Archívum: Lassan gyarapszik

2016. június 1. | Logisztika | Egyéb szektorok

A magyarországi kiindulású vagy célú légi áruforgalom volumene lassan bővül, és ebben a szegmensben továbbra is az autóipari, illetve az elektronikai ipari termékek dominálnak.

– Teljesen természetes, hogy a világgazdasági folyamatok – így például a dollár erősödése, a kínai növekedési ütem mérséklődése – a légi áruszállításban és szállítmányozásban is leképeződtek, azaz a fuvardíjakban azonnal jelentkeztek: az USA-ba irányuló exportszállítás díjai növekedtek, míg a kínai import fuvardíjak csökkentek. A fuvardíjak mérséklődéséhez az is hozzájárult, hogy az utasszállító légi járatok áruszállítási kapacitása (belly cargo) nagyobb mértékben növekedett, mint a szállítandó áruvolumen, ráadásul csökkent az üzemanyagár, így az úgynevezett üzemanyag-felár gyakorlatilag „eltűnt”, pontosabban beolvadt az általános fuvardíjba. Ennek hatására a kombinált fuvarozási módok, így például a tengeri–légi szállítás árelőnye jelentősen csökkent, tehát számos ügyfél a „tisztán” légi megoldást választotta. Ugyanakkor az is tény, hogy a csökkenő árak ellenére nem indult mennyiségi visszarendeződés a tengeri forgalomból a légi irányába – mondta dr. Sári Csaba, a Schenker Nemzetközi Szállítmányozási és Logisztikai Kft. légi szállítmányozási igazgatója. Kifejtette: a szállítmányozói piacon nem következtek be nagyobb mértékű változások, a fuvarozói oldalon viszont jelentős átrendeződés zajlik. Az európai légitársaságok az eredményeket illetően kihívásokkal küzdenek, helyzetüket pedig sztrájkok is súlyosbítják. A közel-keleti légitársaságok ugyanakkor jelentős bővülést tudnak felmutatni mind a flotta, mind az áruforgalom tekintetében. Expanziójukat az uniós országok csak a saját piacukon, adminisztratív eszközökkel képesek korlátok közé szorítani.

Biztató fejlesztések itthon

– A magyarországi kiindulású vagy célú légi áruforgalom volumene lassan gyarapszik. Ehhez hozzájárul az, hogy az erős dollár valamelyest erősítette az exportot Amerika irányában és mérsékelte a kínai importot. Kínán belül a hagyományos tengerparti gyártóterületek mellé felzárkóztak a nyugatabbra fekvő nagyvárosok is, ezt pedig lassan, de érezhető módon követik a légitársasági járatindítások. A kínai bérek növekedése miatt viszont egyes gyártókapacitások Délkelet-Ázsiába tevődtek át. Mivel a kombinált fuvarozási módok – így a légi–tengeri szállítás – árelőnye jelentősen csökkent, ezért az érdeklődés is lanyhult ezen megoldások iránt. A magyarországi export és import áruforgalomban továbbra is az autóipari, illetve az elektronikai ipari termékek dominálnak, a romlandó áruk marginális szerepet töltenek be az árucserében. A magyar gyógyszeripar hagyományosnak mondható piacaira folyamatosak a szállítások – jegyezte meg dr. Sári Csaba, aki biztatónak nevezte, hogy a közel-keleti légitársaságok mind nagyobb kapacitással jelennek meg a Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtéren is. Ugyanakkor árnyalja a képet, hogy a cargo infrastruktúra Budapesten évtizedes lemaradásban van, s ez értelemszerűen visszaveti fővárosunk regionális elosztó központi törekvéseit. Emellett a környező országokkal összevetve a budapesti repülőtér árukezelési díjai sem mondhatók kedvezőnek. Szintén jó jel, hogy Magyarországon más repülőterek is törekszenek a cargo lehetőségek fejlesztésére, ezek jövőjét azonban még korai lenne megítélni. A siker kulcsa valószínűleg a megfelelő légitársaságok megtalálása, illetve odacsábítása lesz.

Lemaradásban

– A hagyományos cargoszállítás továbbra is megkerülhetetlen a termelő cégek közötti szállításokban. Más a helyzet a kereskedelemben, ahol a B2B kapcsolatok mellett mindinkább előtérbe kerülnek a B2C kiszállítások, de erre a szállítmányozók, illetve fuvarozók jelentős része még nincs felkészülve: nemcsak a kisebb küldeményméretre, hanem az információra vonatkozó elvárásokra sem. Az igényekhez képest tetemes a lemaradás áru nyomon követési oldalról. Ezt egy vállalaton belül is nehéz megoldani, és több résztvevő – így a légitársaság, a vámhatóság, a földi kiszolgálók – esetén pedig nagyon lassan halad az egyeztetési, fejlesztési folyamat. Más szállítási módokkal szemben a légi szállítás pozíciói nem javultak, aki csak teheti, elkerüli a tervezett légi szállításokat – mutatott rá a gyengeségekre a Schenker Kft. légi szállítmányozási igazgatója.

