Archívum: „Házhoz jön” a METRANS

2017. július 24. | Logisztika | Egyéb szektorok

A METRANS budapesti kombiterminálját június 14-én, ünnepélyes keretek között adták át a forgalomnak. A szállítmányozók és hajóstársaságok az új hub kínálta lehetőségekkel élve magyarországi és térségi ügyfeleik számára újabb, és a korábbinál is kedvezőbb szállítási megoldásokat kínálhatnak fel.

A 90-es években sokan tekintettek nagy reményekkel azokra a közép-európai országokra, amelyek egykor a KGST tagállamai voltak. Azt azonban csak kevesen gondolták, hogy egyszer majd a V4-ek közössége produkálja Európában, illetve az Európai Unióban a legerőteljesebb gazdasági növekedést, amely ráadásul nem egyszeri „mutatvány”, hanem trendszerű fejlődés eredménye.

– A METRANS vállalatcsoportnál mi már a kezdetektől fogva bíztunk, sőt hittünk abban, hogy ez a régió jelentős fejlődési potenciállal rendelkezik, ezért anyavállalatunk, a hamburgi terminálüzemeltető HHLA biztosította szakmai és stabil üzleti háttér birtokában már korán megkezdtük a vasúti konténeres áruszállító hálózatunk kiépítését Németországtól Csehországon, Ausztrián, Szlovénián és Szlovákián át Magyarországig. Nem véletlenül említem a hálózati működést, ugyanis ez a kulcsa annak, hogy olyan 21. századi vasúti szervizt nyújthassunk, amely a közúti szállítás versenytársa, hol pedig együttműködő társa annak, hiszen a két modalitás általában kiválóan kiegészíti egymást. Míg a vasúti áruszállítás hosszabb, addig a közúti fuvarozás rövidebb távon ésszerű választás. Számunkra a hálózati működés azt jelenti, hogy döntően saját tulajdonban lévő kombiterminálokat, valamint kirendeltségeket üzemeltetünk, illetve saját mozdony- és vagonparkkal, vasúti szakszemélyzettel, karbantartó bázisokkal rendelkezünk, s ez nagyfokú függetlenséget biztosít, ami képessé tesz minket arra, hogy rugalmasan reagáljunk a trendszerű vagy akár a „spot” igényekre. Ezt ma Európában kevés vasúti operátor mondhatja el magáról. Büszkék vagyunk arra is, hogy együtt fejlődtünk a térséggel, és talán túlzás nélkül mondhatjuk, hogy tevékenységünkkel mi magunk is hozzájárultunk a régió gazdaságainak felíveléséhez. Közösen éltük meg  azt, ahogy a 90-es évek elején „ledermedt”, szebb napokat is megélt magyar, cseh, szlovák és lengyel ipar újraéled, majd azt, ahogy gomba módra szaporodnak a korszerű gyárak és logisztikai központok. Továbbá azt is, hogy az újraiparosítás következében felpörgött a V4-ek gazdasága, és az északi kikötők mellett Koper is fontos tengeri kapuvá vált a térség számára. Szintén örömteli, hogy erőre kap a kontinensen belüli konténeres vasúti áruszállítás is, bizonyítva azt, hogy versenyképes a közúti módozattal szemben. Ebben további lehetőségeket látunk, már csak annak okán is, hogy a V4 országok már nemcsak Nyugat-Európával, Kínával és a Távol-Kelettel, továbbá Észak- és Dél-Amerikával erősítik kereskedelmi kapcsolataikat, hanem az egymás közti árucsere is biztatóan bővül. Akár teljes európai ellátási láncokat is ki lehet szolgálni konténeres vasúti áruszállítással, legyen szó hi-tech elektronikai termékekről, autóipari komponensekről, textil- vagy bútoripari termékekről, tankkonténerben szállítható folyékony árukról, hűtőkonténerekben szállított hűtött árukról, vagyis szinte mindenről, ami konténerbe zárható. Mi mindezt pontos menetrenddel, fejlett informatikai háttérrel, így például nyomonkövetési rendszerrel is támogatjuk, ezáltal a JIT-rendszerű beszállításokat is ki tudunk szolgálni. Mind háttérszolgáltatásainkat, mind pedig hálózatunkat folyamatosan fejlesztjük, hogy minél jobb szervizzel álljunk a szállítmányozók és hajtóstársaságok, közvetetten pedig az ipar és a kereskedelem rendelkezésére. A METRANS terminálhálózat legújabb tagja a budapesti, amely egyik büszkeségünk – mondta Kiss Péter, a METRANS csoport elnökségi tagja.

