Archívum: Precízen kidolgozott tárolási megoldások

2016. május 17. | Logisztika | Egyéb szektorok

A Paccar Parts magyarországi disztribúciós központja számára a tárolástechnikai megoldásokat az SSI Schäfer szállította. Az együttműködés részleteiről Varga Melindával, a központ vezetőjével és Kardos Péterrel, az SSI Schäfer Systems International Kft. ügyvezetőjével beszélgettünk.

Supply Chain Monitor: Milyen feladatokat lát el a disztribúciós központ?

Varga Melinda, a Paccar Parts magyarországi disztribúciós központjának vezetőjeVarga Melinda: Az Egyesült Államokban, 1905-ben alapított Paccar autógyár a II. világháborút követő évtizedekben nemzetközi vállalatcsoporttá növekedett, és több neves járműipari cég, köztük a hollandiai központú DAF tulajdonosává vált. Az anyavállalat 1992-ben hozta létre a Paccar Parts leányvállalatot, amely a cégcsoporthoz tartozó haszongépjármű-gyártók aftermarket folyamatait szolgálja ki. Világszerte 17, Európában pedig 5 Paccar Parts Distribution Center működik – köztük a magyarországi –, ahonnan a DAF teherautók pótalkatrészeit, komponenseit juttatják el a kereskedőkhöz. A Paccar Parts menedzsmentje a 2000-es évek közepén vette fontolóra egy logisztikai bázis létesítését térségünkben, hogy a kereskedelmi és szervizigényeket hatékonyan kiszolgálja a Baltikumtól Törökországig, Ukrajnától Olaszországig. A választás Magyarországra, azon belül pedig Zsámbékra esett az M1-es autópálya és Budapest közelsége miatt. Cégünk egy 33 hektáros területet vásárolt, ahol 2007-ben zöldmezős beruházással építette fel 24 000 m2 alapterületű korszerű bázisát. Ide érkeznek Hollandiából, a Paccar Parts eindhoveni áruelosztó központjából, valamint a beszállítóktól a DAF, TRP és Paccar márkajelzésű járműalkatrészek és komponensek, amelyeket a kereskedések és szervizek megrendelései alapján komissiózunk, az ügyfelek komfortosabb kiszolgálása érdekében csomagokba rendezünk, vagy szűrőkből szetteket állítunk össze, majd útnak indítjuk azokat a címzettekhez. Jelenleg mintegy 22 000 cikkszámot kezelünk, és Zsámbékról 22 európai ország DAF alkatrészeket forgalmazó kereskedőit, illetve márkaszervizeit szolgáljuk ki.

Milyen tárolási rendszert igényelt az alkatrész-disztribúció folyamata?

Varga Melinda: A Paccar Parts hálózatában a folyamatok rendkívül jól szervezettek, s ez a több évtizedes nemzetközi tapasztalatainknak, illetve az egységes, valamennyi elosztó központ által közösen használt, saját fejlesztésű raktárirányítási rendszerünk (WMS) intelligenciájának is köszönhető. Minden központban azonos a protokoll: a beérkeztetésnél elvégezzük a szükséges ellenőrzéseket, majd megkezdjük az áruk betárolását a WMS által meghatározott lokációkra. A betárolás „logikája” többek között figyelembe veszi az egységcsomagolások, így a raklapok, a fém és a kombinált fém-fa tárolórekeszek, -dobozok típusát, illetve méretét, továbbá az ezekben lévő alkatrészek összsúlyát. A lokációk kiosztásnál arra is tekintettel vagyunk, hogy gyorsan vagy lassan forgó alkatrészekről van-e szó. Ezzel a stabil rendszerrel dolgoztunk már 2008-ban, a magyarországi központ üzembe állításának idején, és ehhez kellett a megfelelő tárolási rendszert kialakítani. A célunk az volt, hogy a vevői megrendeléseket a beérkezést követő 24 órán belül teljesítsük egy 750 km sugarú körben. Alapvetően raklapos állványrendszerben gondolkodtunk a nagyobb és a közepes méretű komponensek, illetve az azokat tartalmazó egységcsomagolások kapcsán. A kisebb alkatrészek esetében pedig egy olyan állványrendszerre volt szükségünk, amely mind a tárolás, mind a komissiózás szempontjából maximális hatékonyságot biztosít. A tervezés és a kiépítés feladatával természetesen egy megfelelő piaci jelenléttel, szakmai tapasztalattal és referenciákkal rendelkező partnert kívántunk megbízni, ezért meghívásos tendert írtunk ki. Végül a választásunk az SSI Schäfer Systems International Kft.-re esett.