Kényszer szülte „okos” megoldások

Dr. Sári Csaba, a Schenker Kft. légi szállítmányozási igazgatója– Minden piacnak van „érési” ideje. A szállítmányozás területén, és azon belül is az air cargo szegmensben jelenleg egy folyamat közepén vagyunk. Azt tapasztalhatjuk, hogy a megbízók oldaláról folyamatos a nyomás a díjak csökkentésére, hiszen a termelő és kereskedő cégek szintén valamilyen piaci kényszer mentén szervezik ellátási láncaikat. Ugyanakkor az alacsony ár mellé minőségi szolgáltatást és pontosan kalkulálható tranzitidőt várnak el. Gyakorlatilag figyelmen kívül hagyják azt, hogy a díjak és a minőség között nagyon szoros az összefüggés. Előbb-utóbb azonban mindenki kénytelen lesz szembesülni a valósággal, és elfogadni azt, hogy a nagyobb biztonságért, a gyorsaságért és kiszámíthatóságért többet kell fizetni, hiszen mindennek a megteremtése mögött fejlett rendszerek, óramű pontossággal működő logisztikai hálózat, és temérdek szakember munkája áll. Jelenleg ez a felismerés még nem terjedt el széles körben, legalábbis a megbízók tömegesen még nem fogadták el ezeket a szakmai érveket. A speditőrök ezért a díjmérséklési lehetőségek kimerülésekor új, jó értelemben vett „okos” megoldások felé fordulnak ügyfélkörük megtartása és bővítése érdekében. Egyes lehetőségeket maga az élet szállít: ilyen például a közel-keleti légitársaságok térségi megjelenése, amely minden szállítmányozó cég számára adott. Lényeges, hogy az említett „okos” megoldások kidolgozásához közel kell kerülni az ügyfélhez, mert csak így lehet pontosan feltérképezni, mi az, amire leginkább szüksége van, illetve amire holnap szüksége lesz – fogalmazott dr. Sári Csaba.

A szakember megemlítette, hogy az elmúlt években a légi áruszállítás – szállítmányozók, légitársaságok, repülőterek által működtetett – infrastruktúrájában és folyamataiban szinte csak a gyógyszerszállítási láncban valósultak meg jelentősebb fejlesztések, és azok is a megbízók jól definiált igényeinek, illetve a törvényi szabályozás hatására. E fejlesztések elsősorban a repülőtéri raktárakat érintették, de megjelentek olyan felszerelések, mint például a termotakarók, továbbá regisztrációs és nyomkövetési eszközök, amelyek a folyamatok validálásában játszanak fontos szerepet. Emellett új, fejlettebb aktív és passzív termokonténereket állítottak forgalomba, tehát a lehetőségek egyértelműen bővültek. Az említett probléma azonban még a gyógyszeripari területen is felbukkan: az elvárt technológiai megoldások és fejlesztések ellenértékét a piac nem hajlandó megfizetni, így az új rendszerek csak lassú tempóban terjednek el.

A minőségi verseny korszaka

– A legnagyobb kihívást az air cargo ágazatban, Magyarországon és világszerte egyaránt az informatikai modernizáció jelenti. A „légitársasági kamionra” kerülő áruk esetében a nyomon követés gyakran nem megfelelő minőségű. Általánosnak mondható megbízói és szállítmányozói elvárás, hogy nagyobb átláthatóságra, pontosabb információra lenne szükség a légitársaságok által szervezett elő- és utófutások esetében. Ehhez a technológia adott, de a szabályozók, szokások bástyáit nehéz lebontani. Mindenesetre a piac nem fog kegyelemezni azoknak, akik nem hajlandók meghallgatni a megbízók üzenetét, igényeit. Az air cargo területén a díjak összehasonlíthatóságának kérdése is napirenden van. Véleményem szerint a teljes transzparencia hamarabb megvalósul, mint azt ma sokan gondolják. Abban a pillanatban, amikor ez megtörténik, valamennyi szolgáltatónak el kell gondolkodnia azon, hogyan különböztesse meg magát a piacon, és milyen valós hozzáadott értéket tud majd nyújtani ügyfelei számára – hívta fel a figyelmet dr. Sári Csaba. Hozzátette: nem véletlen, hogy a DB Schenker cégcsoport alapvető célja, hogy ne csak mennyiségi, hanem minőségi szempontból is piacvezető maradjon.