METRANS-minőség

A METRANS Budapest-Csepel terminál – ahogy az elnevezés is utal a földrajzi elhelyezkedésre – Csepelen található, az egykori Weiss Manfréd Acél- és Fémművek, majd később Csepel Művek déli részéhez kapcsolódó területen.

– Magyarország, a magyarországi forgalom mindig is kiemelt fontosságú volt a METRANS számára, ezért már hosszú évek óta mindent megtettünk azért, hogy a lehető legtöbbet nyújtsuk a helyi ügyfelek részére. Ez kezdetben azt jelentette, hogy dunaszerdahelyi terminálunk az északnyugat-magyarországi, míg kassai terminálunk az északkelet-magyarországi áruforgalmat szolgálta ki. Ugyanakkor már hosszú évek óta terveztük, és erre a szállítmányozó, illetve hajóstársasági partnerek is ösztönöztek minket, hogy Budapesten vagy annak vonzáskörzetében saját tulajdonú terminált alakítsunk ki, mert igazán csak ott tudjuk biztosítani a METRANS-szolgáltatások teljes körét a tőlünk elvárt és megszokott magas minőségben, ahol ennek adottak a feltételei. Elsősorban tehát a megfelelő lokációra és kapacitásra, valamint korszerű vasúti és kiszolgáló infrastruktúrára volt szükségünk. Az optimális helyszínt végül az M0-s autópálya-körgyűrűtől néhány kilométerre Csepelen, Budapest talán legjelentősebb ipari hagyományokkal rendelkező kerületében találtuk meg. Fontos volt számunkra, hogy ebben a tradicionálisan ipari városrészben megértették az elképzeléseinket és nagyon szívesen fogadták a tervezett beruházásunkat, amelynek megvalósítását 2015 végén kezdtük meg. Feszített tempóban dolgoztunk. Kollégáink szakmai és emberi kvalitását dicséri, hogy bő egy esztendő alatt felépíthettük Magyarország legmodernebb, és Európában is a legkorszerűbbek közé tartozó multimodális terminálját, amelyre 2017. január 2-án érkezett meg az első konténerszállító vonatunk Hamburg/ Bremerhaven felől – jegyezte meg Kiss Péter.

A budapesti hub

Kiss PéterA csepeli METRANS-terminál egy, a Csepel Művek déli területéhez kapcsolódó, illetve a Duna fő ágával közvetlenül határos, 18 hektáros területen épült fel. Ez az elhelyezkedés a jövőben akár azt is lehetővé teszi, hogy a vasúti és közúti fuvarozást összekapcsolják a belvízi áruszállítással. A lezárult fejlesztési ciklusban nyolc vágány épült, ebből hat – váltakozva 630 és 680 méter hosszú – vágány a két, egyenként 37 tonna terhelhetőségű bakdaru alatt fut, kettő 500 méter hosszú vágány pedig az üreskonténer-tároló területre vezet. A vágányrendszert és a rakodóterületet úgy alakították ki, hogy a bakdaruk a szerelvények teljes hosszában, akár 650 méteren is hozzáférjenek a vagonokhoz. Ennek köszönhetően a rakott konténerek szinte 100%-át daruzzák, de két kisebb és két nagyobb teherbírású, tehát összesen négy konténeremelő targoncát is üzembe állítottak. A terminál kiszolgálásának kialakítása vasútüzemi szempontból rendkívül hatékony, felesleges rendezési műveletekre nincs szükség. Ez rendkívül hatékony vasútüzemi megoldás, ami azt jelenti, hogy a legcsekélyebb idő- és energiamegtakarítás is jelentős hatékonyságnövekedést eredményez. A modalitások közötti váltás, vagyis a közúti fuvareszközökről a vasúti kocsikra, illetve a vasúti kocsikról a kamionokra történő átrakás is rendkívül gyors, ezáltal csökken a közúti járművek fordulóideje, ami a közúti fuvarozók számára fontos a kapacitáskihasználtság javítása miatt. A terminál teljes operációját a METRANS saját, más bázisain már évek óta kiválóan működő informatikai megoldása irányítja, amelyet a magyarországi igényeknek megfelelően alakítanak át. A terminálon egy korszerű irodakomplexum is felépült – ez ad otthont a METRANS Magyarországon bejegyzett vasúttársaságának, terminálüzemeltető cégének, valamint a kereskedelmi és vámtevékenységet végző leányvállalatnak.

