Archívum: Gumiabroncsok „Ipar 4.0 módra”

2018. március 22. | Gyártás | Autóipar

A Bridgestone világszerte 180 gyárat működtet, amelyek közül a tatabányai az egyik legkorszerűbb és leghatékonyabb.

Napjaink egyik legérdekesebb, egyben leggyakrabban feltett kérdése az iparban az, hogy az automatizálás, illetve a robottechnika valóban elveszi-e az emberek munkáját? Hosszas pro vagy kontra okfejtések helyett érdemes a japán Bridgestone gumiabroncsgyártó tatabányai üzemébe látogatni, és szemügyre venni egy olyan korszerű rendszert, amely talán választ adhat erre a kérdésre.

A Bridgestone-t 1931-ben alapították, és napjainkban a világ legnagyobb gumiabroncs és gumitermék gyártója. A konszern a világ 25 országában 180 gyárat üzemeltet és több mint 144 000 munkatársat foglalkoztat. A magyarországi leányvállalat, a Bridgestone Tatabánya Termelő Kft. a Bridgestone európai szervezetéhez tartozik, 2006-ban kezdte meg működését és ma már mintegy 1100 főt alkalmaz. A tatabányai gyárban összesen több mint 230 féle méretben készülnek különféle gumiabroncsok személygépkocsikhoz és terepjárókhoz. A Bridgestone Tatabánya Termelő Kft. beszállítói hálózatát mintegy 750, döntő részben magyar kis- és középvállalat alkotja, amelyektől a cég tavaly 4,6 milliárd forint értékben vásárolt termékeket és szolgáltatásokat. A vállalat éves árbevétele 2016-ban 36 milliárd forint, 2017-ben pedig 53,1 milliárd forint volt.

A japán gyártónál szinte minden a versenyről szól. A vállalat korábban évekig a Forma-1 és a MOTO GP egyik meghatározó támogatója volt, napjainkban pedig az Olimpiai Mozgalmat támogatja, de nemcsak a pályákon, hanem saját piacain is kemény versenyben kell minél jobb pozíciót kivívnia. A termékfejlesztési ciklusok rövidülése, a termékféleségek, illetve a piaci igények növekedése a gumiabroncsgyártásban is jelentős kihívásokat támaszt a gyártókkal szemben. Többet, többfélét kell gyorsabban gyártani, és ehhez a korábbitól eltérő termelési megoldások szükségesek. A Bridgestone ezt időben ismerte fel.

Hi-tech gyár Tatabányán

– A tatabányai egy speciális üzem, ahol innovatív technológiákat alkalmazunk. Ezek közé tartozik a BIRD (Bridgestone Innovative and Rational Development) teljesen automata gyártási eljárás, amelyet 2004-től vezettünk be Japánban, a hikonei üzemben, majd 2007-től a mexikói Monterreyben működő gyárunkban. Tatabányán 2007-ben telepítettük a BIRD technológiát, amely révén 90%-kal csökkenthető a gyártási átfutás idő, illetve amelynek a hagyományos gumiabroncs-gyártási megoldásokhoz képest 20%-kal kisebb a helyigénye. A BIRD az egyik technológiai válaszunk volt az új kihívásokra, köztük arra, hogy kis sorozatok előállítása, illetve nagy termékféleségek kezelése mellett is hatékony gyártást valósítsunk meg – mondta Teruo Kunitake, a Bridgestone gumiabroncs-gyártási rendszerek fejlesztéséért felelős alelnöke február 22-én, Tatabányán, a BIRD technológia 10 éves magyarországi működésének évfordulója alkalmából rendezett ünnepségen.

A technológia különlegességét az adja, hogy teljesen automatikusan képes elvégezni az abroncsgyártás minden lépését, az alkatrészek gyártásától kezdve az oldalfalépítésen és a futófelület elkészítésén át egészen a kész abroncs vulkanizálásáig. A szinte „gyár a gyárban” rendszerű automata gyártócella további előnyei közé tartozik az, hogy gyors méretváltást tesz lehetővé a gyártás folyamán. A tatabányai üzem BIRD gyártócelláiban egyszerre akár 128 különböző méretben is készülhetnek abroncsok, 15”–22” közötti mérettartományban.

