Archívum: Direkt vonatok Kínából Budapestre

2017. június 22. | Logisztika | Egyéb szektorok

Az Ekol Logistics Kft. szervezésében 2017. április 21-én érkezett meg Budapestre az első közvetlen tesztvonat Kínából, május 12-én pedig az első, Magyarországra rendszeresen közlekedő irányvonat áruit fogadták a csepeli MCC terminálon.

A kínai kereskedelmi kapcsolatok elmélyítésében az Ekol török logisztikai szolgáltató cégcsoport magyarországi leányvállalata már a tavalyi év folyamán jelentős lépéseket tett. A Kőbányai úton lévő kínai piacon saját vámirodát nyitott, amelyet a magyar hatóságokkal szoros együttműködésben hozott létre. Ennek hátterében az a kormányzati törekvés állt, mely szerint hazánk uniós csatlakozása után a kedvezőtlen vámkezelési feltételek miatt a környező országokba átvándorolt kínai kiskereskedőket vissza lehessen csábítani. Célként fogalmazódott meg, hogy ezek a kereskedők a Magyarországon forgalmazott árucikkeket itt vámkezeltessék, illetve a kapcsolódó vámtételeket itt fizessék be, növelve ezzel az állami bevételeket, és ennek érdekében a vámhatóság gazdálkodóbarát vámkörnyezetet alakított ki. A kezdeményezés mögé elsőként az Ekol Logistics Kft. állt és 2016. április 29-én vámirodát nyitott a kínai piacon, ezáltal vámügyintézést és havi rendszerességgel vámkonzultációt biztosított a kínai kiskereskedők számára.

Balról: Dr. Kopp Kristóf, a DB Cargo Hungária Kft. trakció üzletág vezetője, Kovács Ákos, az Ekol Logistics Kft. ügyvezető igazgatója, Fábián Zoltán, a Mahart Container Center Kft. ügyvezetője

– Ennek eredményeként jelentősen növekedett mind a vámkezelések száma, mind pedig az ebből származó bevételek. Később a kínai gazdálkodók hozzánk fordultak a szállítások lebonyolítása kapcsán is, így létre hoztuk tengeri, majd légi szállítmányozási üzletágunkat a tavalyi évben – mondta Kovács Ákos, az Ekol Logistics Kft. ügyvezető igazgatója.

A szakember hozzátette: megbízói oldalon a vasúti fuvarozási megoldások iránt is érdeklődés mutatkozott a drága légi, illetve a hosszabb tranzitidejű tengeri szállítás kiváltására, főként olyan szegmensekből – autóipar, elektronikai ipar, divatszektor –, ahol a távol-keleti áruk gyorsabb célba juttatása fontos a költséghatékonyság mellett. A vasúti fuvarozást egyébként Kína a meghirdetett „One belt, one road” (Egy övezet, egy út) projekt részeként szintén stratégiai területnek jelölte ki, hogy az országot még intenzívebben be tudja kapcsolni az európai vérkeringésbe, és erre a kínai állam jelentős támogatásokat biztosít a vasúttársaságoknak.

– A tavalyi évben megvizsgáltuk a vasúti szállítási lehetőségeket és felvettük a kapcsolatot kínai partnerekkel. A Yiwu Timex Industrial Investments Co. céggel kialakított együttműködés kezdetén a Kínából Lengyelországba érkező szállítmányokat közúton hoztuk Magyarországra, s mivel ez jól működött, megállapodtunk abban, hogy közvetlenül Budapestre indítunk irányvonatokat. Ennek köszönhetően az import áruk Magyarországon kerülnek szabad forgalomba, és cégünk emellett közvetett képviseleti szolgáltatást is nyújt a Kínából importáló cégeknek, ami cash flow szempontból jelentős könnyebbség a számukra, mivel átvállaljuk az áfafizetési kötelezettséget – hangsúlyozta az Ekol Hungary ügyvezető igazgatója.

Május 16-án, Kínában az Ekol Logistics Kft. együttműködési megállapodást írt alá a chongqingi székhelyű Yuxinou Logistics Co. céggel a magyarországi viszonylatban közlekedő vonatok indítására vonatkozóan.

Több kínai régióból

Kínából az Ekol Logistics Kft. szervezésében az első áruszállító tesztvonat április 21-én érkezett meg a Csepeli Szabadkikötőbe. A 650 méter hosszú tehervonat 41 konténert szállított több mint 1 millió dollár értékű, főként ruházati cikkekből, acélból, elektronikai termékekből és játékokból álló rakománnyal. A menetidő 17 nap volt, a kínai Hszian városból indított vonat közel 10 000 kilométert tett meg Kazahsztánon, Oroszországon, Belorusszián, Lengyelországon és Szlovákián át a budapesti végállomásig. Az EU-n belüli vasúti fuvarozásra az Ekol Logistics Kft. a DB Cargóval, míg a termináli kezelésre a Mahart Container Center (MCC) Kft.-vel kötött együttműködési megállapodást. A csepeli terminálon május 12-én fogadták az első, Magyarországra rendszeresen közlekedő irányvonat áruit. A vonat Yiwuból indult, így Magyarország a közvetlen kínai vasúti fuvarozás egyik legjelentősebb vonalát, a Yixin’Ou, azaz a Yiwu–Európa folyosót tekintve az ötödik célországgá vált Németország, Lengyelország, Spanyolország és Anglia után. A vasúti járat üzemeltetője a Yiwu Timex Industrial Investments Co. az Ekol Logistics Kft.-vel kötött szerződést a hetente induló vonat európai kezelésére. Ez azt jelenti, hogy az Ekol felelős a vonat egy részének árukkal történő megtöltéséért, továbbá a szerelvény Lengyelországba érkezését követően az Ekol szervezi a vasúti fuvarozást Budapestre, ahol a termináli kezelést, illetve a vámkezelést végzi, továbbá Magyarországon belül, valamint Európa több országába a címzettekhez történő disztribúciót bonyolítja. A rendszeresen közlekedő irányvonatok hetente indulnak Yiwuból, egyelőre egy alkalommal, de a gyakoriság a vevői igényektől függően a későbbiekben növelhető. Az Ekol további kapcsolódási pontokat keres, és májusban, egy 10 napos üzleti út során több Kínai vasúti társasággal folytattak tárgyalásokat annak érdekében, hogy Kína különböző tartományaiból minél több áru érkezzen vasúton Magyarországra. Egyébként a vasúti megoldásokat a török cégcsoport minden országban, ahol saját leányvállalattal van jelen, kiajánlja ügyfelei számára.

– Kínában, május 16-án ünnepélyes keretek között, a Belt and Road Forum égisze alatt rendezett eseményen együttműködési megállapodást írtunk alá az Európába elsőként vonatot indító, chongqingi székhelyű Yuxinou Logistics Co. céggel a magyarországi viszonylatban közlekedő irányvonatokra vonatkozóan. Az első direkt vonat Chongqingból várhatóan a nyár folyamán érkezik majd Budapestre, valamint a menetrend szerinti, Yiwuból indított vonat mellett júniusban Hunan tartományból érkezik egy újabb tesztvonat közvetlenül Budapestre. Célunk, hogy ezek a járatok rendszeressé váljanak, ezzel újabb és újabb megoldásokat kínálva a magyarországi gyártó és kereskedő vállalatok számára több kínai régióból is – emelte ki Kovács Ákos.

JS

Supply Chain Monitor
2017. június