A budapesti hubon úgynevezett Container Freight Station is létesül. E fedett területen megoldható a konténerek teljes vagy részleges ki- és berakodása. Ezekre a szolgáltatásokra akkor van vagy lehet szükség, ha az árutulajdonos nem tudja, vagy nem szeretné konténerizáltan be-, illetve elszállíttatni az áruit. Szintén fedett hely a „vámsátor”, ahol a hatóság szemléket végezhet. A terminálon konténerjavító és konténermosó is működik, illetve lehetőség van a flexitankok kezelésére. A terminálfejlesztési projekt meglehetősen komplex volt. A beruházás része volt az egykori Csepel Művek területére bevezető iparvágányok egyes szakaszainak felújítása. A METRANS megvásárolta az iparterület északi részén található Csepel Művek vasúti rendező állomását is, amelynek több vasúttechnikai infrastrukturális elemét, illetve épületét rekonstruálta, és a vasútüzemi személyzet számára komfortos munkahelyeket alakított ki. A cég felújította a járműjavító csarnokot is, így saját mozdony- és vagonkarbantartó bázist tudott kialakítani.

Teljes lefedettség

– Budapesti hubunk nemcsak a METRANS-szolgáltatások teljes körének megjelenése miatt előnyös a szállítmányozó és hajóstársasági partnerek számára, hanem azért is, mert Magyarország egész területén gyorsan, azaz rövid tranzit-, illetve elő- és utófutási időkkel oldható meg a kombinált konténeres áruszállítás. A METRANS tehát „házhoz jön”, és ezt nem csak képletesen mondhatjuk el, hiszen ha a szállítmányozók vagy hajóstársaságok igénylik, „all-in” szolgáltatást is biztosítunk, beleértve a közúti elő- és utófuvarozást, szükség szerint termináli konténer ki- és betárolást, vagy éppen a vámügyintézést. Más piacainkon csak ilyen módon, azaz kompletten kínáljuk szolgáltatásainkat, de Magyarországon a piaci sajátosságok miatt az „all-in” megoldást lehetőségként biztosítjuk. Azt tapasztaljuk, hogy ezzel egyre több ügyfelünk él, felismerve az „egy partner, egy kapcsolattartó, egy számla”, azaz az egy kézből kapott megoldás előnyeit. Az első hónapok tapasztalatai azt mutatják, hogy a szállítmányozók és hajóstársaságok értékelik azon erőfeszítéseinket, amelyekkel a magyar piacon 21. századi, megbízható, pontos vasúti szolgáltatásokat nyújtunk, hiszen a kiváló ár-érték arányú megoldásokat felkínálhatják az iparban és a kereskedelemben működő megbízóiknak. Évek óta érzékeljük, hogy ma már a hi-tech iparágak számára sem „tabu” a konténeres vasúti áruszállítás. Üzleti célunk és szakmai küldetésünk is egyben, hogy ezt a bizalmat az általunk kínált menetrenddel, a rövid tranzitidőkkel, a biztonsággal és pontossággal, valamint a versenyképes árakkal megőrizzük és erősítsük – hangsúlyozta Kiss Péter.

Szabó

Supply Chain Monitor
2017. július-augusztus