Archívum: Trimodális áruelosztó központ

2017. június 22. | Logisztika | Egyéb szektorok

A Mahart Container Center Kft. a vasúti, a közúti és a belvízi áruszállítást összekapcsoló csomópontként szolgálja ki a kombinált fuvarozási megoldásokat. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően a terminál speciális ügyféligényeknek is eleget tud tenni.

Amikor a Csepeli Szabadkikötőt 1928-ban átadták a forgalomnak, a létesítmény a térség legmodernebb közforgalmú kikötője volt, amely – annak ellenére, hogy az elmúlt közel egy évszázad során „sok víz lefolyt a Dunán”, és az áruszállítás világa is átalakult – a mai napig megőrizte szerepét. Ez jelentős részben a Mahart Container Center (MCC) Kft. érdeme, hiszen a kikötő konténerterminálját – annak üzemeltetőjeként – folyamatosan fejleszti, s ennek köszönhetően Budapest szívében egy korszerű trimodális áruelosztó központ áll a vasúti operátorok, illetve a közúti és belvízi fuvarozók rendelkezésére.

Több lábon állva

Az MCC Kft. az elmúlt évtized jelentős léptékű korszerűsítési beruházásait követően a terminál képességeinek további fejlesztésére készül.

Az MCC Kft. május 23-án rendezett partnertalálkozóján jelentették be, hogy Fábián Zoltán veszi át a cég vezetését Gajdán Mártától, aki 18 évig állt a vállalat élén.– Mintegy 4000 m2-rel bővítettük a konténertároló kapacitásunkat 2013-óta, de ez csak egy volt azon fejlesztések sorában, amelyeket az elmúlt években végrehajtottunk. Terminálunk tevékenységének fontos eleme a konténerek javítása, átalakítása, felkészítése ömlesztett áruk fogadására. Ezeket a munkákat saját műhelyünkben végezzük, és már hűtőkonténerek javítására is képesek vagyunk. A műhelynek 2015-től egy többcélúvá alakított épület ad otthont. Ez a létesítmény nemcsak a konténerek javítására, átalakítására szolgál, hanem rakodógépeink szervizelése ugyancsak itt történik, illetve a nagyméretű rakodógépeink és egyéb kiszolgáló-berendezéseink „garázsaként” is használjuk – mondta Fábián Zoltán, az MCC Kft. korábbi kereskedelmi igazgatója, aki június elsejétől átvette a cég irányítását. Hozzátette: a közelmúltban egy új terminál nyitotta meg kapuit Budapesten, és ez jelentősen érintette az MCC forgalmát.

– Azzal számolunk, hogy a következő években a forgalmunk visszaáll az előző évek szintjére, sőt még bővüléssel is számolhatunk, és ehhez több tényező is hozzájárul. Egyrészt számítunk arra, hogy a Távol-Kelet és Európa közötti vasúti konténeres áruszállítás – minden pesszimista prognózis ellenére – jelentősen fejlődik, és ebből terminálunk is profitálhat, sőt profitált is, hiszen április végén partnerünk, az Ekol szervezésében a közel 10 000 km-es utat megtéve megérkezett az első kínai konténervonat az MCC-re. Vannak, akik úgy gondolják, hogy a hosszú távú vasúti konténeres árufuvarozás nem lehet versenyképes a tengeri módozattal szemben, ezáltal életképes sem. Ennek mond ellent az a tényadat, amely szerint 3 évvel ezelőtt a małaszewiczei (Lengyelország) PKP terminál még „csak” 200 000 TEU forgalmat kezelt, tavalyi évben azonban már 800 000 TEU-t. Számunkra ez azt mutatja, hogy a Kína és Európa közötti vasúti forgalomnak van jövője, ami terminálunk számára is fejlődési potenciált jelent. Fontos növekedési bázisunk az, hogy felkészültünk a daruzható félpótkocsik fogadására, ami további irányvonati forgalmat hozhat terminálunkra, ugyanis ez a kombinált szállítóeszköz, pontosabban annak vasúti szállítása – többek között az Európa-szerte jelentkező, a közúti fuvarozásban egyre nagyobb problémát okozó sofőrhiány miatt – mind népszerűbbé válik. Szintén támaszkodhatunk arra, amelyre Magyarországon és a térségben csak kevesen: terminálunk a vasúti és közúti modalitást a belvízi hajózással is képes összekötni. A Dunának, mint áruszállítási folyosónak ugyan megvannak a szűk keresztmetszetei, ennek ellenére meg lehet találni a prosperáló üzleteket, és mi meg is találtuk azokat – jegyezte meg Fábián Zoltán.

Az MCC Kft. 2012-ben vette át a Helogisticstól a dunai hajózási operátori feladatokat. Azóta dolgoznak együtt az Ihorks Shipping hajózási ügynökkel, amely cég az MCC Kft. „meghosszabbított keze” Konstancában. Az együttműködés révén az MCC Kft. hajói hatodik éve szállítják a megbízók áruit a Dunán.

– A tavalyi évben 4800 TEU-nak megfelelő konténermennyiséget továbbítottunk a Dunán hajóval különböző irányokba, és bővíteni tudtuk al-dunai forgalmunkat is, illetve elindítottuk számos ausztriai kikötőt érintő felső-dunai hajójáratainkat. A dunai hajózás számunkra fontos, ezért ezt a tevékenységünket természetesen tovább erősítjük a jövőben, kihasználva trimodális kikötői lehetőségeinket és képességeinket – mondta az ügyvezető igazgató.

A nehéz feladatokat is megoldják

Neutrális piaci szereplőként az MCC több, egyébként saját terminállal rendelkező vasúti operátor „spot” jellegű irányvonatát is fogadja, illetve indítja. Ennek egyik oka az, hogy az elmúlt évtized során olyan képességeket fejlesztettek, amelyek révén speciális megbízói igényeket is ki tudnak szolgálni. Ezek közé tartozik többek között a folyékony áruk – például bitumen – átfejtése, továbbá a konténerizálás, illetve a konténerek kitárolása. A konténerek be- és kitárolását túlméretes, illetve nagy tömegű rakományok esetében is képesek elvégezni a terminálon. Az MCC specialitásai közé tartozik a konténerek átalakítása, amelynek köszönhetően ömlesztett áruk szállítására alkalmas konténert tudnak „varázsolni” a normál szárazárukat szállító, úgynevezett dry konténerekből. Emellett folyékony áruk szállítására szolgáló flexitankok bekészítését is vállalják. Az sem ritka, hogy konténert szigetelnek, például pezsgő, illetve más olyan áru szállítására, amely a hőmérsékletingadozásra érzékeny. Akár 0,5 cm-től egészen 5 cm vastagságú szigetelőréteggel tudják izolálni a konténereket. E megoldás révén – egyes esetekben – elkerülhető a költséges hűtőkonténeres szállítás igénybevétele.

– Mindig is törekedtünk arra, hogy az alapvető konténeremelési, konténerrakodási szolgáltatás mellett úgynevezett long host terminálként állhassunk a megbízók rendelkezésére. Olyan multifunkcionális logisztikai centrumként, ahol az ügyfelek speciális igényeit is ki tudjuk szolgálni, és ha bármilyen extrémnek tűnő szakmai kérdéssel fordulnak hozzánk, ne kelljen azt mondanunk, hogy „bocsánat, mi csak emelünk és tárolunk, minden egyebet tessék önerőből megoldani”. Ezt a víziónkat jelentős részben már megvalósítottuk, és további fejlesztéseinkkel is ezt kívánjuk elérni – hangsúlyozta Fábián Zoltán.

SM

Supply Chain Monitor
2017. június