Archívum: Átalakult versenykörnyezet

2016. április 1. | Logisztika | Egyéb szektorok

A nemzetközi gyűjtőszállítmányozásban a mind rövidebb tranzitidők, illetve a hozzá adott érték szolgáltatások jelentik ma már a versenyképes megoldások alapjait.

Hajdu Imre– A szállítmányozási piac egészét alapvetően az erős verseny, illetve az alacsony üzemanyagárak miatti árcsökkenés jellemzi amellett, hogy az utóbbi években a fuvardíjak csökkentésére irányuló törekvés egyre határozottabban érvényesült az ügyfelek oldaláról. A gyártó és kereskedő cégek a készletek minimalizálásával optimalizálják költségszintjüket, ehhez azonban elengedhetetlen a gyors utánpótlás biztosítása, így az elvárt tranzitidők rövidülése is tendenciaként jelentkezik. Ma már például a spanyol–magyar importrelációban, a gyűjtőforgalom esetében szinte alapelvárás a 96 órás leadtime, függetlenül a felvétel és a leadás helyétől – vélekedett az aktuális piaci helyzetről Hajdu Imre, az EKOL Logistics Kft. operációs vezetője. Mint mondta: a török logisztikai szolgáltató 2013 végén jelent meg Magyarországon saját leányvállalattal, így új piaci szereplőként viszonylag könnyebb volt gyors fejlődést elérni. Az első teljes üzleti évben a volumen – így többek között a gyűjtő áruszállítás arányának – növelése volt a fő feladat, s ez a célkitűzés az idei év elején vált teljessé. Míg tavaly a gyűjtőszállítmányozásban a török, spanyol, portugál, görög és holland relációk jelentették a fő irányokat, addig idén már 13 országot fed le az EKOL rendszeres járatokkal.

 – A gyűjtőforgalmi irányok bővítését egyrészt a meglévő partnereinknél mutatkozó igény, másrészt az általunk elnyert tenderek indukálták, főként az autóipar és az FMCG-szektor területén, de messze vagyunk még a nagyobb ívű terveink megvalósításától – mondta az operációs vezető, aki kitért arra is, hogy a gyűjtőszállítmányozás igénybe vétele a teljes rakományokkal szemben költségmegtakarítási módként jelentkezik az ügyfeleknél, ráadásul hasonló tranzitidővel, mint az FTL fuvarok esetében. További elvárás a folyamatos nyomon követés és a napi szintű teljesítési jelentések – aktuális státusz, eltérési riportok stb. – biztosítása, illetve olyan adminisztrációs terhek átvállalása, mint például az EKÁER kezelése. A valós idejű információáramlás érdekében pedig az interfész-megoldások is mindinkább elvárásként fogalmazódnak meg a megbízók részéről.

– A gyűjtőszállítás területén jelenleg az expressz szolgáltatások iránt mutatkozik a legnagyobb kereslet, s erre a rövid piaci jelenlétünk ellenére is jól berendezkedtünk. Cégünk számára az előrakás és két gépkocsivezető biztosítása nem jelent problémát. Emellett igény esetén különféle speciális – osztott rakterű, gyógyszerszállításra minősített, könnyített felépítményű – pótkocsikkal is végzünk szállítást, s ezek mindegyike 3 méter belmagasságú megatréler – mondta Hajdu Imre.

Az EKOL Logistics Kft. egyedi szolgáltatásai közé tartozik többek között a Hollandiába irányuló, nagy értékű áruk gyűjtőszállítása két gépjárművezetővel (megállás nélküli shuttle), dobozos szerelvénnyel, heti 2 indulással, valamint a spanyol relációban a 96 órás door-to-door szolgáltatás biztosítása. Törökország tekintetében pedig, a piacon egyedülálló módon „all in” gyűjtőszolgáltatást tesz elérhetővé a logisztikai szolgáltató: saját alkalmazottakkal és eszközökkel végzi a felvételt, a vámkezelést, a szállítást, illetve az áruk leadását mind export, mind import irányban, mindezt napi automatikus státuszjelentésekkel megtámogatva.