Mivel emelkedett ki a mezőnyből az SSI Schäfer?

Varga Melinda: A vállalat mérete, pénzügyi stabilitása, nemzetközi és magyarországi referenciái egyértelművé tették, hogy az SSI Schäfer minden szempontból stabil partner lehet számunkra. A kiválasztásnál lényeges szempont volt az általuk ajánlott versenyképes ár, valamint a rövid megvalósítási határidő, illetve az, hogy helyi képviselettel, szakértőkkel, szervizcsapattal rendelkeznek. Mivel disztribúciós központunk amerikai minta szerint épült, és számos tengerentúli szabványt alkalmazunk, ezért azt is számításba vettük, hogy a kiválasztott szállító jól ismerje az amerikai és európai sztenderdeket, legyen szó méretekről vagy biztonsági előírásokról. Számunkra ez utóbbiak kiemelten fontosak, hiszen cégünk filozófiája szerint a biztonság minden más szempontot megelőz. Meggyőződtünk arról, hogy az SSI Schäfer – világcég lévén – otthonosan mozog az amerikai, illetve európai szabványok és szabályok világában is. A tenderfolyamat végén egyértelműen látszott, hogy mindent összevetve az SSI Schäfer ajánlata az optimális számunkra.

Mennyi idő alatt épült a tervből működő rendszer?

Varga Melinda: Az előkészítés, a koncepció egyeztetése és finomhangolása 2-3 hónapot vett igénybe. Miután vállalatunk menedzsmentje jóváhagyta a terveket, az SSI Schäfer 1 hónap alatt építette fel a teljes rendszert.

Milyen megoldásokat szállított az SSI Schäfer?

Kardos Péter, az SSI Schäfer Systems International Kft. ügyvezetőjeKardos Péter: Az igényekből adódóan több különböző rendszert installáltunk. A legnagyobb tárolókapacitást a PR600 típusú, hosszanti áthidalós, raklapos állványrendszerünkből építettük ki. A 7 szintes, szintenként 2000 kg, mezőnként – 200/1800 mm szintosztásnál – 14 000 kg terhelhetőségű rendszerben a szintek és a mezők méretezése nem egységes. Ez abból adódik, hogy a Paccar Parts magyarországi disztribúciós központjában nemcsak szabványos EUR raklapokat kezelnek, hanem úgynevezett fél-raklapokat és ezekkel azonos méretű tárolórekeszeket, valamint a DAF saját szabványa szerinti rácsos fémrekeszeket, illetve ezekkel egyező paraméterekkel rendelkező egyutas palettákat is. A raklapos állványok mellett kisebb volumenben karos és görgős, átfolyó rendszerű, raklapos állványokat is telepítettünk. A kisebb méretű alkatrészek tárolásához jelentős területen installáltunk R3000 típusú polcos állványokat, melyek egy része a galérián kapott helyet. A gyorsabban forgó alkatrészek az alapszinten, míg a lassabban forgók a galérián kerülnek elhelyezésre. Ezt a megoldást a polcos rendszerrel egy térbe telepített KDR görgős komissiózó állványrendszer teszi teljessé.

A közel egy évtized során hogyan „vizsgáztak” az SSI Schäfer rendszerei a gyakorlatban?

Varga Melinda: Kizárólag kedvező tapasztalatokról tudok beszámolni. Minőségi problémákat sem a szerkezetek, sem a szolgáltatás kapcsán nem érzékeltünk. Az a néhány eset, amikor nekünk kellett keresnünk az SSI Schäfert, az igény-, illetve folyamatváltozásainkból adódott. Az egyik ilyen alkalom például akkor volt, amikor az áruérkeztetési területhez legközelebb elhelyezkedő görgős, átfolyó rendszerű, raklapos állványok alsó szintjeinek egyes mezőit eltérő mértékben ki kellett szélesíttetnünk. Erre azért volt szükség, mert egyre nagyobb volumenben érkeztek az EUR palettáktól eltérő méretű egyutas raklapok, így a korábbi áruforgalmi jellemzőkhöz igazított lokációs dimenziók gyengítették a hatékonyságunkat. Jeleztük igényünket az SSI Schäfer csapatának, néhány hét múlva pedig már „fogadóképesek” voltak az „átszabott” lokációk. Raktártechnikai beszállítónk teljesítménye tehát messzemenően megfelelt az elvárásainknak. Olyannyira, hogy a Zsámbékon felépített rendszert megismerve az eindhoveni disztribúciós központunk is az SSI Schäfert bízta meg egy hasonló projekt megvalósításával, 2015-ben pedig mi is újra a céghez fordultunk egy nagyobb volumenű beruházás kapcsán.