– Az elmúlt 10 év folyamatos magyarországi fejlesztéseinek eredményeként a tatabányai üzem alapterülete háromszorosára, 144 400 m2-re nőtt, alkalmazottaink száma pedig ma már meghaladja az 1100 főt. Az új gyártócsarnokba telepített digitális gyártástechnológia révén – a kezdeti 1,8 millióról – 2017 végére 3,6 millió darabra bővült a gyártókapacitásunk, amelyet 2020-ig 7,2 millió darabra futtatunk fel. A BIRD technológiának is köszönhetően rugalmasan és gyorsan tudunk alkalmazkodni a piaci igényekhez. Ez a 2009-ben kirobbant gazdasági válság során jelentős előny volt számunkra, és most, az autóipari konjunktúra idején is az, hiszen többek között a prémium autógyárak, akár kis szériákkal, vagy máshol nehezen legyártható abroncsméretekkel történő költséghatékony kiszolgálását teszi lehetővé számunkra a BIRD alkalmazása – hangsúlyozta Topolcsik Melinda alelnök, a Bridgestone Tatabánya Termelő Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzátette: nemcsak a BIRD a tatabányai gyár „különlegessége”, hanem arra is büszkék, hogy az európai gyárak közül itt telepítették elsőként azt a mixert, amely a korábbiaknál is jobb, egyenletesebb minőségű alapanyag gyártására képes. Ezekből az alapanyagokból pedig mesterséges intelligencián alapuló digitális gyártástechnológiával állítanak elő gumiabroncsokat. Topolcsik Melinda megemlítette, hogy a gyártást teljesen automata félkésztermék-raktár, és a termelési folyamat utolsó fázisában automata palettázórendszer is hatékonnyá teszi. A félkésztermék- raktárból függőpályás, szintén teljesen automata anyagmozgató rendszer szállítja a nyers abroncsokat (green tyres) egy következő gyártási szakaszt ellátó gyártási területre.

A gyárban nemcsak a BIRD képviseli a hi-tech megoldásokat. Már üzemelnek az úgynevezett EXAMATION gyártócellák is a gumiépítő területen. Ezek a komplex berendezések – a BIRD celláktól eltérően – ugyan nem végeznek alkatrészgyártást, hanem az alkatrészgyártó területről érkező komponensekkel dolgoznak, de teljesen automata módon, emberi kéz beavatkozása nélkül építenek gumiabroncsokat. Az EXAMATION gyártócellákban több mint 200 szenzor gondoskodik arról, hogy a termék-előállítási folyamat hibátlan legyen, a mesterséges intelligencia pedig a berendezés öntanulását, és saját működésének optimalizálását szolgálja.

– Az automatizálás, a robotika, a mesterséges intelligencia egyre inkább nélkülözhetetlen a versenyképesség megőrzése miatt, de számunkra továbbra is az ember az első. A technológiai fejlődés nem vesz el munkát – ezt bizonyítja az, hogy munkatársaink száma folyamatosan növekszik –, hanem más jellegű feladatokat teremt, és olyan munkavállalókat igényel, akik képesek a korszerű berendezések, illetve rendszerek üzemeltetésére. Ezzel a dolgozók tudása, képességei is fejlődnek – érvelt Topolcsik Melinda a gyártás minél magasabb fokú automatizálása mellett.

Erre képes a BIRD

– A BIRD-cellák az alkatrészek 90-95%-át maguk állítják elő. Elvégzik az alkatrészek előkészítését mintegy tucatnyi alkatrészgyártó berendezést kiváltva, illetve az összeépítést és a vulkanizálást is, tehát nem, vagy alig támaszkodnak az alkatrész- és félkésztermék- gyártási területünkre, így a gyártásközi készlet gyakorlatilag nulla. Ennek köszönhető, hogy egy BIRD technológiával gyártott termék átfutási ideje a hagyományos gyártásban készülőkhöz képest 90%-kal rövidebb. A BIRD-cellák rugalmassága abból adódik, hogy egyszerre akár 8 különböző méretű gumiabroncsot képesek építeni úgy, hogy az alkatrészek sorrendisége „nem számít”, ugyanis azokat RFID-taggal látja el a rendszer, és 100%-os biztonsággal azonosítja az egyes komponenseket. A cellán belüli vulkanizáló prést két robot szolgálja ki, a kész abroncsok futófelületét és az oldalfal profilját pedig 3D kamerákkal ellenőrzik. A kontroll 100%-os, vagyis valamennyi terméket minőség-ellenőrzésnek vetnek alá. Nemcsak a cellában, hanem a végellenőrző területen is, ahová a cellákból egy anyagmozgatási célú alagúton jutnak el a további azonosíthatóság miatt vonalkóddal ellátott gumiabroncsok, így abban az üzemcsarnokban, amelyben a BIRD -cellák találhatók, minimális mértékű a felszíni anyagmozgatás. Egyedül az alapanyagokat szállítják vontatókkal a cellákhoz. A BIRD-cellákat befogadó csarnok temperált, ugyanis a technológia meghatározott, állandó klimatikus viszonyokat tesz szükségessé – mutatta be a BIRD technológiájú gyártás alapjait Aba Mihály, a tatabányai gyár folyamatos fejlesztésért felelős igazgatója. A szakember hozzátette: a magyarországi gyár – amely a Bridgestone Rómában működő európai K+F központjával közösen termékfejlesztési feladatokat is ellát – számára a technológiai fejlesztések nemcsak a termék-előállítás versenyképességének növelése miatt fontosak, hanem azért is, mert a jövőben az elkötelezett és hozzáértő munkavállalókért is meg kell küzdenie a munkáltatóknak. Ebben a versenyben pedig azok kerülnek előre, akik a megfelelő anyagi megbecsülés mellett tiszta, technológiaközpontú, egyéni szakmai fejlődést biztosító munkakörnyezetet képesek teremteni, illetve kínálni meglévő és leendő munkatársaiknak.

SzM

Fotók: Bridgestone Tatabánya Termelő Kft.

Supply Chain Monitor
2018. március