A logisztikai hatékonyság szolgálatában

2018. március 21. | Egyéb | FMCG

A Pápai Hús Kft. telephelyén a tavalyi évben újonnan üzembe állított anyagmozgató gépflottával jelentősen sikerült növelni a logisztikai hatékonyságot. Erről kérdeztük Kovács László ügyvezető igazgatót, valamint a megoldást szállító Nagoya Kft. ügyvezetőjét, Horváth Bélát.

Supply Chain Monitor: A Pápai Hús Kft.-nél 2016 végén tulajdonosváltás történt. Hallhatnánk erről bővebben?

Kovács LászlóKovács László: A 2016 december elején történt tulajdonosváltás révén a tavalyi évben ismét növekedési pályára tudtuk állítani a 100 éves hagyománnyal rendelkező Pápai Hús Kft.-t. A tőkeerős távol-keleti tulajdonos nemcsak a befektetői szemléletet és a működéshez szükséges finanszírozást hozta, hanem a fejlődés lehetőségét is. A stabil befektetői háttérnek köszönhetően elindulhattak a technológiai fejlesztések. A vállalat új vezetése, köztük én is, egy több milliárd forintos beruházási programot dolgoztunk ki és kezdtük el annak megvalósítását. Modern termelőeszközöket állítottunk üzembe, és emellett a termékfejlesztésre is nagy hangsúlyt helyeztünk, hogy magas minőségű termékeket tudjunk gyártani az exportpiacokra is. A külpiacokra történő termelésnek egyébként nagy hagyományai vannak Pápán, hiszen Magyarországról 30 éve értékesíti exportra is termékeit a Pápai Hús Kft. Szállítunk például Amerikába és Japánba. Megemlíteném, hogy a távol-keleti ország minőségi elvárásainak való megfelelés több hónapos termékfejlesztést és olyan technológiai beruházásokat is igényelt, mint például az Ishida röntgengép, amely a legkisebb idegen anyagot is kimutatja a virsliben, így garantálva a tökéletes minőséget. A magas minőséget megkövetelő amerikai és japán piac mellett Kínába, Tajvanba, Koreába is szállítunk. Az Európai Unión belül pedig a legjelentősebb felvevőpiacaink Ausztria, Svédország és Olaszország. Jelenleg a cégünk 850 főt foglalkoztat, és ismét a környék meghatározó munkaadója.

Mi jellemzi a gyártást?

Kovács László: Nálunk az integrált termelési rendszer jellemző. Ez azt jelenti, hogy tevékenységünk a sertéstenyésztéstől az élőállatvágáson át a hús-, illetve a melléktermékek feldolgozásáig a teljes vertikumot felöleli. A húsfeldolgozás emellett különböző termelési vonalakra tagolódik, széles termékportfóliónkhoz igazodóan: sonkaüzem, bacongyártás, illetve egyéb, a belföldi piacra készülő, jellemzően füstölt-főtt termékek előállítása, illetve van még egy speciálisabb üzemegység, ahol félszáraz készítményeket gyártunk. Mindehhez speciális gépekre és berendezésekre van szükség a gyártásban, amely ma már ismét teljes kapacitással zajlik. A termelés felfutásával természetesen megnövekedett az alapanyagigény is – míg 2016-ban 1800 darab sertés került a vágóhídra, addig a tavalyi évben 4500-ra nőtt a hetente feldolgozott sertések száma. Tehát naponta közel 1000 darab sertést vágunk mind a saját, mind hazai beszállítóktól beérkező állományból. A termelési kibocsátást tekintve éves szinten 20 000 tonna tőkehúst – előhűtött friss húst, vagy fagyasztott termékeket főként az exportpiacokra –, illetve feldolgozott készítményt értékesítünk.

Sokfajta munkához és környezethez alkalmazható a megújult TCM FB 20-E1 elektromos négytámaszú homlokvillás targonca

Hogyan történik a gyártáshoz kapcsolódó anyagmozgatás?

