Archívum: Márka a márkák mögött

2017. június 22. | Gyártás | Elektronikai ipar

A Flex cégcsoport több termék mögött van jelen, mint gondolnánk: legyen szó kávéfőzőről, futócipőről, autóelektronikáról, otthoni vércukorszintmérőről vagy akár drónokról. Teljes életciklus managementet kínál a kis- és középvállalatok, valamint a világ vezető nagyvállalatai számára szinte minden iparágban. Erről beszélgettünk László Tamással, a Flex GSS (Global Services & Solutions) szervezeti egységének magyarországi ügyvezető igazgatójával.

Supply Chain Monitor: A korábban jól ismert Flextronics névből mára már csak a Flex maradt meg. Miért?

László TamásA jelenleg szingapúri székhelyű Flex 45 évvel ezelőtt az USA-beli Szilícium-völgyben alapított startupok egyikeként elsősorban az elektronikai piacra fókuszálta tevékenységét. Mára oly mértékben bővült a tevékenységi körünk és jelenlétünk a különböző piaci szegmensekben, hogy úgy éreztük, a nevünkben szereplő „tronics” szótag már nem fejezi ki szerteágazó tevékenységünket és félreértésre adhat okot ügyfeleink körében. A „tronics” szótag eltörlése mellett újrapozícionáltuk a cégcsoportot, és immáron a termékdizájntól a mérnöki tervezésen és a gyártáson át a teljes supply chain megoldásig end-to-end portfóliót biztosítunk mintegy 13 ipari szegmensben. Az úgynevezett Sketch-to-Scale™ megoldással teljes termék életciklus managementet kínálunk bármilyen méretű vállalat számára 13 iparágban, úgymint autóipar, szórakoztatóelektronika, orvostechnológia, informatika és telekommunikáció, valamint az energetikai szektor. Teljes körű supply chain megoldást biztosítunk a koncepciótól a megvalósulásig a termék teljes életciklusán keresztül úgy, hogy vevőink piacán nem versenytársként jelenünk meg, hanem őket segítjük a nagyobb vevői elégedettségük és piaci részesedésük megszerzésében. Tavalyi árbevételünk globális szinten elérte a 24 milliárd dollárt, és évente mintegy 12 500 különböző új terméket juttatunk a piacra vevőink felkérésére. A piacon nem önálló brandként vagyunk jelen, hanem a nagy márkák mögötti háttérszolgáltatásainkkal: a világon az ismert, innovatív termékeket gyártó cégek közel 50%-ával állunk partnerkapcsolatban, ügyfeleink között szerepel a Nike, a Google vagy a Lenovo, hogy csak a legismertebbeket említsem.

Hogyan került a vevői portfólióba a Nike név?

A Nike hosszú évek óta működő supply chain megoldása a 21. században már nem nyújtott megfelelő megoldást az általa elvárt növekedésre, valamint vevői igényeinek specifikusabb kiszolgálására. Ezt csak a piachoz közelebbi, magasfokú automatizáltság és folyamatkontroll mellett lehet megvalósítani. Így jött képbe a Flex, és ma már jelentős mennyiségben állítunk elő cipőket a Nike számára. Ez jó példája annak, hogy mára a Flexre a megrendelői nemcsak úgy gondolnak, mint az elektronikai ipar markáns szereplőjére, hanem olyan termékek kapcsán is, amelyekbe egyáltalán nem épül be elektronikai alkatrész.

Hazánkban milyen üzletágakkal van jelen a Flex cégcsoport?

A Flex magyarországi tevékenysége kiváló példa a Sketch-to-Scale™ szolgáltatási paletta bemutatására, gyáregységeink Budapesten, Gyálon, Pátyon, Sárváron, Tabon és Zalaegerszegen működnek. Exportárbevétel tekintetében az előkelő 8. helyet foglaljuk el Magyarországon, továbbá Európában egyedülálló módon itt foglalkoztatjuk a legtöbb munkavállalót, közel 10 000 főt. Sárváron hagyományos termelési tevékenységet folytatunk, magas automatizáltsági fokon a vertikális integrációt kihasználva számítástechnikai és műanyagipari eszközöket gyártunk, illetve konfigurálunk, továbbá Zalaegerszegen és Tabon különböző iparágak számára sorozatgyártásban készülnek termékek. Zalaegerszegen technológiai és tréningközpontot is működtetünk. Budapesten található a dizájnközpontunk, ahol több mint 40 mérnök kolléga kifejezetten termékfejlesztéssel foglalkozik. Mindezen túl Budapest vonzáskörzetében működik három telephellyel a Global Services & Solutions (GSS) szervezeti egységünk, amely az én felelősségi körömbe tartozik.

A GSS szegmens portfóliójába milyen tevékenységek tartoznak?

