Archívum: Nagyméretű flotta kiváló szervizháttérrel

2017. július 24. | Logisztika | Autóipar

A Hankook Tire rácalmási gyárában a nagy igénybevételnek kitett TCM targoncákat a Nagoya Kft. szállította, és biztosítja a 159 gépből álló flotta szervizelését a Hankook telephelyén.

A Hankook Tire egyike az öt, a világon a legtöbb abroncsot gyártó globális vállalatnak, több mint 180 országba szállítja termékeit, és világszinten több mint 22 000 alkalmazottat foglalkoztat. A Hankook Magyarországot választotta európai gyárának helyszínéül, és 885 millió eurós befektetésből a Dunaújváros melletti Rácalmáson a világ egyik legkorszerűbb abroncsgyára épült, amely 2007 júniusában kezdte meg működését és azóta is folyamatosan bővül. A harmadik beruházási ütem 2015 tavaszán fejeződött be, ezzel a magyar gyár éves gyártókapacitása 19 millió darabra nőtt. Az ott készülő termékek az európai piacot szolgálják ki, és megfelelnek a vezető autógyártók előírásainak, igényeinek. A Hankook Tire Magyarország Kft. személygépkocsik, SUV-ok és könnyű tehergépkocsik számára állít elő gumiabroncsokat, és jelenleg már több mint 3300 főt foglalkoztat.

Anyagmozgatási feladatok kiszolgálása TCM gépekkel

A Hankook 2006-ban, zöldmezős beruházással felépített magyarországi gyárában már az építési munkálatok anyagmozgatási feladatainak kiszolgálására a Nagoya Kft. biztosította a targoncákat bérleti konstrukció keretében. A következő évben indult a gyártás, amelyhez a Hankook 29 darab TCM targoncát, valamint 20 vonatót vásárolt a targoncaforgalmazó cégtől. Ennek a flottának a menedzselése 2009-től központosításra került a rácalmási gyár szervezetén belül.

– Amikor a 49 gépből álló gépparkot az összes járulékos feladatkörrel, ide értve a karbantartást, a flotta felügyeletét, a gépek elosztását a különböző munkafolyamatokhoz, illetve a gépek kihasználtságának monitorozását átvettük, az volt a cél, hogy az egy kézben történő összpontosítás révén  optimalizálni tudjuk az anyagmozgató gépeink használatát – mondta Kiss Balázs, a Hankook Tire Magyarország Kft. létesítménytámogató szenior részlegvezetője.

A következő beszerzési tendert 2011-ben írta ki a koreai cég, és a pályáztatás során a választás ismét a Nagoya Kft. targoncáira esett. Akkor 21 darab géppel bővült a flotta, valamint 2014-ben a targoncabeszerzés harmadik ütemében újabb 52 darab TCM gépet állítottak üzembe a rácalmási gyárban. Így alakult ki az a homogén anyagmozgató flotta, amely 2,5 és 3 tonna teherbírású elektromos, valamint 2,5 és 3, illetve 5 tonna teherbírású dízel homlokvillás és vontató targoncákból áll.

A Hankook-gyárban a termelési területen használják az anyagmozgató gépek zömét. A beérkeztetési oldalon a gyártáshoz szükséges, naponta mintegy 90 kamionnyi alapanyag – 1200 kilogramm súlyú, konténerben beérkező gumitömbök, illetve raklapokon beérkező, zsákokban kiszerelt vegyszerek – rakodása targoncákkal történik. Ezek az anyagok a minőség-ellenőrzés és a raktári bevételezés után a Hankook saját, RFID taggel ellátott palettáin elhelyezve kerülnek be az automatizált magasraktárba az üzemcsarnok földszinti területén. A felső szinteken a raktárból a gyártási folyamat első fázisához, az úgynevezett mixinghez kikért gumi alapanyag, illetve a zsákos kiszerelésben tárolt vegyszerek gyártásra történő előkészítése szintén targoncával történik. Az elkészült, úgynevezett lapolt gumikat targoncával szállítják további megmunkálásra a különböző félkésztermékeket előállító gyártóegységekhez. A feldolgozott félkészterméket több tonnás tekercsekben saját gyártmányú speciális kocsikra rakodják, majd vontatókkal szállítják az összeszerelési üzemi területre, és innentől kezdve mind az anyagmozgatás, mind a gyártási folyamat automatizált, egészen a kiszállításig. A gyártáselőkészítési, illetve köztes gyártáskiszolgálási munkafázisokban a targoncaflotta közel 80%-a vesz részt, a többi gépet a kiszállítási terület kézi rakodású zónájában, illetve a karbantartási feladatokhoz és a kültéri hulladékkezeléshez használják.

Balról: Kiss Balázs és Krasnyánszki Sándor

További optimalizálási lehetőségek

– A tavalyi évben kezdtük el a gyár indulásakor üzembe állított 29 targonca több lépcsőben történő, ütemezett frissítését – amellett, hogy a régi targoncákat más üzemi területen használjuk tovább –, mivel ezek üzemideje már 50 000 óra fölötti, így megnövekedett a karbantartási igényük. A tavalyi év végén beszerzett 10 új gépet – 5 darab TCM FHB25-E1 típusú 2,5 tonnás, valamint 5 darab TCM FHB30-E1 3 tonnás targoncát – a félkésztermék-előállító munkafolyamatoknál fogjuk fokozatosan munkába állítani. A legutóbb beszerzett targoncák forgató adapterrel felszereltek, ami a fém konténerekben beérkező gumi alapanyag saját konténereinkbe való átrakodásához szükséges. A Nagoya Kft. 2 darab akkumulátorral szállította a gépeket, mivel ezek folyamatos műszakban, a nap 24 órájában üzemelnek, tehát nagy igénybevételnek vannak kitéve – mondta Kiss Balázs. Hozzátette: a gépekhez a Nagoya Kft. ajánlására 13 targoncán teszt jelleggel elkezdték használni a UniCarriers saját fejlesztésű flottamenedzsment rendszerét a költségek optimalizálása érdekében.