Kovács László: Egy több évtizeddel ezelőtt épített telephelyet vettünk át, így esetünkben sajnos nem egy modern gyáregységről van szó. A különböző üzemrészek – vágóhíd, szeletelő-csomagoló üzemegység, exportra, illetve belföldi piacra termelő üzem, hentesáru-gyártó részleg – külön épületekben működnek. Ezek között az üzemegységek között jelentős az anyagmozgatási igény úgy az alapanyagok, mint a göngyölegek tekintetében, és ezt targoncákkal tudjuk a legegyszerűbben megoldani. Egyébként a göngyölegek kezelése és mozgatása a logisztikai folyamataink igen fontos része, mivel a húsiparban a gyártás göngyölegigénye magas, hiszen különböző fajtájú, főként műanyag ládákkal és raklapokkal, illetve hordókkal dolgozunk nagy volumenben. Az áruterítést végző kamionokkal a nap folyamán folyamatosan érkeznek be a szennyes göngyölegek, amelyeket homlokvillás targoncákkal kell lepakolni, és a bevételezés után a két műszakban üzemelő két ládamosó egységbe vinni, majd onnan a tiszta göngyölegeket a különböző üzemegységekbe szállítani. Nagyságrendileg napi szinten mintegy 4-5 ezer darab göngyöleget kezelünk. A termelés anyagellátását a húsiparban sztenderdnek számító, rozsdamentes acélból készült kocsikkal végezzük. Ezekben szállítjuk az előre összekészített alapanyagokat az egyes gyártó berendezésekhez, szintén homlokvillás targoncákkal, amelyekkel egy erre a célra kialakított, acélból készült lapon több kocsit is egyszerre tudnak mozgatni az anyagellátást végző kollégák. Az üzemen belüli anyagmozgatást, illetve a raklapokra összekészített készáruk beszállítását a készáruraktárba elektromos raklapemelőkkel oldjuk meg. A hűtőházban szintén ilyen típusú gépekkel mozgatnak napi szinten több száz tonnányi terméket a kollégák -21 és -23 °C-os hőmérséklettartományban. Gyalogkíséretű targoncákkal rakodják a raktáros munkatársak a raktár kiszállítási területéről a komissiózott tételeket a belföldi disztribúciót végző kamionokra is, amelyek az éjszaka folyamán indulnak a kiszállítást végző logisztikai szolgáltató központi raktárába. Naponta mintegy 2-6 kamionnyi készáru hagyja el a telephelyünket, de például most, húsvét előtt a kibocsátási volumen a normál üzletmenetünk mellett a húsvéti áruk gyártásával, közel 900 tonnával növekszik, amelyet már januárban, jó előre meg kellett terveznünk, hogy ne legyen fennakadás sem a termelésben, sem a kiszállításban.

Hogyan alakították ki az anyagmozgató gépflottát?

Kovács László: Amikor a Pápai Hús Kft.-nél tulajdonosváltásra került sor, tehát 2016 végén egy nagyon elavult, 30 gépből álló, vegyes típusú targoncaflottát örököltünk meg. Ezeknek a gépeknek az átlag életkora közel 30 év volt, nagyon magas szervizigénnyel, így jelentős költséget és energiát kötött le. Állandóan műszaki problémákkal kellett foglalkoznunk, illetve az alkatrészbeszerzés, valamint a tartalékalkatrészek karbantartása is igen költséges volt, s mindezt saját munkaerővel oldottuk meg. Sokszor nem volt elegendő munkaképes gép, így az üzemeknek egymásra kellett várniuk, hogy targoncához jussanak. Ezt a helyzetet a tavalyi év második felében váltottuk ki egy bérelt géppark kialakításával, amelynek beszerzéséhez tendert írtunk ki, és tíz targoncaforgalmazó céget hívtunk meg. A többkörös pályáztatás egy előre jól definiált ajánlattételi szempontrendszer alapján zajlott. A gépek kiválasztásánál elsődlegesen a targoncák műszaki paramétereit – teherbírás, emelési magasság stb. – vettük nagyító alá, de a nálunk dolgozó targoncakezelők igényeit is figyelembe vettük, például a kültéri munkavégzéshez alkalmazott gépekhez első és hátsó szélvédőt is rendeltünk. A tendert végül a Nagoya Kft. nyerte el. Ajánlatuk több szempontból is meggyőző volt. Egyrészt a kedvező bérleti díjak alapján, másrészt azért, mert Magyarországon ez a cég forgalmazza a nagyon megbízható, kiváló minőségű japán TCM targoncákat.

A TCM targoncákból álló flotta tavaly októberben állt üzembe a Pápai Hús Kft. telephelyén

Jelenleg milyen gépekkel dolgoznak?