Milyen feladattal bízták meg partnerüket?

Varga Melinda: A Paccar Parts áruelosztó hálózatában egyre növekszik az alkatrészgyártók direkt beszállításainak aránya, és erre a központunknak is fel kellett készülnie. Ezért az anyavállalatunk vezetése 2014-ben döntött arról, hogy az addig használaton kívül lévő 10 000 m2-es területet is beépíti, s a már meglévő, több mint 11 000 palettahelyet további 5000 raklap kapacitással egészítjük ki. Az ehhez szükséges állványrendszer tervezésével és felépítésével 2015 júliusában bíztuk meg az SSI Schäfert. Emellett a tűzi-víz (sprinkler) rendszerünk gépészeti elemeit védő rácsrendszer kiépítését is megrendeltük, illetve a kisebb alkatrészek komissiózó területén is szükség volt egy „apró”, de a teljes folyamat szempontjából jelentős hatékonyságnövekedést eredményező átalakításra.

Ezúttal mely állványtípusokra esett a választás?

Kardos Péter: Az új raktárépületben – a korábbi projekthez hasonlóan – a PR600 típusú, hosszanti áthidalós, raklapos állványokból, valamint karos és görgős, átfolyó rendszerű raklapos állványokból építettük fel a rendszert. A megfogalmazott igények, a hatékonyság és a termelékenység, azaz a kiszedési pontosság és a komissiózási idő optimalizálása érdekében, közös együttgondolkodás és tervezés után, a kisebb alkatrészek tárolására és komissiózására szolgáló területen nagyméretű rekeszek befogadására alkalmas, hátulról tölthető BR 400 típusú komissiózó állványokból építettünk sort a KDR görgős komissiózó állványsorral szemben. A két rendszer által alkotott folyosót oldalsó megvezető sínekkel láttuk el. Az átalakítás eredményeként, a DAF eindhoveni központjához hasonlóan, a zsámbéki disztribúciós központba érkező nagyobb rekeszekből az alkatrészeket már nem szükséges kisebb tárolóegységekbe átrakni, majd azokból kiszedni a megrendeléseknek megfelelő tételeket, hanem a nagyobb rekeszek közvetlenül betárolhatók a BR 400 típusú állványokra. A folyosó felőli oldalon a rekeszek felső záróléce leemelhető, így az operátorok azokból a tárolókból komissiózhatnak, amelyekben az alkatrészek beérkeztek. Ahhoz, hogy ez a rendszer így működjön, kisebb átalakítást kellett végrehajtanunk a sztenderd BR 400 típusú állványokon.

Kizárólag sztenderd elemekből építkeztek a két projekt során, vagy alkalmaztak egyedi megoldásokat is?

