mozgatása miatt a targoncákat speciális adapterekkel kell felszerelni, s ez megnöveli anyagmozgatás helyigényét, illetve korlátozza a rendelkezésre álló tárolókapacitást – mondta Palotás Gábor. Hozzátette: az idei év első három hónapjában többször is visszaesést érzékeltek az import fuvarok esetében, és ez – ha csak heti 3-4 napot is érint – jelentősen megnehezíti a pontos tervezést az amúgy is hullámzó fuvarpiacon. A Mafracht Kft. kereskedelmi vezetője azonban az ajánlatkérések, a fuvartenderek dinamikája alapján bizakodik, hogy az év második felétől már fellendülés várható mind a normál, mind a projektszállítások piacán.

SzM

Supply Chain Monitor
2016. április