Archívum: Az ígéret földje

2017. július 24. | Gazdaság | Egyéb szektorok

Nőtt, nő és nőni fog az e-kereskedelem.

Az európai e-kereskedelem továbbra is évi 12% körüli ütemben gyarapodik, míg a magyar szereplők ennél valamivel magasabb, 15-20% közötti átlagos növekedéssel számolhatnak – derül ki az Ecommerce Europe1 legfrissebb előrejelzéséből. A szakértők szerint a következő évek több iparágban robbanást ígérnek – ma az e-kereskedelem az ígéret földje.

Az európai e-kereskedelem teljesítménye 2016-ban 510 milliárd euró körül alakult az Ecommerce Europe előrejelzése szerint, ami 12%-kal haladja meg az egy évvel korábbi adatokat. A közép-európai átlag 14%, míg Magyarországon várhatóan ennél magasabb, 15-20% körüli a növekedés.

– Ez az átlag megtévesztő, mert igen nagy a szórás a vállalkozások eredményeiben. A többség ennél kisebb mértékben növekszik, míg vannak dinamikus, akár több száz százalékos növekedések, de előfordulnak extrém, 1000%-os növekedések is, és erre az ügyfeleink között is van példa – mondta Dunder Krisztián online üzletfejlesztési szakértő, a Growww Digital ügyvezetője. Hozzátette: valójában, ha egy e-kereskedelmi vállalkozás 15-20%-ot növekszik, az mindössze organikus, iparági növekedést jelent. Ezzel szemben egy növekvő online piacon 50% növekedés elérhető. Márpedig a piac erőteljesen bővül. Ma az e-kereskedelem 4%-ot hasít ki a hazai kiskereskedelmi forgalomból, de várhatóan ez az arány a következő években jelentősen növekedni fog. Megváltoztak a vásárlási szokások, a fogyasztók egyre több olyan terméket rendelnek online, amely korábban elképzelhetetlen volt. Komplett ágazatok kereskedelme „költözik fel” az internetre. Jelenleg a divat- és a napi fogyasztási cikkek online piaca fejlődik a legdinamikusabban.

A gyorsaság nagyon sok pénz

– Mindez óriási lehetőséget kínál számos vállalkozás számára, azonban ehhez időben kell lépni. Szinte minden tömegkereskedelmi terület óriási növekedési potenciállal kecsegtet az interneten. Nem az a kérdés, hogy lesz-e online piaca, hanem hogy mikor – mondta Dunder Krisztián.

Egy növekvő piacra idejekorán belépve könnyedén lehet fokozatosan építkezve egy, akár jelentős szeletet kihasítani. Később, ahogyan sokasodnak a konkurensek, majd megjelennek a nagy nemzetközi szereplők, ez egyre nehezebb lesz.

Gyakran előfordul, hogy a széles termékpalettával bíró megastore, illetve a piacvezető szerepre törő nemzetközi kereskedők külső tőkeforrásból egész országokat kebeleznek be azzal a céllal, hogy később értékesítsék majd a márkát. Néhány iparágban már történtek Magyarországot is érintő jelentős tranzakciók, és ezek jól mutatják a piac bizalmát.

Megéri nemzetközi vizekre evezni

Ahogy lengyel, szlovák és bolgár cégek nyitnak webáruházakat a hazai piacon, úgy egyre több, a magyar online piacon sikereket elért brand kezd külföldi terjeszkedésbe. Ugyanis a nemzetközi online piacok óriási fejlődési lehetőségeket tartogatnak. Egy új országba lépés akár több száz százalékos növekedést hozhat. Azonban a külföldi indulást alaposan meg kell tervezni, növekedési stratégiát kell építeni, gondosan kiválasztva a célországot és azt a szegmenst, amelyben a tevékenységet el szeretnénk kezdeni.

Amekkora akadály a magyar piac kis mérete, a nyelvi korlátok, a kulturális különbözőség a hagyományos kereskedelemben, éppen akkora lehetőség az e-kereskedők számára. A közép-kelet-európai piacok növekedéssel kecsegtetnek. Tudatos országnyitásokkal 10-20-szoros piacok válnak elérhetővé. De nem mindig marad ez így.