Kardos Péter: Vállalatunk világszerte piacvezetőnek számít a raktártechnikai, intralogisztikai rendszerek területén. Termékportfóliónk az iroda- és üzemberendezésektől vagy a professzionális ipari hulladékkezelés eszközeitől kezdve az állványrendszereken és a teljesen automatizált raktárakon át a raktármenedzsment szoftverekig, illetve hi-tech raktártechnikai kiegészítőkig terjed. Mindez magyarországi bázissal és szakértői, illetve szervizcsapattal egészül ki, a háttérben pedig mintegy 400 mérnök segíti munkánkat 4 nemzetközi kompetenciaközpontunkban. Lényeges az is, hogy kizárólag minősített, nagy szakmai tapasztalattal rendelkező kivitelező csapatokkal dolgozunk. Mindez képessé tesz minket arra, hogy a valódi műszaki kihívást jelentő projekteket is elvállalhassuk, illetve maximális minőségben teljesítsük. Cégünk minden rendszer tervezésénél figyelembe veszi a vonatkozó előírásokat és szabványokat. Különösen fontos megemlítenem, hogy Magyarországon is érvényben van azon szabályozás, mely szerint a tervezés során figyelembe kell venni a terület szeizmikus besorolását, azaz a földrengési hatások figyelembe vételét követeli meg minden rendszertervezőtől. Ez megbízóink számára is nagy jelentőségű, hiszen így tudhatják biztonságban rendszerüket, és így tesznek eleget a vonatkozó előírásoknak, az élet- és vagyonbiztonság megteremtésének, s nem utolsó sorban az esetleges ellenőrzések során nem szembesülnek ennek hiányával, ami akár következményekkel is járhat. A Paccar Parts zsámbéki disztribúciós központjában kialakított tárolási megoldás technológiai szempontból nem igényelt külön mérnöki fejlesztést, de azért némi „pluszt” hozzáadtunk a sztenderd rendszerekhez. Példaként említhetők a hosszanti áthidalós, raklapos állványrendszereknél alkalmazott, speciális kialakítású rácsok, amelyek elülső, azaz folyosó felőli oldala lefelé, míg a belső oldala felfelé hajlított. Az elülső oldali hajlítás a stabilabb rögzítést, illetve az anyagmozgató gépekkel történő be- és kitárolást segíti, a hátsó, felfelé hajlított peremnek pedig túltolásgátló szerepe van. Ennek előnyei a felsőbb szinteken való be- és kitárolás során hatványozottan érvényesülnek. A rács másik funkciója abból adódik, hogy átfedi az áthidalókat, amelyekre a raktárak többségében jellemzően nem tárolnak raklapot, így azonban erre is lehetőség nyílt. Ezzel a megoldással javult a helykihasználtság, hatékonyabbá vált a tárolási rendszer egésze, hiszen sokkal rugalmasabban határozhatják meg a lokációkat a rakatok számára. Mindez jól szemlélteti, hogy partnerünknél a biztonság és a hatékonyság a „legapróbb” részletek esetében is fontos szempont volt, mi pedig ennek megfelelően terveztük a felépített rendszereket, illetve javasoltunk praktikus megoldásokat.

Hogyan értékelik az eddigi együttműködést?

Varga Melinda: Már az első pillanatban beigazolódott, hogy a megfelelő beszállítót választottuk. Az általunk megadott, áruforgalmi adatokat, valamint a palettatípusok megoszlását és helyét tartalmazó specifikációk alapján rövid határidővel dolgozták ki az első terveket, amelyeket közösen tovább finomítottunk. Meggyőző volt számunkra, hogy partnerünk szakemberei proaktívan gondolkodtak, vagyis nemcsak megvalósították az általunk elképzelt rendszert, hanem hasznos javaslataik, ötleteik révén hatékonyabbá is tették azt. A kivitelező csapat gyorsan és fegyelmezetten dolgozott, és nyoma sem volt annak, hogy „lezseren” kezelték volna a vonatkozó jogszabályoknál is szigorúbb munkavédelmi előírásainkat. Szintén kiemelendő, hogy a projektek zárását követően sem „engedték el a kezünket”. Ha nem is folyamatos, de rendszeres kapcsolatban állunk, hogy közösen feltárjuk a további lehetőségeket a hatékonyabb működés érdekében.

Kardos Péter: A raktártechnikai beruházások többségénél az ügyfelek célokat, elképzeléseket fogalmaznak meg, és gyakran még specifikációt sem kapunk, hiszen egy megbízó nem feltétlenül rendelkezik belső logisztikai csapattal, vagy egész egyszerűen nincs kapacitása az akkurátus tervezésre, mert a saját tevékenységére koncentrál. Ilyen projekteknél az előkészítés természetesen valamivel több időt vesz igénybe. A Paccar Parts esetében azonban rendkívül precízen kidolgozott tárolási koncepciót kaptunk, s ez gyorsabbá tette a tervezés folyamatát. Az együttműködés a kezdetektől fogva kiváló, ami nem csoda, hiszen mindkét fél nagy múltú, a minőség és a pontosság iránt elkötelezett cég. Cégünk nem csupán termék- és rendszerszállító, annál sokkal több. A telepítés után is a partnerek rendelkezésére állunk, akár a rendszerek vizsgálatával, javításával kapcsolatban, de rendszeresen hívnak minket olyan megbeszélésekre, együttgondolkodásra, ahol szakértelmünkben bízva a tanácsunkat kérik a folyamataik fejlesztéséhez.

Ha egyetlen olyan eredményt kellene kiemelni, amelyhez az SSI Schäfer állványrendszerei hozzájárultak, mi lenne az?

Varga Melinda: Kiemelkedően magas a készletpontosságunk és rendkívül alacsony a kiszállítási hibaindexünk. Az eredmények főként elkötelezett kollégáimnak és a Paccar Parts precíz folyamatainak köszönhetők, de sikereinkben egyértelműen fontos szerepe van az SSI Schäfer raktártechnikai megoldásainak is.        

Szabó Márton

Supply Chain Monitor
2016. május