– Erős ügyfél- és piaci orientációval best in class megoldásokat kínálunk, és folyamatosan fejlesztjük hatékonyságunkat, hogy az így elért előnyöket versenyképes logisztikai ajánlatokra konvertáljuk. A DB Schenkert sokan elsősorban general cargo szállítmányozóként tartják számon. E tévhit eloszlatására mindent megteszünk, hiszen bármely speciális árufélét képesek vagyunk szállítani, illetve különleges igényeket, így például a légi áruszállítási terület esetében on board courier megbízásokat is napi szinten teljesítünk – mondta a légi szállítmányozási igazgató.

Technológiai megoldások az ügyfelek szolgálatában

– Tavaly a légi áruszállítás globális piacán stagnálás volt tapasztalható, amely már inkább minimális csökkenés irányába mutatott. A kedvezőtlen trend alól csak egyetlen régió, az észak-amerikai jelentett kivételt, ahol jelentős növekedést regisztráltak a 2015-ös, nyugati-parti tengeri kikötői sztrájkok miatt. A jó eredményhez tehát egy másik modalitás átmeneti problémái is hozzájárultak. A szállítási díjakra természetesen a világviszonylatban csökkenő olajárak szintén hatással vannak, az árazási stratégiát tekintve pedig eltűnőben van a fuvardíjak megbontása bázisdíjra, üzemanyagra és biztonsági pótlékra. Több légitársaság „all inclusive” díjakra váltott, vagy csak egyetlen pótlékkal kalkulál – világított rá a légi áruszállítás alapvető globális trendjeire Gécsek Attila, a Geodis Calberson Hungaria Kft. légi- és tengeri üzletegység vezetője. A szakember a magyarországi specialitásokkal kapcsolatban kifejtette: a hazai air cargo piac méretét nehéz megbecsülni, mert több szállítmányozó európai gateway stratégia mentén dolgozik, az azonban bizakodásra ad okot, és a régió növekedését látszik alátámasztani, hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre üzemelő, részben vagy egészben áruszállító járatok kapacitása bővül.

– Cégünk tavaly kétszámjegyű növekedést ért el mind a budapesti légikikötőből induló, mind a frankfurti állomásról indított volumenek tekintetében. Legjelentősebb légi export- és importirányunk az észak-amerikai régió, amelyben 2015-ben jelentősen bővítettük szolgáltatásaink körét, valamint munkatársaink létszámát, miután felvásároltuk a világ egyik vezető 3PL szolgáltatóját, az amerikai Ozburn- Hessey Logistics vállalatot. Az árufélék tekintetében éppen a stratégiailag fontos piacaink, köztük a high-tech iparágak és az autóipari szegmens adta a légi áruforgalom volumenének legnagyobb részét. Jelentős számú túlméretes szállítmányt is célba juttattunk. A speciális áruk szállításában nagy rutinnal rendelkezünk, de szakmailag minden egyes projekt valódi kihívást jelent, hiszen nincs két teljesen egyforma feladat. Büszkék vagyunk arra, hogy vállalatunk szállította – tudomásunk szerint – a világ eddigi legnagyobb túlméretes légi áruját, egy szélturbina alkatrészt Kínából Dániába – jegyezte meg Valkai-Geyer Mercedes, a Geodis értékesítési igazgatóhelyettese.

Az üzletegység-vezető elmondta: mind több megbízó igényli azt, hogy online ügyféladminisztrációs felület álljon rendelkezésére. Elvárják az olyan közös platformok meglétét, amelyek segítségével online könyvelhetik küldeményeiket, a saját rendszerükbe üzeneteket továbbíthatnak, státuszokat frissíthetnek, riportot készíthetnek, számlát tölthetnek le, vagy ellenőrizhetnek, vagyis automatizálhatják és transzparenssé tehetik logisztikai-üzleti folyamataikat. Éppen ezért a magyarországi Geodis iroda is biztosítja ezeket a lehetőségeket ügyfelei számára. A vállalat folyamatosan keresi azokat a technológiai megoldásokat, amelyekkel az ügyfélkiszolgálás még gyorsabbá, biztonságosabbá és ésszerűbbé tehető – ennek köszönheti azt is, hogy a korábbi években már négy alkalommal nyerte el az év légi szállítmányozója címet.

SzM

Fotók: Budapest Airport
(Hardy Mihály és Kurucz László)

Supply Chain Monitor
2016. június