Kovács László: A jelenlegi anyagmozgató gépflottánk 20 új TCM márkájú gépből áll, amelyeket a Nagoya Kft. tavaly októberben szállított a telephelyünkre. Kültéren 13 darab homlokvillás targonca teljesít szolgálatot, valamint 7 darab elektromos gyalogkíséretű gépet alkalmazunk az üzemen belüli logisztikai feladatok ellátására. A Nagoya Kft.-vel a gépekre 5 éves bérleti szerződést kötöttünk, amelyhez a cég által nyújtott fullszerviz szolgáltatást is igénybe vesszük. Ez utóbbi azért volt fontos a számunkra, mert a saját flotta szervizelését, karbantartást, illetve a javításokat, ahogy már említettem, saját alkalmazottakkal, mintegy 3-4 fővel oldottuk meg. Az új flottára megkötött teljes körű szervizszolgáltatás révén azonban ezt a felszabadult munkaerőállományt át tudtuk csoportosítani a termelő berendezések karbantartására, így az ő munkájuk ma már a produktív tevékenységet támogatja. Emellett a hatósági ellenőrzésekre történő felkészítés és dokumentáció összeállítása sem jelent plusz feladatot, hiszen azt a Nagoya szakemberei végzik a szerződés keretében. Ezen felül számos 2,5 és 3 tonnás hidraulikus kézi raklapemelőt használunk a raktáron belüli anyagmozgatáshoz, valamint a kamionok rakodásához, és ezeket ma már szintén a Nagoya Kft.-től vásároljuk.

Hallhatnánk bővebben a Nagoya Kft. szervizhálózatáról?

Horváth BélaHorváth Béla: Mint ahogyan minőségi targoncákat – TCM és CHL típusú homlokvillás, valamint raktártechnikai gépeket – forgalmazunk Magyarországon, úgy az „after sales” tevékenységünkben is első osztályú szervizt és alkatrészellátást, illetve további szolgáltatásokat biztosítunk országos lefedettségű szervizhálózatunkon keresztül. A Dunaharaszti központunk mellett Győrben, Veszprémben, Dunaújvárosban, Pécsen, Szolnokon, Miskolcon, Debrecenben és Nagykanizsán működnek szervizpontjaink. Folyamatosan képzett szerviztechnikusaink a szerszámokkal, alkatrészekkel, diagnosztikai eszközökkel jól felszerelt szervizautóinkkal 24 órán belüli hibaelhárítást garantálnak. A Pápai Hús Kft.-nél működő targoncáink szervizelését a győri szervizközpontunkból 2 fővel biztosítjuk. Emellett ügyfelünk telephelyén mindkét anyagmozgatógép-típusból – elektromos homlokvillás, illetve elektromos gyalogkíséretű gép – állandó rendelkezésre állással biztosítunk cseretargoncát. A fullszerviz bérleti konstrukció keretében pedig vállaljuk a javítást és az 500 üzemóránkénti szervizelést az ügyfelünk telephelyén, illetve a gyári alkatrészek biztosítását, a gumiabroncsok, kerekek, illetve villák cseréjét. De szolgáltatásunk része a magyar törvényeknek megfelelő, időszakos kötelező munkavédelmi vizsgálatok elvégzése és a gépek vizsgára való felkészítése is. Tehát minden olyan feladat, ami az üzemanyag-ellátáson és a töréskáron kívül felmerül a gépek kapcsán.

Az új flottát milyen típusú gépekből alakították ki?