Közép-kelet-európai burok

A magyar és közép-kelet-európai piacok közös jellemzője a fragmentáltság, azaz az eltérő nyelvű és kultúrájú, széttagolt, kisméretű piacok. A széttagoltság miatt ezeken a piacokon nehéz terjeszkedni, mert minden országban szinte elölről kell kezdeni az építkezést. – Éppen ezért Magyarország és Közép-Kelet-Európa (még) nem túl csábító a nagy online kereskedők számára, a régió fragmentáltsága egyelőre a helyi vállalatoknak kedvez. Ugyanis a sok, viszonylag kicsi, egzotikus nyelveket beszélő piac a nagy nemzetközi játékosok számára még nem elég vonzó, így a helyismerettel bíró kisebb cégek egy-két lépéssel a globális óriások elé kerülhetnek – hangsúlyozta Dunder Krisztián. Hozzátette: A hazai cégek további előnye, hogy a környező országok többségében találni magyar és helyi nyelven is beszélő munkavállalókat, akik segíthetnek az ügyfélszolgálat és a marketingtevékenység beindításában. A szomszédos országok így tesztpiacnak is kitűnőek.

Egymillárdos küszöb

Az Európai Unió országaiban a logisztikai, számviteli, szerződéskötési keretek már kiépültek. Dunder Krisztián szerint a valódi kihívást a kiszolgálás minőségének biztosítása és a helyi piacokon alkalmazott marketing jelenti.

A hozzávetőleg egymilliárd forintos bevételi határt elérő vagy megközelítő, alulról építkező e-kereskedelmi vállalkozások többsége már legalább fél évtizede a piacon van, beszállítóikkal bizalmi viszonyt ápol, és a növekedés kihívásaival is szembesült korábban, így nehéz meglepetés elé állítani. A technológiai felkészültségük, a marketingismeretük és a know-how is adott ahhoz, hogy kiterjesszék működésüket az ország határain túlra. Dunder Krisztián becslése szerint legalább 100 erre kész e-kereskedelmi vállalkozás lehet Magyarországon, amelyek közül alig néhány lépett külföldi piacokra.

Nyugaton csak óvatosan!

A közelebbi régión túl érdemes lehet Nyugat-Európa irányába is terjeszkedni, ott azonban a szakértő fokozott óvatosságot javasol. Érdemes észben tartani, hogy míg Magyarországon 6000 webshop működik, addig Csehországban 36 000, Németországban 55 000, az Egyesült Királyságban pedig több mint 100 000 vállalkozás verseng az online vásárlók kegyeiért. – Ráadásul a hirdetési költségek is jelentősebbek: a több szereplő és a magasabb vásárlóerő a német és osztrák piacon például a hazainál 4-5-ször magasabb vevőszerzési költségeket eredményezhet – figyelmeztetett a szakértő.

Ahhoz, hogy egy termék a külpiacon versenyképes legyen, vagy kedvezőbb árakat, vagy egyéb előnyt kell nyújtani. Ez lehet a gyorsabb szállítás, a rugalmasabb kiszolgálás, vagy éppen egy olyan árucikk, amelyik helyben kereskedelmi korlátozás alá esik.– Általános érvényű javaslat, hogy az új piacokon a könnyű terméktől a nehéz felé kell haladni, minden értelemben – legyen az súly, romlandóság, értékesíthetőség vagy tárolhatóság – tanácsolta Dunder Krisztián.

Az e-kereskedelem a lehetőségek „földje”

A magyar e-kereskedelmi piac 427 milliárd forint, míg az európai 530 milliárd euró az Ecommerce Europe adatai alapján. Így nem meglepő, hogy sikeres hazai cégek – az elektronikai cikkek, állateledelek, kontaktlencsék vagy akár a használt ruhák piacán – sikeresen terjeszkednek külföldön. A külföldi piacok robbanásszerű növekedést eredményezhetnek, azonban az erre érett cégeknek érdemes minél előbb meglépni a külföldi piacnyitást, mert a kedvező viszonyok nem tartanak örökké. Egyre több régiós szereplő jelenik meg – elsősorban az FMCG-szektorban vagy a divat piacán –, de ha valaki képes az ügyfélszolgálati és marketingkérdések hatékony megoldására, az még mindig többéves versenyelőnyre tehet szert a nagy szereplőkkel szemben.

1 https://www.ecommerce-europe.eu

Supply Chain Monitor

2017. július-augusztus