– Az egy éves próbaidőszak végén az általunk gyűjtött tapasztalatok alapján – különösen a kihasználtsági mutatókat és az anyagmozgatási munka során keletkezett károkat illetően – fogjuk eldönteni, hogy a rendszert bevezetjük-e a teljes gép-parkra a jövőben. Mindenesetre nagyon pozitívak az első tapasztalataink – fogalmazott Kiss Balázs. A UniCarriers rendkívül rugalmasan használható Vehicle and Operation Management (VOM) targoncaflotta- menedzsment rendszere teljes körű rálátást biztosít az üzemelő gépparkra, illetve a targoncakezelőre. – A VOM-rendszer a felhasználókegyedi igényei szerint konfigurálható, illetve alkalmazható már működő, akár vegyes típusú gépekből álló flotta esetén is. A több nyelven elérhető flottamenedzsment rendszerben a kezelőt azonosító kártyákat integrálni lehet a meglévő kártyaalapú rendszerekkel, így a VOM többfunkciós kártyáival kezelni lehet például a telephelyre történő belépést, a munkaidő-nyilvántartást stb. A targoncák használatához szükséges jogosultságok is egységesen kezelhetők a rendszerben, ehhez a gép munkába állítása előtt a targoncavezetőknek el kell végezniük a szükséges ellenőrzéseket.

A VOM-rendszerben többek között elérhetők az ütközésekre vonatkozó jelentések, biztosítható a zónák szerint beállított automatikus sebességkorlátozás kontrollja, továbbá a szervizelési és karbantartási ütemtervek nyilvántartása, és ezek előzetes jelzése is automatizált. A targoncára szerelt fedélzeti eszköz (CRU) segítségével szabályozhatók a jogosultságok, valamint ez teszi lehetővé a kezelőkre vonatkozó adatok gyűjtését, tárolását. Az így keletkezettinformációkat a CRU rádióhálózaton keresztül kommunikálva, internetes kapcsolat vagy ADSL útján automatikusan továbbítja a központi szerverre. Az ügyfelek az adatokat saját számítógépükön, internetes böngészőt használva érhetik el – ismertette a VOM-rendszer legfőbb előnyeit Krasnyánszki Sándor, a Nagoya Kft. értékesítési vezetője. Hozzátette: a UniCarriers rendszerével az anyagmozgató gépek kezelése hatékonyabbá válik, miközben csökken a targoncákban keletkező károk, illetve az anyagmozgatás során okozott balesetek száma. A különböző szoftveropciók révén tehát a VOM-rendszer hozzájárul a biztonság és a termelékenység javításához.

Rugalmasság mindenekelőtt

A két cég közötti 10 éves együttműködés során az anyagmozgató flotta folyamatosan bővült, és a jelenleg üzemelő 159 gépet a Nagoya Kft. ugyanolyan kimagasló szervizszolgáltatással, illetve dedikált csapattal tartja karban, mint a gyár indulásakor. – Már kezdetben sikerült jó kapcsolatot kialakítani a koreai vezetőkkel, majd később a magyar szakemberekkel, akik fokozatosan vették át a gyárban a felelősségi köröket. Ilyen méretű flotta karbantartása számunkra is nagy feladatot jelent, és ma már folyamatosan 4 munkatársunk dolgozik a Hankook telephelyén, biztosítva így a gyors, költséghatékony szervizellátást – nyilatkozta Krasnyánszki Sándor.

– Ez számunkra nagy könnyebbséget jelent, hiszen nem szükséges elszállíttatnunk a targoncákat a javításokhoz, illetve helyben történik a gumiabroncsok cseréje is, amelyhez a Nagoya Kft. egy présgépet telepített az üzemünk területére. A vállalat a felmerülő problémáinkat mindig rugalmasan kezelte, és az évek során nem volt olyan feladat, amelyet ne tudott volna megoldani, mind a költségelvárásaink, mind a speciális igényeink tekintetében. Például, amikor markolófejes targoncára volt szükségünk a szállítószalagra történő rakodási munkafolyamathoz, akkor olyan adaptert ajánlottak és szereltek fel az egyik elektromos gépre, amely nemcsak a teherbírás tekintetében, hanem összecsukott állapotban a gyárban üzemelő lift méretei szempontjából is megfelelő volt, mivel ez a speciális targonca az emeleti szinten teljesít szolgálatot. Minden targoncabeszerzésnél a beszerzési osztállyal közösen többfordulós pályáztatás keretében választjuk ki a beszállítóinkat. Az elmúlt 10 év tapasztalatai alapján a Nagoya Kft. által forgalmazott strapabíró TCM targoncák a magas szintű szervizszolgáltatással jól bírják a gyárunkra jellemző fokozott igénybevételt – értékelte az együttműködést Kiss Balázs.

RS

Fotók: Nagoya Kft.

Supply Chain Monitor
2017. július-augusztus