Horváth Béla: Az új gépparkot a Pápai Hús szakembereivel közösen állítottuk össze az egyes anyagmozgatási folyamatokhoz maximálisan igazodva. A kültéren üzemelő 13 homlokvillás gép közül 3 darab dízelüzemű, a többi elektromos targonca. A magas igénybevételre tervezett, nagy kopásállóságú, elasztikus tömörgumi abroncsokkal szállított dízelüzemű gépek többek között teljes közúti világítással – irányjelző, féklámpa, első és hátsó fényszórók, tolatólámpa –, panorámatükörrel, tehervédő villaráccsal felszereltek, illetve a Pápai Hús kérésére első és hátsó szélvédővel ellátottak. Az inching pedál a pontos, precíz rakodást segíti, emellett üzemóra- számláló, vízhőfok-kijelző, valamint a motorolajnyomást, a szűrőeltömődést és a váltó üresállását monitorozó egység is található a gépen. Az állítható magasságú kormányoszlop, illetve az ergonomikusan tervezett ülés a vezető kényelmét szolgálja. A Pápai Hús Kft. telephelyén a UniCarriers cégcsoport legújabb fejlesztéseit integráló, megújult TCM FB és FTB elektromos homlokvillás targoncacsalád tagjai teljesítenek szolgálatot. Ezeknél a gépeknél a fejlesztők arra helyezték a hangsúlyt, hogy a mai felhasználói elvárásokhoz maximálisan illeszkedjenek, tehát elsődleges a biztonság, emellett a megnövelt kezelői komfort, a jobb láthatóság, illetve az alacsony energiafogyasztás kerültek fókuszba. A széles felhasználhatóságú, sokfajta munkához és környezethez alkalmazható homlokvillás gépek háromtámaszú – a szűk helyeken történő jobb fordulékonyság miatt –, illetve négytámaszú verzióban kerültek leszállításra tavaly októberben Pápára. Ezek a targoncák teljes közúti LED világítással és panorámatükörrel, tehervédő villaráccsal, mérleggel felszereltek. Az extra könnyű, oldalról történő akkumulátorcsere kézi raklapemelővel megoldható. A prémium Grammer ülés, a steer by wire kormányzás és a teljes elektromos fékrendszer pedig a kezelők kényelmét szolgálják. Emellett a háromfajta működési profil (energiatakarékos, normál, nagyteljesítmény) biztosítja, hogy a targoncát mindig az adott munkához legjobban illeszkedő módon használják, legyen szó gyors vagy lassú precíziós rakodásról. Az elektromos homlokvillás targoncákat hűtőházi kivitelben, nagy kopásállóságú, nyomot nem hagyó, elasztikus tömörgumi abroncsokkal, első és hátsó szélvédővel, valamint tetővel (félkabin kivitel), sárga villogóval szállítottuk. A beltéri munkavégzéshez használt, hűtőházi kivitelű elektromos TCM PLL 200 típusú gyalogkíséretű raklapszállító rugalmas és energiatakarékos, kiválóan alkalmas a horizontális szállításra, továbbá szűk helyeken jól alkalmazható, egyszerűen kezelhető a kényelmes és biztonságos üzemeltetés érdekében. A flotta részét képezi az a 4 darab, szintén hűtőházi kivitelű, TCM PSH 160 típusú elektromos, magasemelésű raklapszállító is, amelyek négykerék-kialakítása biztosítja a stabil, megbízható működést. Kis mérete miatt jók a látási viszonyok és jól irányítható, továbbá biztonságos, kényelmes és felhasználóbarát kezelést tesz lehetővé.

Hámori Péter (Nagoya Kft.), Megyeri László műszaki igazgató, Maróti Dániel beszerzési igazgató és Pataki Mátyás karbantartási üzemvezető (Pápai Hús Kft.), Krasnyánszki Sándor (Nagoya Kft.) a flottaátadáson

Hogyan értékeli a Nagoya Kft.-vel kialakított együttműködést?

Kovács László: A tavalyi évben kiírt tenderen ismertük meg a Nagoya Kft.-t, korábban nem volt együttműködés a két cég között. A Nagoya Kft. részéről maximális szakmai támogatást kaptunk a megfelelő flotta összeállítására vonatkozóan, illetve az elektromos targoncákhoz szükséges töltőberendezések felszerelésében is segítségünkre voltak. Emellett bevállaltak olyan pluszköltségeket, mint például az egyik targonca átalakítása, hogy az a személyemelésre vonatkozó szabványoknak megfeleljen. De ma már megbizonyosodtunk a jól működő szervizszolgáltatásukról is. Valójában azt kaptuk, amit vártunk. Az elején persze voltak kisebb zökkenők a párhuzamos feladatok miatt, de ez szinte minden ilyen jellegű projekt velejárója. Jó döntést hoztunk tehát, melynek eredményeként egy, az elvárásainknak megfelelő anyagmozgató flottát tudtunk üzembe állítani. Ezzel nagyban sikerült növelnünk a belső logisztikai hatékonyságot, illetve ezen túlmenően a saját dolgozóink munkahelyi elégedettségét is javítani tudtuk. Ez azért nagyon fontos, mert a munkaerő megtartása, illetve az utánpótlás biztosítása cégünket is nagy kihívás elé állítja, csakúgy, mint a magyar ipar minden szereplőjét.

Jaubert

Supply Chain Monitor
2018. március