Archívum: Erős munkagép

2016. április 1. | Logisztika | Egyéb szektorok

A Jungheinrich TFG 425 típusú gázüzemű targoncáját teszteltük.

A Jungheinrich DFG/TFG 425-435 típusú, új sorozatú targoncái a gyártó nyilatkozata szerint erős, kedvező árfekvésű, és mindenek előtt karbantartást nem igénylő homlokvillás gépek, amelyek bármilyen éghajlati övben alkalmazhatók. A 2,5 tonna teherbírású TFG 425 típusú targoncán teszteltük, hogy az új sorozat gépei valóban megfelelnek-e a kitűzött céloknak.

A Jungheinrich több mint egy éve bővítette hidrodinamikus meghajtású dízel- és gázüzemű homlokvillás targoncáinak kínálatát. Kiváló minőségű targoncák gyártójaként a vállalat felismerte, hogy az egyszerűbb, belső égésű motoros targoncákra világszerte nagy a kereslet. Különösen azon országokban, amelyekben a gyártási folyamatok távolabb állnak a nyugati normáktól, és előnyben részesíti a nagy igénybevételt is jól tűrő dízel- és gázüzemű targoncákat.

A gyakran nehéz körülmények közti alkalmazáshoz egyszerű felépítésű, kedvező árú gépekre van szükség, melyekhez könnyen és gyorsan beszerezhetők az alkatrészek.

A Jungheinrich kínálatában már eddig is szerepeltek olyan targoncák, amelyeket folyamatos, nehéz körülmények között lehet alkalmazni. Ezek a targoncák a legújabb technológiával felszerelt, hidrosztatikus meghajtású gépek, amelyek alkalmazása az említett országokban az átlagosnál költségesebbnek számítanak. Ezen kívül a kezelők gyakran nem ismerik ki magukat a bonyolultabb gépeken.

A Jungheinrich felismerte ezeket a kihívásokat, és részletes fejlesztések után bemutatta új 2,5-3,5 tonna teherbírású, TFG és DFG típusú targoncasorozatát. Bár más sorozatokkal összehasonlítva ezek a targoncák egyszerűbb felépítésűek, alapjában a Jungheinrich megbízhatóságát hordozzák. Tesztünkben a TFG 425 típusú gázüzemű homlokvillás targoncát teszteltük, háromtagú emelőoszloppal (emelési magasság: 4700 mm), valamint néhány extra felszereltséggel, mint például a biztonsági üvegből készült szélvédő. Ezen kívül tesztgépünket az ellensúlyon elhelyezett felső kipufogóval szerelték fel. Alapfelszereltségben a kipufogó az ellensúly alatt található. Bár ebben az esetben szabad a kilátás hátrafelé, laza talajon a kipufogó jobban felkavarja a port. Tesztgépünk külsőleg rendkívül robusztus megjelenéssel bír. A felhasznált anyagok masszívak és kiváló minőségűek. Első benyomásra könnyű kezelést és hosszú élettartamot sugall.

Tágas kezelőhely

A 2,5 tonna teherbírású TFG 425 típusú gépünket alapos gyakorlati teszteknek vetettük alá. A be- és kiszállás akadálymentes, csúszásmentes műanyag borítással. A fülkében nagyméretű vastag gumiszőnyeg található, amely csökkenti a rezgést és a zajt. A nagyméretű lábtérben könnyen kezelhető a lassúmenet-, a fék- és a gázpedál. A pedálok hajlásszöge és rugónyomása optimális.

  

A Grammer típusú kezelőülés pontosan állítható, a szériafelszereltséghez tartozó kezelőkarok könnyen elérhetők az oszlop és a villák működtetéséhez, és éppolyan robusztusak, mint a targonca többi része. Egyébként valamennyi kezelőkartípus (SOLO -, DUO és MULT I-PILOT), valamint kartámasz is rendelhető az új sorozathoz. Az újonnan fejlesztett oszlop optimális kilátást biztosít. Teszttargoncánkat, mint említettük, háromtagú, szabademelésű emelőoszloppal és beépített oldalmozgató berendezéssel szerelték fel. Az oszlop jól működő csillapítással rendelkezik és szinte csavarodásmentes.

Biztonságos és egyszerű kezelés

Tesztgépünk menetirányválasztó karja a keskeny, könnyen állítható kormányoszlopon található, és onnan vezérelhető a motor, valamint a meghajtás is. Amennyiben a kezelő a menetirány kiválasztása után elhagyja az ülést, a menetirányválasztó kar automatikusan üres helyzetbe áll vissza. Az oszlopdöntés, emelés és süllyesztés csak akkor működik, amikor a kezelő elfoglalta az ülést. Ha a kezelő a targoncából a rögzítőfék aktiválása nélkül száll ki, akusztikus jelzés figyelmezteti. Az elektromos rögzítőfék egy kapcsolóval működtethető és 100%-osan egy helyben tartja a targoncát. Az üzemi fék erőteljesen működik. A teljesen zárt, olajfürdős lamellás fékrendszer nem igényel karbantartást.

Költséghatékony karbantartás

A típus fejlesztésénél fontos szempont volt a könnyű szervizelés és a karbantartási költségek minimalizálása. A motor és a meghajtás rendkívül könnyen hozzáférhető. A motortér burkolata majdnem függőlegesen nyitható, és az oldalelemek segédeszközök nélkül levehetők. A lábtér padlólemeze is pár perc alatt eltávolítható, ehhez csupán a menetpedál csatlakozóját kell kioldani. Mind a dízel-, mind a gázüzemű típusokat a világszerte bevált Kubota motorok hajtják. A motor feltűnően halkan és lágyan működik. Ezeknek az univerzális, ipari motoroknak döntő előnye az alkatrészek rendelkezésre állása bárhol a világon. Ezen kívül a zárt hűtőrendszer és az optimális olajnyomás-szabályozás megbízható működést biztosít bármilyen környezetben.

    

Teljesítmény

Teszttargoncánk stabilan és biztosan kezelhető – a gép rendkívül megbízható. A targonca többek között a Solideal jó minőségű Xtreme gumiabroncsainak köszönheti robusztusságát, amelyek nagyfokú stabilitást biztosítanak a gépnek, terhelés nélkül viszont utcakövezeten vagy egyéb egyenetlenebb talajon kissé zajos. A targonca fogyasztása megfelel a Jungheinrich évek óta kiemelt koncepciójának: költséghatékony. A hasonló kategóriájú targoncák átlagos fogyasztásával összehasonlítva tesztgépünk körülbelül 7%-kal kevesebbet fogyaszt.

Összegzés:

A TFG 425 típus egy igazi, bármely piacon alkalmazható targonca: nem bonyolult, robusztus, és olyan minőségi jellemzőkkel rendelkezik, amelyek a Jungheinrich márkától elvárhatók. A targonca könnyen karbantartható és átlagon felüli teljesítményt nyújt. A targoncán javítandó részek: papírtartó, esetleges oszlopcsillapítás a talajszinten, valamint maximális emelés esetén, illetve a hátsó tetőoszlop belső oldalán egy kapaszkodó. A kipufogót az ellensúly bal oldalára lehetne áthelyezni, hogy hátramenet esetén jobb legyen a kilátás. A standard felszereltség esetén, ahol a kipufogó az ellensúly alatt helyezkedik el, a kilátás természetesen optimális.

Theo Egberts, Andersom Testing

Supply Chain Monitor
2016. április