Welcome on Board!

2018. március 22. | Logisztika | Egyéb szektorok

Február 22-én kötött ki Európa legnagyobb folyami hajója a Mahart Container Center csepeli terminálján, ahonnan 300 TEU konténert szállított Ausztriába az MSC megbízásából.

Magyarország egyetlen trimodális konténerterminálja, a Mahart Container Center vízi úton bonyolított konténerforgalma az utóbbi években látványosan növekedett. Tavaly több mint 8200 TE U-t szállítottak a Dunán, míg 2016-ban ez a volumen 5000 TEU fölötti volt, azaz a 2017-ben realizált forgalom 30-40%-kal haladta meg az előző évit.

– A vízi szállítás területén a mi tevékenységünk a dunai forgalomra koncentrálódik, és az üres konténerek fuvarozását fedi le, mivel a magyar célállomású rakott konténerforgalmi áramlatok nem a dunai útvonalon zajlanak. Alapvetően a konténertulajdonos hajóstársaságok igényeit szolgáljuk ki: az importból felszabadult üres konténereket az országok közötti szükségleteknek megfelelően oda szállítjuk, ahol arra szükség van a megbízóink mindenkori import-, illetve exportforgalmához igazodóan. A hajóstársaságoknak az az érdeke, hogy rakottan küldjék vissza a konténereket a tengeren, az Európán belüli diszponáláshoz pedig az üres konténerek átrendezését egyik országból a másikba a leggazdaságosabban, azaz vízi úton oldják meg. Ebben a folyamatban az MCC a köztes láncszem – mondta Fábián Zoltán, a Mahart Container Center Kft. ügyvezetője. Hozzátette: a növekvő konténerforgalom kiszolgálásához adott esetben nagyobb kapacitású hajókra van szükség, ezért a tavalyi évben szorosabbra fűzték a már korábban kialakított együttműködést a Trading Line folyami szállítást és logisztikai tevékenységet végző román társasággal, amely nagyméretű, önjáró hajókat üzemeltet a Dunán.

Az MCC csepeli termináljáról az Ursa Montana hajó 3 nap alatt szállított Budapestről Linzbe 300 TEU-t. Ez a mennyiség 150 kamionnal 3 hét alatt ért volna a célállomásra.

Először Magyarországon

A megállapodás keretében február 22-én első alkalommal kötött ki Magyarországon, az MCC-terminálon a KVB Ursa Montana nevű hajó, amely a legnagyobb önjáró, saját uszállyal rendelkező (úgynevezett „Koppelverband” – magyarra fordítva párosan összekapcsolt), tolt egységben közlekedő motorhajó Európában. Ez, a legmodernebb technológiával felszerelt motoros hajó, bárkával együtt 190 méter hosszú és 17,28 méter széles, maximális kapacitása 600 TEU 6 emelet konténerrel rakodva, a dunai hidak miatt viszont a Dunán csak 3 konténer magas szállítmánnyal közlekedhet, mely 394 TEU mennyiséget jelent. A hajó Ursa Montana 1 névre keresztelt bárka egyébként önálló úszóegység, külön kormányházzal és motorral, tehát nem csak manőverezni lehet vele, mint egy uszállyal, hanem kisebb távolságokat megtenni.

– Február 22-én 300 TEU-val rakodtuk meg a KVB Ursa Montana hajót az MSC hajóstársaság megbízásából, és 3 nap alatt szállítottuk Budapestről Linzbe az üres konténereket a Dunán. Ezt a mennyiséget közúton 150 kamionnal 3 hét alatt, vasúton pedig kicsivel több mint 3 komplett irányvonattal közel 2 hét alatt lehetett volna eljuttatni a célállomásra. Ezekből a számokból is jól látható a folyami szállítás előnye: nagy volument lehet egyszerre átmozgatni egyik helyről a másikra gyors és költséghatékony módon. Egy 500 kilométeren túli szállítási távolság esetében a hajózás akár 30-40%- kal is olcsóbb lehet a vasúti fuvarozáshoz képest – emelte ki a folyami szállítás előnyeit az MCC ügyvezetője. Mint mondta, tavaly októberben például, az MSC hajóstársaság számára hetente 2 hajóval összesen 370 TEU mennyiséget szállítottak Ausztriába és ezt, a havi szinten közel 1500 TEU volument sem vasúton (16-17 irányvonat), sem közúton (750 kamionnyi fuvar) nem lehetett volna ilyen rövid idő alatt költséghatékony módon célba juttatni. Amennyiben a KVB Ursa Montana első útja, tehát a február 22-én teszt jelleggel indított szállítás sikeresen zárul, és a megbízó, az MSC is pozitívan értékeli, akkor ezt a forgalmat ezzel a hajóval a jövőben várhatóan menetrendszerű járatokkal tudják majd bonyolítani.

Jaubert Szilvia

Supply Chain Monitor
2018. március