Gyakori indítások és rövid, garantált tranzitidők

Palicska Judit Magdolna– Az elmúlt években folyamatos piactisztulás figyelhető meg a szállítmányozási szektorban. A kisebb piaci szereplők közül – főként a közúti fuvarozási szektorban – számos cég csődbe ment. Így egyre inkább beigazolódik az a nézet, hogy csak a nagy- és közepes méretű szolgáltatók maradhatnak talpon. Emellett átalakult a versenykörnyezet, a növekvő vevői igények egyre nagyobb kihívást jelentnek a piaci szerepelők számára. A logisztikai és/vagy közúti fuvarozó társaságok sikerességét leginkább az általuk nyújtott szolgáltatások időparaméterei befolyásolják. Az időbeli hatékonyságot egyre alacsonyabb árrés és költséghatékonyabb, takarékosabb megoldások mellett kell biztosítani. A versenyképesség megítéléséhez az árakban foglalt összes kondíciót figyelembe kell venni, így a fizetési feltételeket, a kedvezményeket, a többletszolgáltatásokat, az egyedi kondíciókat – hogy csak néhányat említsek – vázolta a piaci tendenciákat Palicska Judit Magdolna, a Waberer’s Network Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzátette: az elmúlt időszakban egyértelműen növekedett a kereslet a Waberer’s Network szolgáltatásai iránt. Ez annál is inkább jó hír, mert a Waberer’s név hallatán a leendő, illetve potenciális partnerek még mindig elsőként a komplett rakományokra, nagy volumenű megrendelésekre gondolnak. A cégcsoport Network üzletága azonban kifejezetten a kisebb rakományok, akár egy raklapos tételek szállítására specializálódott. Hazánk mellett a cég legfontosabb piacai közé tartozik Németország, Olaszország, Franciaország, az Egyesült Királyság és Spanyolország. Az utóbbi időben főként az olaszországi feladású, illetve címzésű fuvarfeladatok tekintetében volt bővülés a vállalatnál.

Általánosságban elmondható, hogy az Európát nagymértékben érintő világpolitikai események (menekültválság, ukrajnai konfliktus) negatívan befolyásolják a tranzitidők alakulását. Egyes relációkban a határellenőrzések, lezárások megnehezítik a szállítmányozók munkáját, a teljes útzárak pedig ellehetetlenítik a közúti fuvarozást. – Partnereink többsége számára ezek a hátráltató tényezők nem érzékelhetők az általunk nyújtott szolgáltatásokban, mindig vállalható tranzitidőt kommunikálunk feléjük. Kollégáinknak azonban jelentős többletmunkát okoz a jelenlegi európai helyzet – mondta Palicska Judit Magdolna. Az ügyvezető szerint a gyűjtőszállítmányozás területén a gyorsaság és a költséghatékonyság mellett – az előbbiekben vázolt okok miatt – ma már a biztonság és a megbízhatóság is az ügyfelek alapvető elvárásai között szerepel. Minél gyakoribb indítás és rövid, garantált tranzitidő – ez a két kulcsszó a gyűjtőszállítmányozási piacon. Ezért a cég naponta indít járatokat a fő relációkba, és 48/96 órás tranzitidőt kínál Európa országaiban. Napi indítású járataikkal Bulgáriát és Romániát is lefedik. A balkáni térségbe és a Görögországba irányuló direkt gyűjtőszolgáltatás szintén a cég erősségei közé tartozik. A Waberer’s Network a gyűjtőfuvarozás mellett többletszolgáltatásokat is biztosít. Így például a regionális disztribúció keretében 24 órás futási időt garantál a régió több országába (Ausztria, Szlovákia, Csehország). A tevékenységi portfólió részét képezik az FMCG-szektorra kialakított regionális disztribúciós megoldások is, a magyarországi szolgáltatás kiterjesztéseként.

– Az anyacégnek köszönhetően olyan komplex szolgáltatásokat kínálunk, amelyeket csak nagyon kevesen a piacon: a csomagolási tevékenységtől kezdve a kis volumenű megrendeléseken keresztül egészen a komplett rakományok, vagy akár veszélyes áruk szállítását egyaránt vállaljuk. Igény esetén vámügyintézést, vagy door-to-door, esetleg expressz szolgáltatást is biztosítunk. Személyes felelősségünknek érezzük, hogy a ránk bízott áruk biztonságban és határidőre célba érjenek. Mindig arra törekszünk, hogy megbízóink üzleti igényeinek figyelembevételével optimalizált megoldásokat dolgozzunk ki, ezért minden partnerünket dedikált kapcsolattartó szolgálja ki, aki segítséget nyújt a számukra megfelelő szolgáltatások kiválasztásában – összegzett Palicska Judit Magdolna.

RSZ

Supply Chain Monitor
2016. április