A GSS Magyarországon három helyszínen – Budapesten, Gyálon és Pátyon – van jelen, ahol a megrendelői igényektől függően több mint 1000 főt foglalkoztatunk. Budapesten a központi funkciók ellátása mellett operatív tevékenységet is folytatunk, elsősorban elektronikai termékek szervizelésével és konfigurációjával foglalkozunk. Gyálon közel 10 éve hoztuk létre a logisztikai központunkat, ahol a tervezéstől a kiszállításig magas hozzáadott értékű logisztikai szolgáltatást nyújtunk a tartalékalkatrész-ellátás, valamint a szakszerviz és a termékkonfigurációk területén. Pátyi egységünk Európában egyedülálló komplexitású „just in time” megoldásokat biztosít egy telekommunikációs partnerünk számára. Ezen a telephelyen az optikai hálózati infrastruktúrával szemben támasztott tisztasági elvárásoknak megfelelően tevékenységünket tisztatérben végezzük. Az úgynevezett Configure to Order (CTO) gyártási környezetben az egyedi vevői megrendelések alapján konfiguráljuk és építjük fel a nagy bonyolultságú, jelentős volument képviselő termékeket, amelyek gyors piacra juttatásában is segítünk. Sőt, ezen túlmenően a termékéletciklus végén a fogyasztási piacról kivont árucikkek visszárulogisztikáját is megoldjuk, és mindezt a B2C, a B2B és a kiskereskedelmi szektor számára egyaránt elérhetővé tesszük.

Hogyan épül fel a magyarországi GSS üzletág ügyfélköre?

Több mint 25, különböző iparágban működő vevővel dolgozunk együtt, amelyhez igazodóan különböző termékvonalak mentén szegmentált a tevékenységünk. Jelen vagyunk többek között a számítástechnikai, a telekommunikációs, valamint az orvostechnikai eszközök területén. Mivel a vevőink egyedi elvárásokkal keresnek meg minket, minden megrendelőnk számára dedikált emberi erőforrást biztosítunk – ezért is fektetünk nagy hangsúlyt az emberközpontú munkahelyi környezet megteremtésére –, illetve vevői igényekre szabott területet alakítunk ki az általuk definiált gyártási infrastruktúrával és/vagy szervizszolgáltatási háttérrel.

Tudna erre néhány példát mondani?

Egy ismert számítástechnikai eszközöket gyártó cég számára például a budapesti gyáregységben a kiskereskedelmi forgalomból – akár a szavatossági garancia keretében, akár bármilyen más okból – visszatérő használt vagy új termékek tesztelését és előkészítését végezzük, hogy azok a megfelelő piaci csatornákon ismét értékesíthetők legyenek. Európa számos országából számítástechnikai eszközök, szerverek érkeznek be hozzánk, melyeket tesztelünk, átvizsgálunk, majd ha szükséges, moduláris szinten javítunk, és a megfelelő, vevő által specifikált konfigurációban kiszállítunk. Technológiai képességeinket jól tükrözi az elektromechanikus javítások területe, például drónok és mágnesszalagos háttértároló perifériális rendszerek részegységeinek – robotkarok, olvasófej-egységek stb. – javítását is végezzük. Különleges kompetenciáink közé tartozik a telekommunikációs hálózatok mikrohullámú egységeinek javítása. Az elmúlt években az orvostechnikai eszközök szegmensében egyre nagyobb az igény javítási, vagy magas hozzáadott értéket képviselő gyártási, összeszerelési tevékenységek kiszervezésére, így ezen a területen is jelen vagyunk partnerként. A fentiekből is látszik, hogy tevékenységünk szerteágazó, viszont számos területen van még fejlődési lehetőség, melyek kiaknázásán folyamatosan dolgozunk, ilyen például az Aerospace tanúsítvány megszerzése.

Ha összefoglalóan kellene a Flex cégcsoportot jellemezni, akkor mi lenne az?

Úgy gondolom, egyre több vállalat szembesül az új, internetalapú világ által támasztott kihívásokkal és keresi azokat a megoldásokat, amelyekkel további értéket teremthet vevői számára. Aki szeretné kihasználni ezeket a rendelkezésre álló lehetőségeket és szeretne fejlődni, olyan partnerekkel kell együttműködnie, amelyek értik és ismerik ezt az új világot. Több vevőnk már termékei tervezését is ránk bízza, mert tudja, hogy milyen széles körű tapasztalatunk van a mérnöki tervezőmunkában, a gyártási folyamatokban, a supply chain megoldásokban és a visszárulogisztikában. Ami igazán innovatívvá tesz minket: az a képességünk, amellyel más iparágakban szerzett több évtizedes tudásunkkal támogatjuk vevőink elképzeléseit.       

Jaubert Szilvia
 

Fotók: Flex

Számokban

A Flex több mint 45 éve van jelen a termelő vállalatok partnereként, és számos iparág számára teszi elérhetővé szolgáltatásait előremutató technikai és gyártástechnológiai háttérrel. A cégcsoport tavalyi árbevétele globális szinten elérte a 24 milliárd dollárt. Világszerte mintegy 200 000 munkavállalót foglalkoztat, köztük 2500 tervező- és fejlesztőmérnököt. Több mint 30 országban van jelen 100 telephellyel, mintegy 50 millió m2 gyártási és szervizszolgáltatási területen.

 

Supply Chain Monitor
2017. június